Als ik zo om de Audi A3 Sportback e-tron heenloop valt me eigenlijk alleen de fel (Misano) rode kleur op. Verder wijst niets erop dat dit de eerste plug-in hybride van Audi is.
Maar bij een nadere inspectie zie ik de e-tron badges op de spatborden en in de grill, die overigens iets afwijkt van de gewone A3 Sportback. In deze e-tron zitten een 1.4 TFSI benzinemotor en een elektromotor, samen goed voor een vermogen van 204 pk.
Hybride rijden, zuinig rijden, weinig emissie, dit jaar nog 7 procent bijtelling en lekker veel pk’s. Dat moet haast wel een perfecte combinatie zijn. Het is in ieder geval een leasetopper en als je snel bent kan je hem nu nog bestellen. Even wachten en hij is al niet meer voor 1 januari 2016 te leveren en valt hij in de 15 procent bijtellingscategorie.
Oplaaddock
Bij een merk dat ‘voorsprong door techniek’ in het logo heeft staan had ik wel wat eerder een hybride model verwacht. Maar Audi heeft alle tijd genomen om de A3 Sportback e-tron te ontwikkelen. De accu’s en de elektromotor zijn keurig weggewerkt. Daar is bij de ontwikkeling van het platform waar de A3 op staat al rekening mee gehouden. Op ditzelfde platform staat ook het neefje van de A3 Sportback, de Volkswagen GTE.
Hoewel de A3 Sportback ruim driehonderd kilo zwaarder is dan een conventionele A3 Sportback, merk je daar tijdens het rijden niets of nauwelijks iets van. Oké, in een scherp genomen bocht merk je dat de massa meedoet, dat wil namelijk liever rechtdoor. Maar de e-tron voelt gemiddeld erg veilig aan.
De besturing is wel wat aan de lichte kant, maar dat is juist in de stad wel weer erg prettig. Door al die accu’s is er wel 100 liter bagageruimte minder dan in de ‘gewone’ A3 Sportback. En de oplaadkabels en het oplaaddock nemen behoorlijke wat ruimte in beslag in de bagageruimte.
Siddering door de auto
Aan de afwerking en de materialen in het interieur hoef ik geen woorden vuil te maken. Dat is net als bij iedere andere Audi van een heel hoog niveau. Ik zou haast zeggen dat het niet beter kan. Het dashboard is heel eenvoudig van opzet, zakelijk, haast minimalistisch. Twee centraal geplaatste ventilatieroosters, daaronder twee knoppen waarmee je ‘drive select’ kunt instellen, van comfortabel tot dynamisch (sportief) en de EV-knop waarmee je voor de aandrijfmodus kunt kiezen: volledig elektrisch of hybride, alleen elektromotor of elektro- en verbrandingsmotor samen.
Bij een vlotte rijstijl is de overgang van elektrisch rijden naar rijden op de verbrandingsmotor bijna niet te merken. Daarentegen is bij wat rustiger rijden, bijvoorbeeld in de file, toch goed merkbaar dat de auto van brandstof naar elektrisch overspringt of vice versa. Het is net alsof er een ’siddering’ door de auto gaat. Eenmaal op snelheid op de brandstofmotor is de auto in zijn element. Lange afstanden zijn geen probleem, de perfect zittende stoelen met lendesteunen ondersteunen je prima.
Met remmen kom je verder!
Met opgeladen accu is theoretisch een bereik van 50 kilometer mogelijk, maar in de praktijk is dat hooguit 40 kilometer. Niet heel veel kilometers voor de leaserijders onder ons. Voor de meeste particulieren die niet heel ver van het werk wonen waarschijnlijk ruim voldoende. De accu’s zijn thuis via het bijgeleverde Audi e-tron oplaaddock in ongeveer vier uur opgeladen. Bij een publieke laadpaal is dat in ongeveer twee en een half uur.
Uiteraard is doormiddel van de EV-knop een stand te kiezen waarmee je de accu’s onderweg ook kunt opladen. Ik moet zeggen dat het bijna een sport werd om de accu’s onderweg op te laden. Je bent erg bewust bezig om efficiënt te rijden omdat in het instrumentarium het acculaadniveau wordt aangegeven. En hoe gek het ook klinkt, door veel te remmen wordt de accu opgeladen en kun je dus verder (op de accu’s) komen.
Conclusie
Audi heeft lang gewacht om de e-tron op de markt te brengen. Voorsprong met hybrides hebben andere fabrikanten. Maar is het gezegde niet, de eerste zullen de laatste zijn? Nou ik denk dat Audi met de A3 Sportback e-tron wel eens de laatste is met een hybride waar alles wel zo’n beetje aan klopt. In die zin is de laatste de beste. De uitstraling, afwerking, rijeigenschappen, verbruik, vermogen alles klopt aan de e-tron. En wil je voor 2016 nog profiteren van 7 procent bijtelling? Ga dan als de gesmeerde bliksem naar de Audi dealer voor deze leasetopper!
Technische gegevens:
Brandstof: Euro 95 / elektriciteit
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Vermogen: 204 pk
Koppel: 250 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 7,6 sec
Topsnelheid: 222 km/h
Versnellingsbak: 6-traps S tronic
Gewicht: 1.615 kg
Prijs vanaf: € 41.000,00
Gereden uitvoering: € 48.256,00
Gereden kilometers: 473
Plus
+ Zuinig
+ uitstraling
+ afwerking
Min
– bagageruimte
– forse prijs