Gevaar schuilt soms in een klein hoekje, besefte ook de reparateur van de Audi A3 1.2 TFSI met motorcode CYVB. Het bouwjaar van de auto was 2014 en met 56.364 kilometer op de teller lijkt het uit te voeren onderhoud slechts een goedkoop fluitje van een cent te zijn. Lijkt…

De Audi werd zeer kort ervoor uit Duitsland geïmporteerd, de laatste tenaamstelling was tevens de eerste registratie in Nederland. Het leek een goede auto, maar toch was er kennelijk wel iets met de Audi. Tijdens het onderhoud en voor aflevering aan de nieuwe eigenaar werden namelijk onder andere de bougies, katalysator en de injectoren vernieuwd.

Audi A3 1.2 TFSI stopt 600 kilometer na beurt door foutje tijdens onderhoud Driving-Dutchman

De daaropvolgende 539 kilometers werden met groot plezier en zonder problemen afgelegd. Totdat eerst het motorlampje en vervolgens het  Electronic Powertrain Control (EPC)-lampje de berijder attendeerden op naderend onheil. De dichtstbijzijnde Audi dealer werd bezocht waar tijdens de diagnose al snel richting bougies werd gekeken.

Isolator afgebroken

Het vermoeden van de monteur bleek correct. Van de eerste gedemonteerde bougie bleek namelijk de isolator te zijn afgebroken. Een verdere check leerde dat de centrale elektrode niet meer aanwezig was en inmiddels zijn weg naar de compressieruimte van de motor gevonden had. Van de overige drie bougies zaten de isolators niet meer vast in de schacht en konden met de hand verdraaid worden.

De getroffen bougies zijn van het merk Bosch, type BD Platina en geschikt voor deze auto. Nu komen we wel vaker afgebroken bougies tegen en doorgaans is er echter wel een goede reden voor aan te wijzen. In principe kan je ervan uitgegaan dat alle bougies van dezelfde productieband komen en niet kapot geassembleerd werden. Ergens gaandeweg het traject moet er dus iets gebeurd zijn waardoor er schade aan de bougie kon ontstaan.

Dat kan een valpartij of transportschade zijn, maar in de meeste gevallen blijkt het een montagefout te betreffen; hetzij door een vervuilde montage-schacht of anders door een verkeerd aanhaalmoment. Vooral de laatste is zeer belangrijk bij de nieuwe generatie gedownsizede en direct ingespoten  turbomotoren. Deze motoren zijn immers kleiner en hebben daardoor minder ruimte voor de traditionele M14 bougies die derhalve gedownsized zijn naar M12. Ze opereren echter wel met hogere cilinderdrukken én hogere temperaturen.

Gebruik momentsleutel

Om toch de warmte te kunnen afvoeren is de draadschacht verlengd, de geometrie van de bougie aangepast en worden er hoogwaardiger materiaal in verwerkt. Dit maakt de gevoeligheid van deze bougies voor impact-schade zeer hoog. Het is van groot belang dat deze bougies met het juiste aanhaalmoment en niet zomaar op het gevoel en met de hand vastgezet worden. Iets te veel kracht en de schacht en het isolatiemateriaal scheiden zich van elkaar en het probleem is daar.

Audi A3 1.2 TFSI stopt 600 kilometer na beurt door foutje tijdens onderhoud Driving-Dutchman

Voeg daaraan toe dat de démontage- en montage-ruimte sterk is afgenomen en voilá, de kans op kostbare schade is aanzienlijk  toegenomen. Deze schades melden zich doorgaans in aanvang aan de berijder middels een melding op het dashboard in de vorm van een lampje met daarin het motorsymbool. Als vervolgens de regeleenheid uitgelezen wordt zal blijken dat er een misfire gedetecteerd is.

Zoals we allen inmiddels beseffen, de nieuwe generatie motoren zijn gevoelig voor interne vervuiling. De vervuiling zet zich vast op de injector- en bougieneus en staat garant voor ontstekingen en inspuitingen op een ongewenst tijdstip of van ongewenste omvang; een misfire dus. Een misfire kan  niet genegeerd worden, zelfs niet in het geheel worden voorkomen. Echter de bougies vragen speciale aandacht en er dient zeer zorgvuldig mee te worden omgegaan. Een afgebroken elektrode in de cilinder laat al gauw zijn sporen in de cilinderwand achter met een peperdure rekening als gevolg.

Montagetip: Plaats de 4 vingers van uw rechterhand in een bankschroef en draai deze vast. Uw vingers zijn nu aanmerkelijk platter geworden, waarna dé- en montage werkzaamheden aanmerkelijk eenvoudiger zijn geworden.

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf Tech|X. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

1 reactie

  1. Het is flauw als ik zeg dat inplaats van TFSI je beter aan de TDI kan.
    Zoals mijn alias i-dtec3 is, verraad ik hiermee mijn enthousiasme voor auto’s die op Diesel kracht vooruit gaan. Mijn eigen auto bezit eigenlijk geen bougies, dus ik of een automoneur kan ze niet fout monteren.
    Ook fluit ik gemakkeliijk 1 op 20 met een zware rechtervoet.
    De milieu comotie ten spijt, Diesel aangedreven auto’s zijn enorm duurzaam. Schoner worden ze ook al. Ad Blue, euro 6, rijden zullen we.

    Maar het bougie euvel van de Audi motor is zeker interressant.
    Stel dat een handig iemand met een autotechnische achtergrond zijn Audi met een kleine turbopitter zelf onderhoud, dan is het handig de juiste bougies en aanhaalmomenten toe te passen.
    Of flauw gezegd, eens een Mercedes dealer op te zoeken voor een leuke A klasse.

Laat een reactie na: