Je denkt natuurlijk: een auto van het formaat als een Volkswagen Golf met een motor van slechts 1 liter, dat kan nooit wat zijn. Maar dat zal je verbazen. Daarom hier 5 redenen om de Golf 1.0 TSI te kopen.
1. Hij is zuinig
Altijd een heikel punt bij het merk Volkswagen sinds de dramatische ontwikkelingen vorig jaar, maar de Golf 1.0 is echt zuinig. Tijdens de testperiode heb ik aardig doorgereden, zowel op de snelweg, B-wegen als in de stad en kwam uiteindelijk uit op een voor een benzine aangedreven auto net gemiddeld verbruik van 1 op 16.
Dit alles bereikt de Golf niet alleen door de kleine motorinhoud, maar ook omdat de 7-traps DSG versnellingsbak zeer snel opschakelt, waardoor je zelden boven de 2.500 toeren uitkomt, wat natuurlijk brandstof bespaart. Daarnaast helpt ook het stop-start systeem, dat overigens samen met de DSG soms wel zorgt dat je nogal hakkerig wegrijdt als het stoplicht ineens op groen springt; een zeldzaam foutje in een verder nagenoeg perfecte wagen.
2. Hij rijdt lekker
Ik hoor veel mensen denken: “Ja leuk zo’n zuinig blokje, maar dat rijdt natuurlijk voor geen meter!”, maar daar zit je dan behoorlijk naast. Niet alleen trekt de Golf netjes op (check onze Facebook voor het 0 tot 100 km/u filmpje) maar nergens heb je het idee met een dergelijke kleine motor op stap te zijn.
Toegegeven, bij vol gas maakt het een wat apart geluid en een strepentrekker is het niet, maar met z’n 115 pk en 200 Nm komt hij prima met het verkeer mee, zowel in de stad als op de snelweg. En voor een topsnelheid van 204 kilometer per uur hoef je je ook echt niet te schamen.
3. Hij is goed
Er is al veel over geschreven en gezegd, maar de Golf blijft een goede wagen. Het is wellicht niet de meest spannende keuze, maar als je op zoek bent naar een goede degelijke weldoordachte auto, dan is de Golf altijd een reële optie. Aan alles merk je dat er goed en lang over nagedacht is. Alles is netjes, logisch en van goede kwaliteit, zonder overdreven ontworpen te zijn. Heel veel Duitser dan dit, wordt een auto niet.
4. Hij is modern
Zoals het een Volkswagen betaamt, is de auto ook modern. Het onderstel en de rijeigenschappen zijn precies zoals het hoort bij een auto van dit tijdperk: sportief en comfortabel. Tevens was de testauto voorzien van een modern multimediasysteem en van allerlei moderne veiligheidssnufjes, waarvan ik graag de Lane Assist uit wil lichten.
Lane Assist helpt je binnen de lijnen te blijven door continu het wegdek te scannen. Dreig je te veel naar de streep te rijden, dan stuurt de auto je weer naar het midden van de rijbaan. Hoewel het systeem bij vele merken te vinden is, heb ik het zelden zo goed voelen werken als in de Golf. Waar andere auto’s, ook binnen de range van Volkswagen zelf, nogal de neiging hebben wat bruusk terug te sturen, doet de Golf dit oh zo subtiel. Een compliment waard.
5. Het is een Golf
Dit laatste punt klinkt wat vreemd, maar voor veel mensen, best wel heel veel mensen, is het rijden van een Golf een begrip. Voor hen is deze oerdegelijke vierkante Duitse auto het beste wat in dit segment te koop is. En hoewel de Golf mij op een persoonlijk vlak nooit echt heeft getrokken, kan ik niet ontkennen dat het een steengoede en erg lekker rijdende wagen is, ook met een 1 liter motor.
Conclusie
Vijf redenen om de Volkswagen Golf 1.0 TSI DSG te kopen: zuinig, lekker rijdend, goed, modern en een Golf. Hiervoor vragen de Duitsers wel een vanaf prijs van € 21.050,- terwijl de 1.0 TSI Comfortline waar ik mee reed al weer € 33.246,- kost. Dat is niet echt heel goedkoop, maar je krijgt er dan wel een complete en volwassen auto voor terug.
Technische gegevens:
Merk: Volkswagen
Model: Golf
Type: 1.0 TSI Bluemotion 7-DSG
Prijs vanaf: € 21.050,-
Prijs testauto: € 33.246,-
Motor: driecilinder, 115 pk
Versnellingsbak: 7-traps transmissie met dubbele koppeling
Brandstof: Benzine
Gemeten gemiddeld verbruik: 1 op 16
Gewicht: 1.133 kg
CO2-uitstoot: 99 g/km
Energielabel: A
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 204 km/h
Carrosserie: hatchback
Aantal zitplaatsen: 4
6 Comments
leuk voor de leaserijder, voor de consument minder interessant TSI met DSG.
Laat ze maar eerst betere technische producten maken ipv dashboards.
Leuke review, hoewel dit niet echt een zuinigheidswonder is. Een SkyActiv motor van Mazda is sneller en fijner om te rijden bijvoorbeeld.
Een zuinigheidswonder is het niet, maar voor een wagen met het formaat van een Golf is het zeker niet slecht. Welke motor lekkerder rijdt is natuurlijk vaak een persoonlijk voorkeur maar idd de SkyActiv motoren van Mazda zijn erg goed en rijden erg fijn, zonder het gevoel te geven dat de motor zich helemaal kapot hoeft te werken
Dat dingen eerst technisch goed moeten zijn voordat ze mooi zijn, ben ik helemaal met je eens
Kritiek op Volkswagens kan je na het sjoemelschandaal wel verwachten.
Verder gaat het nergens meer over dat er voor een 1.0 TSI over de 30.000 neergelegd diend te worden. Daar rij je ook een Peugeot 508 voor.
Ik rij nu tijdelijk een week in een Golf 1.0 TSI Bluemotion en ik ben er doodongelukkig in. Wat een ongelooflijk knullige aandrijflijn heeft dit ding, zeg. Zeven versnellingen om de belachelijk piekerige koppelkromme van het motortje te compenseren en een start-stopsysteem waar je whiplash van krijgt. Een Japanse hybride van zeven jaar oud rijdt vele malen beter dan dit gedrocht. Ik begrijp niet dat VW-consumenten dit slaafs accepteren.
Verder is de auto kwalitatief ook niks bijzonders. Ik had verwacht dat de portieren zouden sluiten als kluisdeuren, maar het tegendeel is waar – ze sluiten gewoon slecht.
Wat zal ik blij zijn als ik m’n eigen hybride Japanner weer terug krijg.