De elektrische Ford Mustang Mach-E heeft veel stof doen opwaaien. Waar velen de nieuwe SUV kunnen waarderen om zijn gespierde uiterlijk en moderne interieur, hebben anderen meer moeite met het gebruik van de naam Mustang. Door deze iconische naam te gebruiken, hebben de Amerikanen natuurlijk nogal wat verwachtingen opgewekt. Aan ons bij Driving-Dutchman de taak om te kijken of deze nieuwe auto hieraan kan voldoen.
De mooiste
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: wij vinden de Mach-E de mooiste elektrische SUV van dit moment. De proporties zijn precies goed en het design klopt aan (bijna) alle kanten. De voorkant voelt groot en sterk, hoewel er van ons wel een echte grille in had gemogen in plaats van de dichte Tesla-achtige neus. Ja we weten dat deze niet nodig is bij een elektrische auto, maar het had een mooie extra knipoog naar de oude Mustang geweest.
Verder verbinden mooie sterke lijnen de voorzijde met de elegante en sportieve achterkant. En door het slim toepassen van een zwart carrosseriedeel boven de C-stijl, lijkt de auto veel meer op een coupé, dan hij in feite is.
Details
Overal vind je verwijzingen naar het design van ‘klassieke’ Mustang, zoals de drie verticale achterlichten. Maar ook de lange neus- in de Mach-E totaal niet nodig want hier huist geen brandstofmotor- is een verwijzing naar die heerlijke Amerikaanse sportauto.
En let ook op de mooie details, zoals het ontbreken van een normale handgreep. Door middel van een druk op een kleine knop, duwt de deur zichzelf open. Bij de voordeuren heb je vervolgens een fraai handgreepje waarmee je de deur zeer gemakkelijk kan openen. Overigens heb je de sleutel niet meer nodig, want je kunt de auto ontsluiten met je telefoon.
Interieur
Het interieur van de Mustang Mach-E is ruim en minimalistisch met simpele, rustige lijnen en mooie materialen. Het midden van het dashboard wordt gedomineerd door een enorm 15,5 inch rechtopstaand touchscreen, waarmee je praktisch de gehele auto bedient, waarover zo meer.
De stoelen zitten buitengewoon comfortabel en het dikke sportstuur ligt prima in de hand. Een klein digitaal scherm achter het stuur geeft de meest relevante rijinformatie weer. Al met al een geslaagd interieur, waar je met alle plezier lange tijd in vertoeft.
Aandrijving en bereik
Er zijn verschillende opties als het gaat om de aandrijving. Zo is er keuze uit twee accupakketten, één van 75 kWh voor een theoretisch bereik van 450 km, en één van 99 kWh voor een theoretisch bereik van 610 km. Daarnaast heb je keuze uit twee- of vierwielaandrijving. Wij gingen op pad met de 99 kWh AWD-versie.
Deze biedt een elektromotor op elke as met een totaal van 351 pk en 580 Nm die op ieder willekeurig moment volledig voor je klaar staan. Hiermee sprint de SUV in circa vijf seconden naar de 100 km/h met een top van 180 km/h. Het is daarmee zeker niet de snelste elektrische auto, maar later dit jaar komt Ford met de Mach-E GT, die in 3,7 seconden de 100 km/h moet halen.
Het theoretische bereik van 610 kilometer voor het grote accupakket geldt volgens Ford alleen voor de tweewielaangedreven modellen. En in onze AWD bleven we hier dan ook mijlenver vandaan. Met een gemiddelde rijstijl inclusief snelwegkilometers kwam het reële verbruik ergens tussen de 350-400 km uit, wat in ons land ruim voldoende is. Met een maximale laadsnelheid van 150 KW, laad je vervolgens in zo’n drie kwartier tachtig procent bij.
Hoe rijdt dat nou?
Hoewel hij de naam Mustang heeft meegekregen, is de Mach-E geen sportauto. Daarvoor is hij te groot en met zijn 2.182 kilogram veel te zwaar. Maar voor een zware SUV stuurt hij een heel stuk beter en strakker dan je denkt. Omdat hij echter geen adaptief onderstel heeft (die komt waarschijnlijk wel op de GT) betekent dit wel dat de demping en vering wat aan de harde kant zijn.
Het allergrootste voordeel van de Mach-E is dat hij, waar andere elektrische auto’s nogal klinisch kunnen aanvoelen, een geheel eigen karakter heeft. En dat voel je direct. Zet hem bijvoorbeeld in de sportstand (Untamed), stuur in, geef wat extra ‘gas’ en het kontje komt direct een beetje om, waarbij je onmerkbaar gered wordt door de elektronische beschermengelen en je denkt dat je zelf een mini drift hebt gemaakt. Heerlijk speels en een echte Ford.
Dat rijbeleving een belangrijk punt was, wordt ook duidelijk uit de keuze voor gefingeerd motorgeluid in het menu. Hiermee creëert de auto een donkere brom over de boxen (in de sportstand het hardst) die natuurlijk nep is, maar zo goed gedaan, dat het goed werkt.
Systemen
Uiteraard zit de Mach-E vol met de allerlaatste systemen van Ford. Naast dat de auto binnen de lijnen blijft, zorgt een tweede systeem er bijvoorbeeld voor dat hij ook in het midden van de rijbaan blijft rijden. Gecombineerd met een prachtig geleidelijk werkende adaptieve cruise control, hoef je zelf in principe niets meer te doen op de snelweg. Behalve zo nu en dan het stuur vastpakken. Verder zitten alle veiligheidssystemen erop en eraan, zoals Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert, Pre-Collision Assist met Evasive Steering en automatisch grootlicht.
Het infotainmentsysteem is volledig, maar helaas is de zeer uitgebreide menustructuur niet altijd even logisch. Het went echter snel. Heel fraai is dat op het grote touchscreen een fysieke knop is aangebracht om het volume te kunnen regelen. Onze Mustang was verder voorzien van een prima B&O systeem, dat een vol en helder geluid weergeeft, zelfs bij het afspelen van muziek via Android Auto.
Conclusie
Ford heeft zoals gezegd grote verwachtingen gekweekt door de naam Mustang te gebruiken voor Mach-E. Nee, het is zeker geen sportauto, dus in die zin klopt de naam niet, maar volgens ons moet je het anders zien. De Mach-E is veel meer de Mustang onder de EV’s. Hij is snel (met de GT écht snel), heeft een echt eigen (stuur-)karakter en is met een vanafprijs van 49.425,- euro voor de 75 kWh RWD (67.140,- euro voor de 99 kWh AWD) ook nog eens goed te betalen. Zeker gezien de hoeveelheid ruimte, luxe en gebruiksgemak. Dus wat ons betreft een geslaagde auto met een geslaagde naam.
Ford Mustang Mach-E 99 kWh AWD
Aandrijving Twee elektromotoren, 351 pk en 580 Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 99 kWh
Max laadsnelheid 150 kW
Reëel bereik ca. 350-400 kilometer
Gewicht in kg (leeg) 2.182
0-100 in sec 5
Top in km/h 180
Vanafprijs in euro 49.425,-