Gijs Bosman (De Meern) zag eind april 1980 het levenslicht. Vanaf het moment dat hij zich kan herinneren, is hij gek op auto’s. En die autogekte blijkt, als je even met hem in gesprek bent, als snel een echte passie. “Ik heb dit niet van huis uit mee gekregen, mijn ouders hebben er niets van. Ik was wel al van jongs af aan autoliefhebber!”
De carrière van automakelaar Gijs staat tot nu toe volledig in het teken van auto’s. Hij studeerde small business en retail (middenstand op HBO niveau), vervolgens bedrijfskunde en studeerde uiteindelijk af in marketing management richting communicatie en public relations. Na zijn studie begon Gijs zijn werkzame carrière bij de internationale handels- en serviceorganisatie Pon in Leusden op de public relations afdeling van het automerk Volkswagen. “Daar kwam ik voor het eerst in contact met het PR-vak en maakte hier mijn afstudeerscriptie van.”
Prachtige tijd bij Kroymans
Via via kwam Gijs vervolgens in 2007 bij auto-importeur Kroymans terecht. Naast Ferrari’s, waar Kroymans bekend door is geworden, was het Hilversumse bedrijf ook de Europese importeur van de Amerikaanse automerken Cadillac, Corvette en Hummer. Gijs ging er aan de slag als PR-manager. “Echter door de creditcrisis in 2008 en als gevolg daarvan de situatie bij General Motors (de financier van de Amerikaanse merken in Europa) heb ik hier maar een jaar mogen werken. Ik heb er wel een prachtig jaar gehad en heb er met veel plezier mooie dingen gedaan.”
Zoals zo vaak openen er deuren waar anderen sluiten. Zo was Gijs van 2009 tot 2012 woordvoerder voor mobiliteitsbrancheorganisatie BOVAG. Vanuit deze functie kwam Gijs op de technische afdeling van BOVAG terecht. “Techniek vond ik altijd al heel interessant. Het paste in mijn straatje om dit te gaan doen. Dit heb ik twee jaar met veel plezier gedaan en toen vond ik het tijd om een droom waar te maken en voor mezelf te beginnen.”
Ik ben een wandelende encyclopedie
Nu adviseert Gijs als onafhankelijke bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper. Ook ondersteunt hij ze in de onderhandelingen over de prijs. “Ik werd voor ik dit ging doen wel eens gevraagd door vrienden en familie om ze te helpen bij hun aankoop. Ik vond dat leuk om te doen en merkte dat er een behoefte is aan mensen die dit doen. Een auto is, na een huis, toch vaak de tweede grootste uitgave die mensen doen. Waarom zou je daarvoor niet iemand inhuren om je te helpen?”
Waar de passie van Gijs voor auto’s vandaan komt kan hij niet in één zin beschrijven. “Ik ben een wandelende auto-encyclopedie van gegevens en details geworden. Wat de één met sport heeft en alle feiten, cijfers en uitslagen kent, heb ik dat met auto’s en alle bijbehorende aspecten. Ik ken de autobranche, hou ervan, snap waar de belangen van de verkoper liggen en spreek hun taal.”
Zo veel mogelijk met auto’s bezig zijn
“Ik ben er ingegroeid, nu heb ik de kennis en die kan ik gebruiken om mijn relaties te helpen bij de aankoop van een auto”, vervolgt Gijs. “Ik wil gewoon zo veel mogelijk met het product ‘auto’s’ bezig zijn. Mijn werk, auto’s, is ook mijn hobby.”