Dames en heren, please welcome de nieuwe Land Rover Defender! Na meer dan zeventig jaar min of meer hetzelfde model fabriceren, heeft Land Rover het aangedurfd de iconische Defender volledig opnieuw vorm te geven. Een bolde stap, maar ook de juiste?

Voor de oer-Defender moeten we terug naar 1948 toen Land Rover – notabene op de Amsterdam Motor Show – de Ninety presenteerde, de Britse tegenhanger van de Amerikaanse Willy’s Jeep. Nooit hadden ze kunnen weten dat dit model meer dan een halve eeuw lang zo populair over de hele wereld zou worden. De terreinwagen, pas vanaf 1990 Defender genaamd om hem te onderscheiden van de luxueuzere Land Rover Discovery, was (en is misschien nog steeds wel) hét toonbeeld van robuustheid en veelzijdigheid. Velen lieten dan ook een traan toen de productie in 2016 stopte.

Het oude vernieuwd

Hoewel de nieuwe Defender – op zijn vierkante vorm na – werkelijk niets deelt met zijn voorvaderen, hebben ze bij Land Rover toch hun best gedaan het belangrijkste kenmerk, de hoekige carrosserie van de oude auto terug te brengen. Hiermee laat de van oorsprong Britse autofabrikant weten dat – hoewel het tijd voor was voor iets nieuws – het oude zeker nog niet vergeten is.

Het is lastig de nieuwe Defender te missen of kwijt te raken, want wat een kolossale auto is dit geworden. Pas als je ernaast staat, heb je pas echt goed door hoe enorm hij is. De koplampen komen bij de gemiddelde Nederlander tot borsthoogte en het dak is niet zonder trap te bereiken. Handig? Niet echt, maar wel indrukwekkend én je zit heerlijk hoog, droog en veilig. De vraag is in ons land natuurlijk wel: wat moet je nou eigenlijk met zo’n mastodont? Er zal zeker een groep mensen zijn die de ook de nieuwe Defender zal gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: offroad en avontuur.

Zo heeft de Defender zowel voor als achter korte overhangen, aanpasbare Terrain Response-technologie en kan hij waden door wateren van bijna een meter diep. Voor de echte avonturiers onder u kan de auto zelfs 300 kilo daklast hebben en is er plaats voor een flinke roof-top tent. Daarnaast zullen ook de mensen met een paardentrailer, aanhanger of caravan deze auto kunnen waarderen. Want met een trekgewicht van 3.500 kilo is er weinig wat de nieuwe Defender niet aankan.

Auto’s zijn emotie of wekken dat in ieder geval op. En dit nieuwe model spreekt op dat punt erg aan. Was de oude Defender vooral charmant door zijn ruige uiterlijk, de nieuwe heeft zijn ouderwetse boerenoveral vervangen voor een modern avonturierspak. En hoe je het ook wendt of keert, dat past beter bij deze tijd. Er zijn nu eenmaal meer mensen die op avontuur gaan (of in ieder geval dat idee willen hebben) dan zij die in de modder ploeteren. En nu vliegen ongemakkelijk is en we vaker met de auto gaan, is een investering in een dergelijke grote luxe alleskunner niet eens zo buitenissig als je denkt.

Superdeluxe stoplichtsprintjes 

Aan alles is te zien, voelen en horen dat de Defender gemaakt is voor zowel op de weg als in het terrein. Dat laatste hebben we niet uitvoerig kunnen testen, dus kunnen we niet veel over zeggen, maar Land Rover kennende zit dat wel snor. Maar hoe presteert hij op de weg?

Ondanks zijn luchtgeveerde onderstel, kan de auto niet verbergen dat hij 2.350 kilo weegt. Snel bochtenwerk is dan ook niet zijn sterkste punt. Wat wel heel leuk is, is dat de 3,0-liter V6 benzine met 400 pk verbazingwekkend weinig moeite heeft deze kolos van zijn plek te krijgen. In iets meer dan zes seconden zit je op de 100 km/h, in een Defender! Daar zal menig ‘snelle jongen’ naast je bij het stoplicht van opkijken.

Hoewel de Defender in feite een grote vierkante doos is en op onze testauto zelfs met een imperial uitgerust was, was er opvallend weinig windgeruis te ontdekken. Het onderstel en de vloeiend schakelende automatische versnellingsbak in combinatie met die stilte in het interieur maken de Defender bij uitstek geschikt voor lange afstanden. Dit wordt verder veraangenaamd door de prima zittende stoelen en alle luxe die je je maar kan wensen. 

Het mag ook geen verrassing zijn dat de Defender vol luxe accessoires zit die tijdens je offroad avonturen goed van pas kunnen komen. Wat te denken van bijvoorbeeld de giraf-ramen bovenin de linker en rechter zijde van de auto. Leuk voor de Beekse Bergen. Verder een draadloos en ontelbaar aantal USB-oplaadpunten voor smartphones en tablets, een 230 Volt stopcontact in de bagageruimte, handig voor tijdens het föhnen, scheren en een koelkast. Of je deze ook echt nodig hebt is nog maar de vraag, want een flinke gekoelde ruimte vind je ook al tussen de voorstoelen.

Indrukwekkende auto

Omdat de Defender best wel hoog op z’n wielen staat, is er zelfs een knop in de bagageruimte waarmee je de auto automatisch kunt laten zakken. En zelfs de trekhaak is met een schakelaar elektrisch in en uit te klappen. Je kunt het maar nodig hebben. Wij vinden het heerlijke accessoires. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, de lijst opties en accessoires is oneindig.

Gevraagd naar de aantallen gaat het in Nederland sinds de wereldpremière in september 2019 om een paar honderd bestellingen, aldus de importeur. En dat zijn allesbehalve dramatische cijfers, het gaat hier immers om een auto met een vanaf prijs van 95 duizend euro voor de korte 90-serie die in de loop van 2020 leverbaar is. En daar zitten de bpm en btw nog niet in verwerkt. De langere 110 serie is er vanaf 104.740 euro en de First Edition met extra opties waar wij mee reden begint bij 118.170, allemaal exclusief belastingen. Er zijn zowel benzine als diesel uitvoeringen.

Op de vraag of Land Rover de juiste stap heeft genomen met dit compleet nieuwe model, zal de tijd een antwoord moeten geven. Feit is wel dat zij een zeer indrukwekkende auto hebben gebouwd. Hoewel we de offroad capaciteiten niet volledig hebben kunnen benutten en we daar dus weinig over kunnen zeggen, is wel volstrekt duidelijk dat de nieuwe Defender mijlen vooruitgang heeft geboekt op de weg. De auto is comfortabel, luxe en zelfs nog behoorlijk snel. Maar voor de oude Defender liefhebbers, lag de charme nu juist in het ontbreken van die drie punten. De kans is groot dat er een enorme groep liefhebbers zal zijn voor de nieuwe Defender, waaronder Land Rover ons in ieder geval alvast kan scharen. Maar het zal wel een andere groep zijn, dan de diehards in hun rammelende oude trouwe Defenders van weleer. Kortom, een nieuwe auto voor nieuwe tijden.

Land Rover New Defender 110

Motor: 2.996 cc zescilinder benzine lijnmotor
Vermogen: 400 pk
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.331 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 9
CO2-uitstoot: 261 g/km
Prijs vanaf: 95.595,- euro
Prijs testauto: 118.170,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Audi A4 Avant Allroad Quattro.

Laat een reactie na: