De Subaru XV heeft een kleine opfrisbeurt gehad, maar waarschijnlijk is het je niet eens opgevallen omdat je niet heel veel XV’s rond ziet rijden. En dat is jammer, want de XV is een erg fijne en goede crossover, die nu nog beter is.
Updates
Waar bestaat deze opfrisbeurt uit? Behalve wat nieuwe lakkleuren, vinden we aan de achterkant nieuwe lichten en een dakspoiler die voor een betere CW waarde zorgt. Aan de voorkant zien we een andere bumper met een grotere luchtinlaat, voorzien van breedstralers in een aangepaste behuizing.
Ook in het interieur zijn wat wijzigingen doorgevoerd, zoals een dikker stuurwiel, wat aangepaste schakelaars en oranje stiksels! Wellicht zaken die je met een vergrootglas moet zoeken, maar die wel zorgen voor een heel aangenaam en plezierig interieur, dat tevens erg overzichtelijk is met de knoppen op de juiste plek. Helaas is er wel veelvuldig gebruik gemaakt van harde plastic materialen.
Display-Walhalla
Achter het stuur is het voor de display liefhebbers een waar walhalla. Er zijn maar liefst drie schermen waar informatie op te zien is. Tussen de toerenteller en de snelheidsmeter zien we een scherm voor onder andere het verbruik en in het midden van het dashboard het High-Grade Multi-Function display waarop tijd, temperatuur, onderhoudswaarschuwingen en veiligheidsinformatie te zien is.
Het derde scherm vinden we boven de bedieningsknoppen van de klimaatregeling. Dit zogenaamde Starlink systeem bestaat uit een goed en snel werkend touch-screen voor navigatie, radio, telefonie en dergelijke.
De techniek
Motorisch is alles het zelfde gebleven. Uiteraard is de XV voorzien van de voor Subaru kenmerkende boxer-motoren. Keuze is er uit de 1.6 met 114 pk of de 2.0 benzinemotor met 150 pk. De diesel is niet meer leverbaar. Beide uitvoeringen zijn voorzien van het AWD (All Wheel drive) systeem. Ik reed met de 2.0 liter benzine motor die erg prettig aanvoelt en rustig is. De 150 pk’s zijn voldoende om de 1.365 kilogram zware XV vooruit te helpen en kunnen tevens nog eens 1.200 kilo’s trekken. Echter zodra je het gas intrapt,bijvoorbeeld bij inhalen op de snelweg, maakt de motor behoorlijk wat geluid.
De automaat waarmee de XV was uitgerust, oftewel de Lineartronic Continu Variabele Transmissie, heeft een moment nodig om te reageren voordat er een voorwaartse beweging wordt ingezet. Persoonlijk vond ik dit niet heel prettig. Als je volgens Subaru “daarentegen gewoon rustig gas opvoert, is de afstemming met de CVT veel prettiger en gaat de auto soepeler en zonder meer geluid te maken vooruit”.
Goed bochtenwerk
Hoewel wat hoger op de wielen, helt de XV nauwelijks over in de bocht, ook niet op wat hogere snelheid. Dit komt omdat het zwaartepunt, in tegenstelling tot andere auto’s, lager is, omdat er nu eenmaal een boxermotor in ligt. Daarnaast is de XV ook behoorlijk hard afgeveerd, wat enigszins ten koste gaat van het comfort, maar wel weer ten goede komt aan het rijgedrag. Al met al zorgt dit alles voor een solide en vertrouwenwekkende wegligging.
Conclusie
De Subaru XV is een opvallende verschijning, zeker in de door mij gereden Tangerine Orange Pearl. Het is een zeer goed sturende crossover die behoorlijk ruim van binnen is en een zeer duidelijke plus heeft ten opzicht van andere merken, namelijk het Symetrical AWD systeem. Je vraagt je af waarom er niet meer XV’s rond rijden. Misschien heeft dat met het prijskaartje te maken, want de Subaru XV kost 33.495 euro.
Daarvoor krijg je van Subaru in de XV wel onder andere leder, een schuifdak, navigatie, vierwielaandrijving, lichtmetalen wielen en CVT-automaat. Aan de andere kant, de levensduur van de Subaru’s is zo hoog, dat als je het aanschafbedrag deelt door de jaren dat je een Subaru rijdt, je waarschijnlijk weer veel goedkoper uit bent dan bij andere merken.
Plus
+ Rijeigenschappen
+ All wheel drive
+ Veelkunner
+ Exclusief
Min
– Bandengeluid All Season banden
– Materiaal gebruik interieur, harde plastics
Informatie:
Merk: Subaru
Model: XV
Type: 2.0 liter (1.995 cc)
Prijs vanaf: € 25.995,-
Prijs testauto: € 33.495
Motor: viercilinder, 150 pk
Versnellingsbak: Lineartronic Continu Variabele Transmissie
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 6.5 L /100km
CO2-uitstoot: 151 g/km
Energielabel: F
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 187 km/h
Carrosserie: Crossover/Hatchback
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: minimaal 380 liter