Het iconische merk Jeep bestaat dit jaar precies 75 jaar en dat werd gepast gevierd op een zeer gave oude legerbasis nabij Arnhem. De hele line-up van Jeep, inclusief verschillende 75th anniversary modellen van bijvoorbeeld de Renegade, stonden zij aan zij met oude Willys Jeeps. En dan stond er ook nog de Grand Cherokee SRT met bijna 500 pk. Wat een feest!!
Het vroege begin
Het vroege begin van Jeep gaat terug tot de Tweede Wereldoorlog, toen het Amerikaanse leger een voertuig zocht dat overal kon komen. Via een ontwerpwedstrijd won uiteindelijk de Willys MB, de oervader van alle Jeeps. Deze werd in enorme hoeveelheden geproduceerd en heeft dienst gedaan over de hele wereld.
Over de naam Jeep doen velen verhalen de ronde, maar het meest voorkomende is de verklaring dat het een verbastering is van de term GP, General Purpose. Nog altijd een juiste benaming voor het iconische Amerikaanse merk.
Het heden
En nu, 75 jaar later, is nog steeds de kenmerkende grill van de oude Willys te herkennen, zeker in de Wrangler, waar wij eerder mee reden. Maar ook in de Grand Cherokee en Renegade herken je de historie. En hoewel het tegenwoordig onderdeel is van de Fiat Chrysler groep blijft het een heerlijk eigenzinnig merk met in en in stoere auto’s.
75th anniversary editions
Om het jubileum te vieren brengt Jeep verschillende 75th anniversary editions uit voor zowel de Renegade, Cherokee, Grand Cherokee en Wrangler. Door middel van verschillende speciale kleuren, badges en toevoegingen wordt de historie teruggebracht. Ook zijn de modellen voorzien van verschillende extra opties. Voor alle opties en kleuren, check even de site van Jeep.
Grand Cherokee SRT
En een feestje is natuurlijk nooit compleet zonder een cadeau en die kregen we in de vorm van een ritje in de Grand Cherokee SRT. Dit beest is voorzien van 6.4 liter HEMI V8-motor, die 468 pk en 624 Nm aan koppel levert. Gekoppeld aan een 8-traps automaat en compleet nieuwe Launch Control, beloofde het een hoop lol te leveren. En laat Arnhem nou heel dicht bij Duitsland liggen…
Wegrijdend in de SRT merk je direct dat je met iets speciaals onderweg bent. De V8 klinkt heerlijk sportief en donker. Trap het gas in en je bent direct onder de indruk dat iets zo groot als een Grand Cherokee zo snel kan accelereren. Net over de grens kon het gas helemaal naar beneden en sneller dan je denkt schiet je de 200 kilometer per uur voorbij. Uiteindelijk ben ik niet verder gekomen dan 241 kilometer per uur, maar de SRT schijnt over de 250 te lopen.
Natuurlijk heb ik ook de Launch Control geprobeerd, waarmee je zeker de eerste meters verschrikkelijk hard van je plek schiet om daarna over te gaan in een continue powersurge. Het ritje was natuurlijk te kort om een echt volledig beeld van de wagen te krijgen, maar dat hij snel is en voor zijn formaat een bijzonder goede wegligging heb je meteen door. Ook dat de enorme Brembo klauwen meer dan op hun taak berekend zijn.
Conclusie