Ferrari, Porsche, Lamborghini, en Maserati zijn vier van de meest iconische merken, die allen een reeks aan prachtige sportauto’s gemaakt hebben. Vele daarvan zijn zeer bekend, andere wat minder. Maar er zijn ook supercars die deze merken gebouwd hebben waar je vast nog nooit van gehoord heb.
Ferrari 330 GT 2+2 Navarro Special
Zeker niet een van de mooiste Ferrari’s is deze 330 GT 2+2 Navarro Special. Het verhaal hierover gaat dat de zeer rijke nachtclub eigenaar Norbert Navarro zich niet kon vinden in de styling van de 330 GT. Hij liet Piero Drogo, een carrosseriebouwer in Modena deze vreemde auto bouwen. Toen Chinetti, het contact van Ferrari in Amerika over de auto hoorde, liet hij hem direct naar de States versturen. Waarom hij deze auto zo mooi vond, is ons echter compleet onduidelijk, maar misschien moet je hiervoor een Amerikaan zijn.
Porsche 911 HLS
Porsches zijn over het algemeen vrij bekend, maar dat gaat niet op voor deze 911 HLS. Als basis dienden een 1966 Porsche 911 die naar de Universiteit van Aachen werd gestuurd om omgebouwd te worden tot een sportauto met een vouwbaar dak!? Het resultaat was deze toch wel bijzondere auto waarbij het hele dak van de auto opengevouwen kan worden. Veel is er niet mee gedaan, want uiteindelijk is de auto min of meer vergeten. In 2014 waren plannen om de auto te restaureren.
Lamborghini Countach Turbo S
Lamborghini staat bekend om extreme uitvoeringen van toch al vrij extreme auto’s. Een van de meest bizarre maar wel bekende Lambo’s is de Countach, allen voorzien van een machtige atmosferische V12. Nou ja, niet allemaal want er zijn ooit twee prototypes gemaakt met een turbo op de 4.8-liter V12. Hiermee steeg het vermogen tot 748 pk(!). In theorie kon deze Countach in 3,7 seconden de 100 km/u halen, maar in de praktijk bleek dat wegens het enorme plotselinge vermogen dat vrijkwam, erg moeilijk.
Maserati Karif
Bijna iedereen kent wel de Maserati Biturbo’s van weleer, maar minder bekend zijn derivaten daarvan zoals de Shamal. Echt onbekend is de Karif, ook wel de Tipo 339 genoemd. Een toch wel wat vreemde body werd gebouwd op een verkort chassis van de door Zagato gebouwde Maserati Spyder. Een 2.8-liter V6 biturbo zorgde voor 285 pk, waarmee de Karif in 4,8 seconden de 100 km/u haalde. Uiteindelijk zijn er toch nog 222 exemplaren gebouwd, die je tegenwoordig nog maar zelden ziet.