Voor kenners zal de naam Jon Olsson voldoende zijn. Deze voormalig zeer succesvolle freestyle skiër is namelijk één van de coolste petrolheads ter wereld. Niet alleen omdat hij het geld heeft om een aardige serie te kopen, maar vooral om wat hij met de auto’s doet nadat hij ze gekocht heeft.
RS6 DTM
Voor ons Nederlanders waarschijnlijk de bekendste auto van Olsson is zijn RS6 DTM. Deze kwam namelijk na Olsson in bezit van de Nederlandse Douwe Leitner die van de auto werd beroofd in Amsterdam en hem vervolgens compleet uitgebrand terugvond in een parkeergarage. Geschatte waarde: 400.000,- euro!
Doodzonde, want het was een waanzinnige Audi. Begonnen als een standaard RS6 Avant met 560 pk, tegen de tijd dat Olsson er klaar mee was leverde hij 1.000 pk. Dit mede dankzij turbo’s voorzien van 18-karaats goud en met uiteraard de skibox erboven op. Een skiër blijft een skiër.
Lamborghini Huracan
Kijk, als je een Huracan koopt, heb je sowieso smaak en verstand van auto’s. Maar standaard is niks voor Jon. De auto werd meteen voorzien van zijn trademark: de winter camo wrap. Maar standaard is deze Lambo wel wat karig qua pk’s, dus werd er een nieuwe supercharger opgeplaatst wat de power tot 800 pk bracht.
Uiteraard moet je zo’n auto ook aan horen komen, dus werd hij ook voorzien van een compleet Akrapovic uitlaatsysteem. Maar kennelijk is onze Jon snel uitgekeken op zijn auto’s, want na 3.800 kilometers werd hij al weer te koop gezet.
George de Rolls-Royce
Maar als dit allemaal niet chic genoeg voor je is, Jon heeft ook zijn licht laten schijnen op een Rolls-Royce Wraith. Nu is dit al geen kinderachtige auto, maar wat Olsson er mee deed is extreem. Sowieso is het waarschijnlijk de enige Rolls met een wintercamo wrap, en ook de vier enorme schijnwerpers op het dak, zal je niet zo snel vinden.
En natuurlijk waren de 624 pk’s van een standaard Wraith niet voldoende, dus na wat getune levert de 6,6-liter twinturbo V12 nu 810 pk. Kijk, dan praten we ergens over. Maar ook hier was hij snel op uit gekeken en de auto werd te koop aangeboden voor 275.000,- euro, een koopje.
Lord Hans
Maar zijn meest extreme avontuur moet toch wel de Mercedes G500, genaamd Lord Hans, zijn. Men neme een standaard G500. Voorzien hem natuurlijk met, hoe kan het ook anders, een wintercamo wrap. Voeren hem op, door de Nederlandse tuner Absolute Motors, tot 800 pk en voorzien hem van ruige banden en een hoop andere goodies.
Maar dan kom je er achter dat ie niet in je garage in Monaco past. Oplossing? Je zaagt gewoon zelf het dak eraf, waarmee het de eerste en enige G500 cabriolet ter wereld is. En die naam? Vernoemd naar zijn broer.