Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    De voor- en nadelen van de Ford Mondeo Hybrid

    Auto Elektrisch 11-08-20154 reacties

    Hybrides zijn er om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot omlaag te brengen. Ford heeft de combi brandstof en elektriciteit nu ook toegepast in de Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV).

    Een tijdje terug reed ik in de Mondeo met de 1.5-liter EcoBoost motor. Een relatief kleine motor met grootste prestaties in een relatief grote auto. Ondanks dat de EcoBoost een zuinige(re) en schone(re) motor is, kan het verbruik en de uitstoot nog een stuk omlaag. Ford heeft dat nu gedaan met de hybride Mondeo waarin ze een 2.0-liter blok hebben gekoppeld aan een elektrische aandrijving. Het brandstofverbruik wordt daarmee volgens Ford gemiddeld 4,2 liter per 100 kilometer (1.5 EcoBoost 6,3 liter) en de CO2-uitstoot 99 gram per kilometer (1.5 EcoBoost 146 gram). En dat zijn sprekende verschillen.

    De voor- en nadelen van de Ford Mondeo HybridCVT en motorgeluid

    Om het vermogen van de motoren op de weg te brengen heeft Ford een Continue Variabele Transmissie (CVT) toegepast. Dat is niet nieuw, dat is niet bijzonder, veel en zelfs de meeste andere automerken doen het ook. Alleen bij Ford hoor je het heel goed dat er een CVT in zit. Als de benzinemotor namelijk bijspringt, kun je hem binnenin de auto goed horen.

    Dat ik een motor in de auto hoor vind ik normaal gesproken niet erg, maar wel als het toerental gelijk blijft terwijl de snelheid toeneemt. Dat voelt gewoon niet natuurlijk aan. Als ik gas geef moet een motor namelijk synchroon aan de snelheid meer toeren gaan draaien. Mijn gevoel bij een hybrid is prima, maar ik moet het alleen niet horen. De oplossing? Isoleer de auto beter zodat ik de motor niet of minder hoor.

    De voor- en nadelen van de Ford Mondeo Hybrid

    Tot zover mijn gemopper over hybrid. Accelereren doet de Mondeo lekker. Hij is een tiende later op de honderd dan de 1.500 EcoBoost, daar merk je dus weinig van. Eenmaal op snelheid is de Mondeo ook een heerlijke reis- en rij-auto. De automaat draagt zeker bij een rustige rijstijl bij aan de beleving van comfort in de auto. Even inhalen is een makkie en lang rijden op hogere snelheid ook.

    Echt wel zuiniger

    Ook de Belgische heuvels zijn geen probleem voor de HEV. Behalve dat geluid weer op dat moment. Want als de tweeliter er een beetje aan moet trekken hoor je hem net even iets te veel gieren. Het door Ford opgegeven brandstofverbruik heb ik trouwens niet gehaald. Maar de hybride Mondeo was in mijn geval gemiddeld zeker een liter zuiniger dan de EcoBoost.

    De voor- en nadelen van de Ford Mondeo HybridIn de 1.5 EcoBoost mopperde ik over het harde onderstel. Volgens Ford hebben ze dat niet eerder gehoord. Een van de opvallendste zaken, naast het motorgeluid, in de 2.0-liter hybrid is dat het onderstel zachter aanvoelt. Volgens Sebastiaan van de Pol van Ford zijn de onderstellen constructief gelijk “maar voor de hybrid wel afgesteld op de andere gewichtsverdeling en het iets hogere gewicht van de auto”.

    Geen aanhanger

    Een groot voordeel van de hybride Mondeo is dus, naast een lagere aanschafprijs, het lagere brandstofverbruik, en als je er om geeft de lagere CO2-uitstoot. Een van de nadelen is dat er geen aanhanger achter de hybride gehangen mag worden. Geen Boedelbakkies, caravans of vouwwagentjes dus. En je hebt al minder kofferruimte door de accu die de elektromotor aandrijft. Desondanks is de bagageruimte van de Ford Mondeo met 383 liter nog steeds ruim in vergelijking met bijvoorbeeld de Infiniti Q70 Hybrid of Mercedes-Benz C 350 e die in een anders segment zitten.

    De voor- en nadelen van de Ford Mondeo HybridQua vermogen is de hybrid iets sterker en qua optrekkracht leveren de Mondeo EcoBoost en hybrid dezelfde prestaties. Op topsnelheid lever je in de hybride 27 kilometer per uur in. Volgens de gegevens van Ford is het verbruik van de hybride vooral in je voordeel binnen de bebouwde kom. Als de accu volledig opgeladen is kan dat gemiddeld 1,6 liter per 100 kilometer schelen.

    Conclusie

    Er zijn een flink aantal verschillen tussen de hybride en niet-hybride Ford Mondeo’s. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet om het wat overzichtelijker te maken. Mijn persoonlijke keuze zal niet op de Mondeo Hybrid vallen omdat de voordelen voor mij niet opwegen tegen de nadelen. Ik kies de 1.5 EcoBoost, da’s nog steeds een echte auto waarin het meeste klopt.

    Van de Pol: “Voor een zakelijke rijder is er echter ook een belangrijk argument dat in het voordeel spreekt van de Hybrid. Door de lagere CO2-uitstoot hoeft er namelijk slechts 20 procent bijtelling te worden betaald. Ook de standaard automaat behoort tot een van de pluspunten van de Hybrid.”

    De voor- en nadelen van de Ford Mondeo HybridVoordelen:
    + Lager aanschafprijs
    + Minder brandstofverbruik
    + Lagere emissies
    + Soepelere wielophanging
    + Standaard automaat
    + 20 procent bijtelling

    Nadelen:
    – Mag niets trekken
    – Motorgeluid door CVT
    – Alleen sedan
    – Minder kofferruimte door accu
    – Lagere topsnelheid

    Technische gegevens
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.999 cc
    Vermogen: 187 pk
    Koppel: 240 Nm
    Acceleratie: 0-100 km/h: 9,2 sec
    Topsnelheid: 187 km/h
    Versnellingsbak: Continue Variabele Transmissie
    Gem. opgegeven verbruik: 4,2 l/100 km
    Gewicht: 1.479 kg
    Prijs vanaf: € 36.295,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHonda CR-V, ruim, ruimer, ruimst
    Next Article Dertig dingen over auto’s die je nog niet (allemaal) wist

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 4 Reacties

    4 reacties

    1. thevissen johan on 21-10-2017 11:13

      vraagje,
      welke afstand kan er gereden worden op de battery voor de motor weer aanspringt,
      bij een vol geladen battery tot de motor weer moet gaan helpen..

      Reply
      • Rob Blom on 22-10-2017 09:16

        Hoi Johan, dat is onmeetbaar. Het hybridesysteem bepaalt wanneer er elektrisch gereden kan/moet worden. Gr., Rob

        Reply
    2. bert verhoeff on 03-11-2017 21:15

      Waarom mag je niets trekken met de hybride?

      Reply
      • Rob Blom on 04-11-2017 13:31

        Vakblad AMT heeft daar een verhelderend artikel over geschreven.

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?