‘Oud’ versus nieuw, cult versus hypermodern. Een vergelijkingstest is onmogelijk. Toch zetten we de lange uitvoering van de Defender, waarvan het ontwerp al uit 1948 stamt, en de jongste telg uit de Discovery familie naast elkaar op de weg én in het terrein.

De Defender is vlak na de oorlog geboren. De Engelse overheid vroeg Land Rover een auto te ontwikkelen die ook als tractor dienst kon doen. En dat is ze bij Land Rover gelukt. En goed ook. De Defender is een pure werkauto, een echte allrounder waar je ook in je baggerige kloffie zonder na te denken in stapt. Waar de Discovery, zelfs op de standaard wegbanden, overal moeiteloos doorheen komt, moet je met de Defender op banden met grof profiel in sommige gevallen nog echt werken.

Autoreview-LandRover-Defender110-Discovery4Defender is er flink op vooruit gegaan

De Defender is er de laatste 25 jaar in veel opzichten een flink stuk op vooruit gegaan. Het huidige model dateert echter alweer uit 2007 en is zeker geen auto die je links moet laten liggen. In dat jaar kreeg het dashboard een nieuwe look en werden de stoelen een stuk comfortabeler. Ook heeft de Defender airconditioning gekregen.

De laatste veranderingen aan de Discovery gaan verder dan alleen een Range Rover Sport achtige facelift. De contouren zijn wat zachter gemaakt en hier en daar is het robuuste plastic vervangen door netjes in carrosseriekleur mee gespoten onderdelen zoals wielkasten en buitenspiegels. Het interieur van de Discovery heeft ten opzichte van zijn voorganger een wat luxere uitstraling gekregen door de harde plastic delen te vervangen door zachtere materialen en grove schakelaars te vervangen door knopjes.

Aangenaam rijden met de Discovery

Rijden op de verharde weg, waar de Discovery in Nederland toch over het algemeen te vinden zal zijn, is zeer aangenaam. Het ‘nieuwe’ motorblok laat zich bij hoge toeren tallen graag, maar zeker niet storend, horen. Met een sprinttijd van 9.3 seconden om de 100 km/u te bereiken is het best leuk meekomen in het verkeer. De goede isolatie van de cabine zorgt er wel voor dat je nogal eens ongemerkt de maximum snelheid overschrijd. De automatische versnellingsbak weet de versnellingen te vinden zonder dat je daar erg in hebt. In de bochten weet de Discovery wel wat overhellen is, maar je hebt zeker niet het gevoel dat hij ieder moment op zijn kant zou kunnen gaan.

Door het wegpoetsen van het robuuste uiterlijk oogt de nieuwe Discovery een beetje als een terreinwagen die liever eerst met zijn grote teen voelt of het water niet te koud is voordat hij er in duikt.

De Defender daarentegen is van een heel ander kaliber. Vanaf het moment dat je instapt krijg je een heritage gevoel en het gevoel dat je iets hebt dat al heel lang bestaat en waar veel mensen een positief gevoel bij hebben. De pedalen van de Defender staan links van het midden van het stuur en je zit dicht tegen het bestuurdersportier aan. Daar komen ook de ellenboogstukken vandaan die de meeste Land Rover rijders op de mouwen van hun kakikleurige trui hebben. De ruitenwisserarmpjes zwabberen over de ramen en de ruitensproeier sproeit een armetierig straaltje. Maar dat maakt bij de Defender allemaal niets uit. Uit- en inparkeren vergt wat tijd omdat de stuuruitslag van de Defender klein is. Maar als je eenmaal met de auto onderweg bent voel je je echt rijk, een heer, een jager, een autokenner, een autoliefhebber én een boer.

LandRover-Defender-DrivingDutchmanDoor het wegpoetsen van het robuuste uiterlijk oogt de nieuwe Discovery een beetje als een terreinwagen die liever eerst met zijn grote teen voelt of het water niet te koud is voordat hij er in duikt. Echter niets is minder waar als deze terreinbeul het veilige asfalt verlaat voor het ruigere terrein. Met een draai aan de knop “Terrain Response” voor de ideale instellingen, is eenvoudig een keuze te maken van het rijden in sneeuw tot rijden over rotsen.

Terrain Response

Met de Terrain Response is het mogelijk om als totale off-road ‘no knows’ zoals wij door het wat moeilijkere terrein te komen en het eruit te laten zien alsof je bij de experts hoort. Wij hebben gereden door zand, modder, diepe modderplassen en hebben de Discovery op de proef gesteld met het rijden tegen steile modderige hellingen. De enige keer dat we ergens niet doorheen kwamen was wanneer de doorgang te smal werd. De Discovery heeft tijdens onze test niet laten merken ergens moeite mee te hebben, en is door alle aanwezige elektronica, automaat en korte draaicirkel overal uitstekend doorheen te manoeuvreren.

Aangenaam-rijden-met-LandRover-DiscoveryMet een hoogte van net geen 1,84 meter zijn de meeste parkeergarages in Nederland met de Discovery goed te doen. Of er na het binnenrijden van de parkeergarage voor dit 1,91 meter brede bakbeest een fatsoenlijke parkeerplaats te vinden is, is weer een ander verhaal. Mochten er toch twijfels zijn of de Discovery te hoog is voor garages of wasstraten, dan kun je de auto ongeveer tien centimeter laten zakken tot “instaphoogte”. De Defender is met zijn twee meter en drie centimeter een heel ander verhaal. Veel parkeergarages voldoen maar zijn wel kantje boord. Als je eenmaal binnen bent gekomen zonder de rood witte balk boven de deur te raken, rij je super voorzichtig verder omdat je bang bent alsnog je kop te stoten.

Discovery, Mercedes of BMW

Voor ruim 90.000 euro heb je aan de Discovery 4 een heel veelzijdige auto. De Discovery koop je omdat hij minimaal net zoveel biedt als een Mercedes, BMW of ander terreinapparaat in dit segment. En omdat het een Land Rover (dus echt) is. Je kunt er uitstekend mee gaan shoppen in de duurdere straten van onze hoofdstad. En als je zin hebt eens flink het grote kind uit te gaan hangen in een grote zandbak of modderpoel, zal je ook niet teleurgesteld worden.

LandRover-Defender110-Discovery4-DrivingDutchmanAls je de Discovery eens zou verwennen met een paar knappe terreinbanden is naar onze mening écht alles bereikbaar. Alleen vragen wij ons wel af of je met je modderige laarzen de nette binnenkant wilt bevuilen. De Discovery bied plaatst aan 5 personen die allemaal voldoende ruimte hebben om te zitten. Mocht het toch nog nodig zijn is er de optie om nog 2 extra stoelen bij te bestellen. Door de ruimte en comfort is deze Land Rover ook prima inzetbaar als reisauto. Hou er dan wel rekening mee dat er ook getankt moet worden want echt zuinig is de Discovery niet.

Conclusie

De Defender waarin wij reden kost bijna 85.000 euro. Airconditioning en elektrische ramen zijn standaard. De Defender koop je omdat je een Defender wilt hebben. We hoeven geen ellenlang betoog over de echtste terreinauto ooit te schrijven. En dat doen we dan ook niet. Is er helemaal niks mis met deze auto’s? Jawel hoor. De Defender zit gewoon niet. Maar je voelt je er wel goed in. En van de Discovery begon na een tijdje terreinrijden het waarschuwingslampje van de versnellingsbak branden. Maar na uit- en aanzetten van het contact was die storing weer verholpen.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: