Een Porsche 911 is hoe dan ook een iconische auto. Hij is al meer dan 50 jaar in productie, waarbij het originele concept iedere generatie verbeterd is. Wij mochten met dank aan Cabrioland in Den Haag op stap met een 2009 911 Cabrio. We hebben getracht deze ervaring in 5 verschillende punten samen te vatten.
1. Bescheiden
Een Porsche 911 is een bijzondere auto om veel verschillende redenen. Een daarvan is de hierboven al genoemde heritage. Je stapt in een voertuig dat al – in ons geval – bijna 50 jaar doorontwikkeld is. Maar een ander opvallend punt is het dubbele imago dat een 911 heeft. Want een 911 is zowel speciaal als gewoon. Begrijpelijkerwijs heeft deze uitspraak wat uitleg nodig en dat gaat het beste met een voorbeeld:
Rijd je met een Aston Martin of Audi R8 dan draait iedereen zijn hoofd rond en iedereen wil een praatje maken. In een 911, zelfs in een cabrio, gebeurt dit nauwelijks. Nu rijden er meer 911’s rond, dus vanzelfsprekend is het minder speciaal er één te zien, maar zoveel zijn er nu ook weer niet. De Porsche heeft een ingetogenheid, die geenszins een reflectie is van de potentie van de auto. Wellicht is dit wel het resultaat van zijn achtergrond. Een auto die al 50 jaar non-stop aan de top van de sportauto’s staat, op de weg en het circuit, hoeft niet meer te schreeuwen dat ie er is.
2. Kwaliteit
Overal, zowel van buiten als in een Porsche 911, voel je de Duitse kwaliteit en degelijkheid. Ieder knopje, iedere hendel voelt doordacht en de bediening werkt als vanzelf. Onze testauto had er inmiddels iets meer dan 70.000 kilometer op zitten, maar dit was aan niets te merken. Alles voelde als nieuw.
En datzelfde geldt voor de manier waarop de auto reed. Aan niets was te merken dat de 911 al wat kilometers had gereden en dat is zeker voor een sportauto, die het zwaarder te verduren hebben dan een standaard gezinsauto, vrij uniek.
3. Die motor
Een zescilinder boxermotor heeft iets heerlijks. Dat rauwe geluid dat uit de 3.6 liter komt, gaat geen enkel moment vervelen. Het is misschien niet zo uitsprekend als een V8-brul maar qua karakter kunnen weinig motoren hier tegenop. Wij reden met de ‘gewone’ 911 cabrio die 345 pk en 390 Nm levert, gekoppeld aan een PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.
Hoewel 345 pk tegenwoordig niet heel indrukwekkend is (0-100 in 5 seconden, top van 282 km/u), is de manier waarop de Porsche dit op de weg brengt dat wel. Zeker bovenin de toeren gaat ie er als een gek vandoor, waarbij het geluid alleen maar mooier en mooier wordt en waarvan je in deze cabrio nog eens extra kan genieten door het open dak. Vergeet hierbij vooral niet om de auto in de Sport Plus stand te zetten, waarbij hij sneller reageert en mooier klinkt. De PDK-bak zorgt voor razendsnelle schakelacties, waarna de motor precies goed terugvalt in de toeren om weer keihard te versnellen.
4. Fenomenale wegligging
Power is leuk, maar het moet ook een beetje op de weg komen. En dan merk je dat Porsche al heel lang werkt aan hetzelfde concept. Het is werkelijk ongelooflijk hoe strak een 911 op de weg ligt, zelfs de cabrio. Optrekken, snelle bochten, bochtenwisselingen, hij geeft geen kik.
Geholpen door de motor die leunt op de enorme achterwielen, is de tractie enorm en al bij de eerste bochten snap je waarom Porsche al zoveel jaren domineert op circuits over de gehele wereld. Dit is simpelweg top!
5. Uitstekend dagelijks vervoer
Als je bovenstaande zaken combineert, de bescheidenheid, de kwaliteit, de heerlijke motor en nog betere wegligging, dan heb je aan deze Porsche 911 cabrio een meer dan goede sportauto, die je ook nog eens prima kunt gebruiken als dagelijks vervoer. Je rijdt in een betrouwbare, snelle en goede sportauto met een open dak, die ingetogen genoeg is om geen scheve blikken te krijgen. En omdat deze tweedehands is, is hij ook nog eens redelijk te betalen. Want met 62.950,- euro is er minder dan de helft over van de oorspronkelijke aanschafprijs van meer dan 140.000,- euro.
Porsche 911 Cabrio PDK, 2009
Motor: 3.614 cc zescilinder boxer
Vermogen: 345 pk bij 6.500 toeren
Koppel: 390 Nm bij 4.400 toeren
Transmissie: 7 v., automaat
Aandrijving: achterwiel
Topsnelheid: 282 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.560 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 10.3 l/100 km
CO2-uitstoot: 242 g/km
Energielabel: G
Gereden kilometers: 70.364 km
Bouwjaar: 2009
Oorspronkelijke prijs: 141.000,- euro
Prijs tweedehands: 62.950,- euro