Twitter Facebook Instagram
    Trending
    • Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans
    • Rijtest elektrische Fiat 500
    • Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid
    • Mercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd
    • Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 2
    Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Auto Elektrisch 26-01-2017Geen reacties

    Alles wat je wilt weten over de nieuwe Toyota C-HR

    By Yuri Van Koeveringe

    ‘Van SUV naar WOW’, dat zijn de woorden die Toyota gebruikt om hun nieuwe model, de C-HR, te omschrijven. Met deze moderne en hip gestylde crossover proberen de Japanners een nieuwe jonge doelgroep te bereiken die niet bang is op te vallen. Maar hoe ‘WOW’ is deze Toyota C-HR nu eigenlijk? 
    Een gewaagd design

    De C-HR, de Coupé High Rider, markeert een belangrijke nieuwe en boude stap voor Toyota. Want hoewel het Japanse merk sinds lange tijd bekend stond om zijn degelijkheid, ontbrak het naar eigen zeggen toch wel aan enig sexappeal. En dus mochten de ontwerpers hun creativiteit de vrije loop laten gaan met als resultaat een uitgesproken en gewaagd vormgegeven crossover.

    Hoekig, wild en vooral zeer opvallend, de C-HR zie je meteen staan. De voorkant ziet er modern uit met een druk maar strak lijnenspel. De zijkant, met zijn uitgeklopte wielkasten, geeft deze compacte SUV een stoer uiterlijk waarbij de weggewerkte deurgrepen van de achterdeur de suggestie van een driedeurs coupé geven. Aan de achterkant zijn de ontwerpers echt los gegaan met enorme lichtunits, een spoiler en diffuser alsof de auto zo uit een mangastrip is komen rijden.Dit maakt de C-HR een spannende auto voor Toyota, want met een dergelijk buitengewoon uiterlijk is het lastig de massa te bereiken, althans dat zou je denken. Want hoewel veel mensen moeten wennen aan de drukke lijnen, waren alle reacties van omstanders zeer positief. Omhoog gestoken duimen, snel uit de binnenzak gegriste mobieltjes die fotografeerden en nawijzende mensen, met de C-HR val je positief op. Mede daardoor verkocht Toyota de eerste twee maanden dat de auto leverbaar was al 2.000 stuks.

    Een diamant in het interieur?

    Het interieur van de C-HR is gelukkig een stuk rustiger dan de buitenzijde, maar niet minder modern. Een mooi gestikte leren dashboard geflankeerd door een opvallende vloeiende gekleurde strip, die als een golf over het multimediasysteem heen buigt en doorloopt tot in de portieren. Diepe sportieve tellers met daartussen een digitaal scherm voorzien je van alle nodige informatie.
    Ook de leren stoelen hebben een modern design gekregen en zitten, zelfs na lange tijd, zeer comfortabel terwijl ze je goed op je plek houden. Als je goed oplet, dan zie je overigens in de C-HR een bepaald beeldkenmerk overal terugkomen: de diamant. In de carrosserie , de knoppen, in de bekleding, in de tellers, zelfs in de vorm van de boxen.

    Goede en moderne techniek

    Het design zit qua wow-factor dus wel goed, maar hoe zit het met de techniek? Is het all show of meer? Om te beginnen maakt de C-HR gebruik van het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture), dat buitengewoon stijf is met een zeer laag zwaartepunt. Gecombineerd met vering die getest is om de Nürburgring, zou je verwachten dat de crossover keihard zou zijn, maar verre van dat. Het geheel is inderdaad zeer sportief, maar blijft ten alle tijden comfortabel, een combinatie waarmee de C-HR veel modellen in dit segment overstijgt.

    Qua motorisering biedt Toyota twee opties: een 1.2 turbo benzine met 116 pk, leverbaar in twee- of vierwielaandrijving met automaat of handbak, of de 1.8 benzine hybrid automaat, die we ook kennen uit de Prius. Deze laatste is alleen leverbaar met de CVT-automaat en is altijd voorwielaangedreven. Ik ging op pad met de hybrid, die gecombineerd 122 pk levert.
    Hoe rijdt het ?

