Elektrische motorfietsen zijn nog steeds moeilijk los te zien van stedelijke mobiliteit. De reden hiervan is duidelijk: de op olie gebaseerde infrastructuur. De afhankelijkheid, of beter gezegd het gebrek aan (of road) laadinfrastructuur schrikt de “klassieke” fabrikant en motorrijder af.
Tekst en beeld: Andrew Thijssen
Deze test is mogelijk gemaakt door Electric Motorbikes Nederland
Op dit moment is de adventure motorfiets populair. Fabrikanten springen gretig in dit lucratieve segment. Ook elektrische adventure motorfietsen verschijnen nu op de markt. We spreken in deze review over de 2023 Zero DSR/X.
Kiezen tussen afstand en plezier
Ondanks DSR in de type aanduiding heeft deze Zero DSR/X niks meer te maken met de eerdere DSR Modellen van Zero. De nieuwe DSR/X volgt de sportieve SR-lijn met als basis een verstevigd buizenframe van de SRS wat de avontuurlijke inborst van de DSR/X aan moet kunnen. De vraag blijft echter, kan de DSR/X met dit sportieve DNA zijn avontuurlijke ambities waarmaken? De 17,3 kWh-batterij, de ophanging met lange veerweg, 220 NM instant koppel, 100 pk en de offroad-tractiecontrole / ABS, scheppen wel de voorwaarden voor avontuur.
Een rechtstreeks vergelijk met de huidige brandstof adventures is niet helemaal eerlijk als gevolg van de stand van zaken in de techniek en de hiervoor genoemde “fossiele” infrastructuur. In deze basisversie wordt door Zero een bereik van 180 km opgegeven bij gecombineerd weggebruik en 137 km snelweg bereik bij 113 km/u. Houd er wel rekening mee dat fors gebruik van de motorfiets deze waarden snel vermindert. Daarom zal je als gebruiker moeten kiezen tussen afstand en plezier.
De DSR/X heeft een Granny lader voor het laden aan het stopcontact en een interne 6 kW AC lader voor laden aan de laadpaal. Optioneel zijn een “Powertank” waarmee je de batterijcapaciteit kunt uitbreiden tot 20,9 kWh en/of een chargetank die de laadsnelheid verhoogt tot 12 kW. Inderdaad, en/of, deze extra lader en extra batterij kunnen niet tegelijk geplaatst worden. Daarover straks meer.
Volledig instelbare Showa voorvork
Verder is de DSR/X voorzien van een volledig instelbare 47 mm Showa SFF-BP-voorvork en een piggy-back-reservoir schokbreker met een veerweg van 190,5 mm (voor en achter). De 19-inch gegoten wielen voor en 17-inch achter met daarop Pirelli Scorpion Trail II-banden zijn bedoeld voor de openbare weg. Optioneel is er ook een set 19 en 17 inch spaakwielen verkrijgbaar met Pirelli Scorpion Rally STR-banden. De DSR/X heeft een zithoogte van 32,6 inch en is uitgerust met een door Bosch ontwikkelde MSC (Motorcycle Stability Control). De volledig elektrische DSR/X adventure is voorzien van Standard-, Eco-, Sport-, Canyon- en Rain-rijmodi. Het MSC is per modus te verstellen inclusief offroad-tractiecontrole en ABS-instellingen met als doel de DSR/X nog beter berijdbaar te maken.
Ik nam de DSR/X mee op snelweg, binnenwegen en paden met afwisselend vaste en losse ondergrond. De vijf rijmodi passen niet alleen de gasrespons aan de gekozen modus maar ook de rem-regeneratie. De Eco modus geeft het minste vermogen en regenereert veel tijdens remmen op de motor, terwijl de Rain modus de voorkeur geeft aan soepele rem en vermogensafgifte. Sport- en Canyon-modi geven het meeste vermogen waarbij de Canyon modus je trakteert op een vergelijkbare ECO modus regeneratie.
Instant koppel
Elektrische voertuigen staan bekend om het instant koppel, maar Zero heeft de gasrespons dusdanig afgesteld dat deze je niet snel zal verrassen. Zelfs in de krachtige Sport- en Canyon modi rijd je met uiterste precisie door het verkeer met de DSR/X. Het bij adventure motorfietsen passende gewicht van 247 kg en lage zwaartepunt geeft de DSR/X een opvallende lichtvoetigheid. De dubbele radiaal gemonteerde J-Juan-remklauwen (Brembo) grijpen aan op dubbele 320 mm-schijven.
De remwerking is krachtig, uitstekend doseerbaar en dankzij de radiale hoofdremcilinder erg communicatief. Echter is dit van minder belang dan we gewend zijn door het regeneratief remmen op de elektromotor. In de praktijk gebruik je tijdens normaal rijden in de ECO en Canyon modus je remmen nauwelijks, hooguit om wat bij te remmen. De 60-inch wielbasis zorgt dat de DSR/X tijdens het remmen zijn lijn strak blijft volgen. Het met remmen gepaard gaande duiken van de voorvork kan naar wens worden afgesteld met de instelbare compressie-, dempings- en preload-instellingen aan de voorvork.
Off-road
Dit is niet de eerste offroad- motorfiets van Zero. De FX-, DS- en DSR-modellen van het merk beschikken allemaal over off-road capaciteiten. Geen van die elektrische dual-sports heeft 225 Nm koppel en een gewicht van 247 kg. Om de veel zwaardere en krachtiger DSR/X Adventure in bedwang te houden riep Zero de hulp in van de ingenieurs van Bosch.
Deze samenwerking heeft geleid tot het gemonteerde Motorcycle Stability Control-technologie met als doel om de stroomafgifte van de Zero elektromotor veilig naar het achterwiel te brengen. Uiteraard is het niet zo dat je de DSR/X ongestraft in elke bocht kunt gooien. Het is nog steeds mogelijk om het achterwiel te laten uitbreken, maar het MSC systeem voorkomt het uitbreken van het achterwiel.
Met de offroad-tractiecontrole en ABS-instellingen kan je als rijder ook de achterrem gedoseerd laten blokkeren om de motorfiets in het gareel te houden mocht je daar behoefte aan hebben. Het ontbreken van motor trillingen, geluiden en andere gebruikers handelingen -die nodig zijn voor een verbrandingsmotor- helpen je beter te concentreren op veeleisende off-road taken. Staan op de voetsteunen voelt prettig door de smalle onderbouw vd batterij, voor grotere rijders staat het stuur misschien wat te laag. Zero heeft voor zover bekend hiervoor nog geen stuurverhogers beschikbaar.