Het Concours d’Elegance op het terrein van Paleis ‘t Loo is jaarlijks een van de hoogtepunten voor de Nederlandse autoliefhebber. Tot en met zondag 1 juli zijn daar zoveel glimmende klassiekers te zien dat we een speciale voorselectie hebben gemaakt. Deze hoogtepuntjes uit de enorme verzameling blinkend metaal mag je eigenlijk niet missen.
Door: Jules van der Leeuw
De ruwe diamant: Renault Dauphine (1960)
Deze schuurvondst komt niet uit de verborgen schuurtjes van het Franse boerenland, maar uit Enschede. Daar was de auto sinds 1971 weggezet en nooit meer aangeraakt. Na 47 jaar is de auto bedekt onder een laag mos en ander natuurlijk materiaal. Ook het roestmonster is nadrukkelijk aanwezig op de carrosserie. Restaureren kan, maar vooral in deze natuurlijke staat is deze Renault bijzonder om te zien. En… hij staat te koop.
De kleinste klassieker: Fiat Jolly
Eind jaren vijftig besloot Fiat met de Jolly – een opengeknipte Fiat 500 – te voldoen aan de vraag van de zongebruinde elite naar grappig en lichtvoetig vervoer voor de reis naar het strand. Schrikbarend duur waren de autootjes, maar het model – gemaakt door Carrozzeria Ghia – met rieten stoeltjes en een luifeldakje vond gretig aftrek. Tegenwoordig kunnen deze Fiatjes nog altijd een fortuin opbrengen.
De opmerkelijkste bestelbus: Porsche 924 DP Cargo
Uit de collectie van Porsche Centrum Gelderland komt deze bijzondere, verlengde 924. De auto is aangepakt door het Duitse DP-Motorsport, dat eind jaren ’90 de sportcoupé van een verlengde carrosserie voorzag. Een echt verzamelaarsobject, al zijn de meningen over het uiterlijk verdeeld: geslaagd of niet?
Blik in de toekomst: Renault RS 2027 Vision Concept
Renault grijpt het Concours d’Elegance aan om flink uit te pakken met modellen uit zowel verleden als toekomst. Daarom staan er niet alleen een gloednieuwe Megane RS en Espace, maar ook de snaartstrak gelijnde RS 2027 Vision Concept. De Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker stond aan het hoofd van het designteam. Een duidelijke knipoog naar de Formule 1, waarin Renault volop actief is.
Goed gebruikt: Toyota Landcruiser van team André Kuipers
Toen astronaut en autoliefhebber André Kuipers zich inschreef voor de Morocco Desert Challenge – een soort Dakar – besloot hij om voor een degelijke offroader te gaan. Het werd deze Toyota Landcruiser, die op ‘groene’ brandstof (hydrotreaded vegetable oil-diesel) rijdt. Aan de staat van de auto te zien is team Kuipers niet helemaal ongeschonden uit het rally-avontuur gekomen…
De grappigste 4×4: Citroën 2CV Sahara 4×4
Deze in 1958 geïntroduceerde Citroën 2CV was bedoeld voor expedities naar de Franse kolonies en andere moeilijk doordringbare gebieden, zoals de Saraha. Daar dankt deze ‘Lelijke Eend’ ook zijn naam aan. Het is tevens de reden dat hij voorzien is van twee motoren (elk 425 cc en 12,5 pk) en vierwielaandrijving. De productie bleef steken op 694 stuks en volgens de meest recente verhalen zijn er wereldwijd slechts 25 exemplaren over.
De Nederlandse primeur: Silvermine 11SR
Vanuit het Overijsselse plaatsje Overdinkel werkt Frank van Rouendal al jaren om zijn droom werkelijkheid te laten worden: een lichtgewicht racer bouwen om mee te spelen op het circuit. Na jaren van engineering, bouwen, testen en fijnslijpen zegt het bedrijf nu de auto klaar te hebben. Een Nederlandse primeur op het Concours dus. Ben jij in de markt voor een Donkervoort, Lotus of Caterham? Rij dan eerst even langs Overdinkel.