    Zoals gezegd is de wegligging in combinatie met het comfort bijzonder goed in de C-HR, mede door het goede onderstel. Bochten rijg je met gemak aan elkaar, waarbij de auto altijd rustig blijft, een zeer fijn gevoel. Jammer is wel dat de sterkste versie slechts 122 pk heeft, want het onderstel kan met gemak 180-200 pk aan, en dat zou de auto nog een stuk spannender maken en best bij de beoogde doelgroep passen.

    De hybrideaandrijving werkt verder goed en zorgt voor een gunstig verbruik van gemiddeld 1 op 16,5. Jammer is wel dat de benzinemotor wat gehorig is en dan vooral bij snel accelereren. De CVT-automaat houdt de motor dan hoog in de toeren en dat past niet echt bij de verder zeer luxueuze uitstraling van de C-HR. 

    Kijk hieronder de video van de C-HR:

    Conclusie

    Met de nieuwe C-HR heeft Toyota een pareltje van een auto neergezet. Persoonlijk ben ik zeer te spreken over het gewaagde moderne uiterlijk, zeker in combinatie met het prachtige interieur, dat zo uit een Lexus lijkt te komen. Gecombineerd met de altijd comfortabele en toch zeer sportieve rijeigenschappen, begin ik te begrijpen wat Toyota met ‘WOW’ bedoelde en lijkt mij dat de C-HR een goede kans maakt op Auto van het Jaar 2017. De C-HR is er vanaf  25.250 euro, onze (hybride aangedreven) testauto in de Premium uitvoering met automaat komt op 35.260 euro.

    Informatie:

    Merk: Toyota
    Model: C-HR
    Uitvoering: 1.8 Hybrid Premium automaat
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.797 cc viercilinder
    Vermogen: 122 pk
    Acceleratie tot 100 km/u: 11 seconden
    Topsnelheid: 170 km/u
    Versnellingsbak: CVT-automaat
    Prijs vanaf: 27.560 euro
    Prijs gereden model: 35.260 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp

    Related Posts

    Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans

    Rijtest elektrische Fiat 500

    Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!

    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Video: Jaguar F-PACE P300 2019

    Aanmelden nieuwsbrief


    advertorial
    Meest gelezen
    20-08-2015

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    04-06-2014

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    02-11-2013

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    24-06-2015

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Nu op Twitter @drivingdutch
    • drivingdutch Blog Bert Pennock @FSEBV: Sjoemelen met de verzekering vraagt om Karma. 😎 t.co/myY3t8xo5X t.co/0LcvLFWQTm Tijd geleden 14 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet
    • Eerste impressie van de volledig elektrische Fiat 500 t.co/QrCHjnJqVc @fiat #Ev #fiat500 #elektrisch… t.co/gPNaEkPFpw Tijd geleden 82 Dagen via Twitter Web App Reply - Retweet - Favoriet
    • Vond je de Toyota Yaris altijd maar een wat saaie auto? Dan gaat deze nieuwe je verbazen. Lees onze uitgebreide rij… t.co/20cc21G4JK Tijd geleden 108 Dagen via Twitter Web App Reply - Retweet - Favoriet
    • Recent reden we met de allereerste gestekkerde Jeep. Wat we er van vonden lees je op de site!… t.co/0PufUAnKUG Tijd geleden 113 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet
    • Test Mercedes-Benz E-Klasse 200 d. Perfectie geperfectioneerd? t.co/WAbG902Eo3 #test #autotest #testauto… t.co/iYA8Ikzsro Tijd geleden 126 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet

    Volg @drivingdutch op twitter.

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Auteurs
    Rob Blom
    Rob Blom
    Yuri Van Koeveringe
    Yuri Van Koeveringe
    Reacties
    • Yuri Van Koeveringe op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Nomden zonwering op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Michiel op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2021 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?