Soms denk je dat technisch niets meer te gek en alles mogelijk is. Audi bewijst dat deze keer met de TT clubsport turbo. Een showauto met een 2.5-liter TFSI-motor waarin de brandstof met twee elektrische turbo’s de cilinders in wordt geblazen.
Het resultaat: een vermogen van 600 pk, 650 Nm trekkracht en een acceleratie van nul tot 100 in 3,6 seconden. De prestaties worden mogelijk gemaakt door de elektrische biturbo (dubbele turbo). De technologie is geïnspireerd op de Audi 90 IMSA GTO die in de jaren 90 furore maakte op circuits in de Verenigde Staten.
Dicht tegen productiestadium aan
Volgens Audi-professor Dr. Hackenberg is de elektrische biturbo een sprong voorwaarts als het gaat om sprintcapaciteiten en motorkoppel en is een hoog piekvermogen mogelijk. “Voor onze TDI-motoren zitten we met deze technologie dicht tegen het productiestadium aan. We presenteren de techniek nu in een TFSI”, aldus Hackenberg.
De elektrische turbo komt zonder vertraging sneller op gang dan een conventionele turbo die door uitlaatgassen aangedreven wordt. Waar de gasturbine stopt als er geen gas meer is, gaat de elektrische turbo nog even een tandje door. De compressor krijgt stroom van een 48 Volt systeem waarvan de lithium-ion accu in de kofferruimte wordt geladen door regeneratie tijdens het rijden.
De TFSI heeft vijf cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2.480 cc. De meeste kracht ligt tussen de drie- en zevenduizend toeren per minuut. Om te versnellen moet je handmatig schakelen met een zesbak. Voluit haalt de TT clubsport turbo een topsnelheid van 310 kilometer per uur. Om de TT op de weg te houden past Audi permanente quattro vierwielaandrijving toe.
Audi toont de TT clubsport turbo van 13 tot en met 16 mei tijdens de Wörthersee Tour in Oostenrijk. Hackenberg zegt dat de technologie bijna klaar is voor productie.