Airconditioning, je zet ‘m aan als het warm is of de ramen beslagen zijn. Je hoeft er niet bij na te denken, maar het doet gewoon ongemerkt z’n werk. Maar wat als het stuk is?
De geleerden zijn het er niet helemaal over eens, maar de eerste auto-airconditioning werd rond 1933 door een Amerikaans bedrijf als aftermarket accessoire ingebouwd. Destijds in eerste instantie alleen in grote limousines om het comfort te verhogen. De eerste autofabrikant die airco als optie aanbood, was Packard in 1939. Lange tijd was airconditioning alleen verkrijgbaar als optie en alleen weggelegd voor rijke mensen, maar vanaf de jaren 90 in de vorige eeuw werd het koelsysteem standaard in steeds meer auto’s ingebouwd.
Tegenwoordig heeft vrijwel iedere auto standaard airconditioning omdat het niet alleen het comfort, maar ook de veiligheid verhoogd. Omdat het interieur van de auto koel blijft, is de bestuurder alerter, waardoor de kans op een ongeval afneemt. Bovendien onttrekt het aircosysteem vocht uit de omgeving, waardoor ramen niet meer kunnen beslaan. Het mag duidelijk zijn welke voordelen hieraan kleven.
Airconditioningsysteem lekt altijd
Airconditioningsystemen hebben, net zoals bijvoorbeeld de motor in de auto, onderhoud nodig. Hier kun je trouwens lezen hoe je serieus op het onderhoud van je auto kunt besparen. Het aircosysteem koelt lucht af door er warmte aan te onttrekken door koudemiddel of aircogas te verdampen. Een pomp zorgt ervoor dat het koudemiddel door het systeem kan stromen. In het koudemiddel zit speciale olie, die de pomp smeert. Helaas is het aircosysteem nooit helemaal 100 procent dicht. Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage.
Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken. Dit betekent dat er na een paar jaar geen onderhoud steeds minder olie in het aircosysteem zit. Mocht het olieniveau te laag worden, berg je dan maar. De dure pomp gaat namelijk kapot en het vuil dat daardoor ontstaat richt schade aan in het hele systeem.
Je kunt, behalve het aan en uit zetten, helaas zelf niets aan het airconditioningsysteem van jouw auto doen. De meeste garages hebben speciale service-apparatuur zoals SUN van Snap-on Tools om aircosystemen van auto’s te kunnen onderhouden en repareren. Het is een klusje dat zorgvuldig gedaan moet worden. De monteur die met airco aan de slag gaat, heeft hiervoor een speciale diploma moeten halen. Voor de bedrijven hebben we trouwens nog een tip: hier kun je lezen hoe je maximaal rendement uit aircoservice voor jouw klanten haalt.