Pas deze zomervakantie goed op als je de weg op gaat. Volgens een onderzoek van brancheorganisatie Bovag, rijden sommige automobilisten namelijk gewoon door met versleten banden.
Negentig procent van de Nederlandse automobilisten weet namelijk niet wanneer hun banden vervangen moeten worden. Hierom zijn versleten banden tijdens de APK de belangrijkste reden dat auto’s afgekeurd worden. Tijdens het onderzoek onder iets meer dan duizend automobilisten blijkt ook dat ze niet weten wat de juiste bandenspanning van een auto met belading, vouwwagen, caravan of camper moet zijn.
Hoe meer profiel hoe beter
De wettelijk minimum banden-profieldiepte voor personenauto’s, bestelwagens, caravans, vouwwagens en campers is 1,6 millimeter. Geadviseerd wordt om banden echter al te vernieuwen als de profieldiepte onder de 2,5 millimeter komt. Voor profiel geldt voor wegvoertuigen in het algemeen: hoe meer profiel, hoe beter.
Bijna 84 procent van de ondervraagden denkt echter dat er veel langer veilig kan worden doorgereden, tot er nog maar twee millimeter profiel over is (36,5 procent) of zelfs nog maar 1,5 millimeter (47,4 procent). De wettelijke minimum grens is bij meer dan de helft van de automobilisten niet bekend. Ruim een kwart denkt dat 1,2 millimeter het minimum is. Volgens meer dan 10 procent is 0,6 millimeter het minimum. “Bij zulke waardes zijn de banden echter al zo goed als kaal en dus levensgevaarlijk”, aldus Bovag.
Uit APK-cijfers over 2016 blijkt dat het gebrek aan bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement aan auto’s is. In 15,7 procent van de gevallen zorgt het voor APK-afkeur of voor goedkeur na reparatie. Een profieldiepte van tussen de 1,6 en 2,5 millimeter is daarnaast goed voor 33,9 procent van de adviespunten bij APK’s; de keurmeester geeft hiermee aan dat de banden op zeer korte termijn moeten worden vervangen.
De voornaamste reden hiervoor is volgens Bovag de opgerekte interval tussen de verplichte keuringen. Benzineauto’s hoeven sinds enkele jaren pas na vier jaar voor het eerst naar de APK en daarna tweejaarlijks. Veel automobilisten rijden van APK naar APK en besteden tussentijds geen of te weinig aandacht aan regulier onderhoud of de technische staat van hun voertuig. Gelukkig komen er slimme autobanden aan die aangeven wanneer ze vernieuwd moeten worden.
3 Comments
Hierom zijn verseten banden…. Wat zijn dat voor banden? 😉
Dank voor je melding Steven, ik heb het aangepast!
Mis nog een belangrijk item, uitdroging van de banden. Bij sommige merken banden is dat binnen 2 á 3 jaar al aan de orde. Dit terwijl er nog meer dan voldoende profiel op zit. Dit veroorzaak een groot deel van de klapbanden.