Een Volkswagen Transporter TDI uit 2008 staat bij een autoschadeherstelbedrijf met roetfilter foutcodes P0113, P0471 en P242F. Het roetfilter-lampje in het instrumentenpaneel brandt en de motor houdt in.

Diagnose leert dat niet een mechanisch defect, maar elektronica de oorzaak van het probleem is. Tijdens het uitlezen van het motormanagementsysteem verschijnen de volgende foutcodes:

  • P0113: Aanzuiglucht temperatuursensor signaal te groot
  • P0471: Uitlaatgasdruk 1 signaal niet logisch
  • P242F: Roetfilter overladen

Het schadebedrijf roept de hulp in van de technische Mijngrossier helpdesk Automotive Techline. Aan de hand van de gegeven informatie kan de helpdesk al concluderen dat een elektrisch probleem de oorzaak van de storing is en adviseert de monteur om de bedrading van de temperatuursensor voor de aanzuiglucht te controleren.

Ook een aanrijding kan roetfilterproblemen veroorzaken Driving-Dutchman

Draadbreuk

De betreffende sensor bevindt zich in de aanzuigbuis voor buitenlucht die tussen de turbo en het inlaatspruitstuk gemonteerd is. Controle leert dat de sensor in orde is, waarna de zoektocht verder gaat. De draad vanaf de sensor wordt gevolgd en loopt onder het koelvloeistofreservoir door. Daar wordt geconstateerd dat de draad kapot is.

De bedrading wordt gerepareerd, de foutcodes worden gewist en met een geforceerde regeneratie wordt het roetfilter gereinigd. De foutcodes blijven hierop weg en het probleem is opgelost.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: