AMG is een van de bekendste fabrikanten van sportieve auto’s waarmee je ook op de openbare weg op kunt en wij hadden de eer om een aantal van deze auto’s op het circuit te testen tijdens de AMG Experience op Circuit Zandvoort.
AMG is de afkorting van de Duitsers Hans Werner Aufrecht (A), zijn partner Eberhard Melcher (M) en de geboorteplaats van Auftrecht, Großaspach (G) in Duitsland. Hun avontuur begint in 1960 als ze in het ontwikkelingscentrum van Daimler-Benz bezig zijn met de racemotor van Mercedes-Benz 300 SE en het bedrijf besluit om alle motorsportactiviteiten te staken.
Vanaf dat moment steken Aufrecht en Melcher al hun vrije tijd in de finetuning van het motorblok in de garage van Aufrecht in Großaspach. In 1965 start ex Daimler collega Manfred Schiek in het Duits Toerwagenkampioenschap met een 300 SE en de doorontwikkelde motor van Aufrecht en Melcher. Hij won dat jaar tien keer en legde met deze overwinningen de basis voor de reputatie van de Duitsers als tuning-experts van Mercedes-Benz.
Reputatie was echter niet genoeg voor Aufrecht. Zijn visie was om – op basis van succesvolle racewagens – personenauto’s voor de openbare weg te ontwikkelen. Eind 1966 vertrok hij bij Mercedes-Benz en haalde Melcher over om samen een bedrijf te starten. In 1967 werd ‘Aufrecht Melcher Großaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Versuch zur Entwicklung von Rennmotoren’ opgericht. Het bedrijf dat we nu kennen als ‘Aufrecht Melcher Großaspac’ (AMG). Al snel daarna werden de daar geproduceerde motoren een must have voor privé raceteams.
De eerste mijlpaal werd in 1971 tijdens de 24 Uur van Spa Francorchamps gehaald. De AMG Mercedes 300 SEL 6.8 – een zware luxe personenauto die het won van lichtere raceauto’s – werd kampioen in zijn klasse en tweede overall. De overwinning veroorzaakte opschudding en de naam AMG verspreidde zich al snel over de hele wereld. De rest is geschiedenis…
50 AMG modellen
In 2005 neemt DaimlerChrysler AMG over. Het doel is eenduidig en zoals AMG het ooit bedoeld heeft: streven naar buitengewone prestaties, precisie, efficiëntie, opwindend rijplezier en ultieme kwaliteit. In 2019 zijn er meer dan 1.700 medewerkers in dienst waarvan alleen al tweederde zich bezighoudt met het ontwikkelen van de auto’s. Om je een preciezer beeld te geven: er zijn alleen al 25 engineers dagelijks bezig met het optimaliseren van het geluid. Geluid zeg je? Ja, het geluid.
2019: We worden door Mercedes-Benz uitgenodigd voor de AMG Experience op Circuit Zandvoort. Of we zin hebben om alle aspecten van de wereld van AMG optimaal te ervaren. Op het programma staan een track experience met diverse moderne AMG’s, een behendigheidsparcours, ritten op de openbare weg en een rit met een AMG GT race-taxi. Daar zijn wij bij!
Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is vandaag de dag wel een Mercedes-Benz in AMG-uitvoering, in totaal zijn er 50 performance modellen met de roemruchte naam. Van de compacte A-Klasse tot de extreme GT R met 4.0-liter V8 biturbomotor en de GLC tot de iconische en ‘gestoorde’ AMG G-Klasse, allemaal voldoen ze aan de ultieme maatstaven die AMG zichzelf sinds zijn ontstaan heeft opgelegd. En die lat ligt hoog, heel hoog en dat mochten wij op het circuit uitproberen!
Adrenalineshot’s
Vooropgesteld kunnen we je in ieder geval verklappen dat het rijden met welke AMG dan ook geweldig is. Het vermogen, geluid, de wegligging en de remmen, alles is afgestemd voor het rijden onder extreme omstandigheden. Of het nu gaat om de Mercedes-AMG A 35 4MATIC, of om de AMG GT R, van alles waar AMG op staat krijg je op het circuit continu heftige adrenalineshot’s!
Het verschil tussen de ‘gewone’ straat-Mercedessen en de getuned versies – waaronder de stationwagens, terreinwagens en cabriolets – is duidelijk zichtbaar, hoorbaar en voelbaar. Vanzelfsprekend slaat de AMG GT R, de ultra-extreme (t)opvolger van de AMG GT S, de absolute boventoon. Deze auto stuurt, remt en accelereert zo hard, zo goed en zo strak, dat het lijkt alsof je in een échte raceauto rijdt. Dat was de bedoeling van AMG en dat is ze gelukt ook.
Mercedes-AMG is wat ons betreft één van de meest toonaangevende fabrikanten van sportwagens ter wereld in de segmenten waarin ze opereren. Ieder AMG model heeft zijn pro’s en con’s, maar allemaal doen ze waar ze voor gemaakt zijn en laten je autorijden maximaal beleven.
Foto’s: Ron van der Slik | AMG | Driving-Dutchman