Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Dillon Koster: “Ik kreeg de keuze om dood te gaan of te blijven leven”

    Auto 29-09-20164 reacties

    Dillon Koster werd op 28 augustus 1976 geboren in een Haarlems ziekenhuis en groeide op in Zandvoort. Vanaf zijn negende voetbalde hij bij Zandvoort ‘75, waar hij op zijn vijftiende gescout werd door de eredivisieclub HFC Haarlem. Na een jaar voetbalschool mocht Dillon doorgroeien bij de HFC, maar een ernstig brommerongeluk maakte een einde aan zijn voetbalcarrière. Nu runt Dillon met zakenpartner Danny van Dongen aantal succesvolle autosportbedrijven.

    “Ik zat eerst op basketbal, daarna ging ik voetballen en op mijn vijftiende werd ik gescout door het inmiddels ter zielen zijnde HFC Haarlem. Ik mocht met een groep andere jongens naar de voetbalschool. Na het eerste jaar viel er een groot deel af, maar ik mocht blijven. Ik zag mezelf wel topvoetballer worden.“

    Het brommerongeluk heeft mijn leven veranderd

    Op 15 december 1992 sloeg het noodlot toe. “Die dag was anders dan alle andere dagen. Ik was altijd ruim op tijd voor mijn voetbaltrainingen. Door omstandigheden was ik deze dag later dan normaal. Ik moest ook nog even tanken met mijn brommer en reed een andere route dan ik normaal reed. Op een gedeelte van de route waar ik normaal gesproken langzaam reed omdat er een haakse bocht in zit, reed ik nu rechtdoor en daarom met een hogere snelheid.”

    Dillon Koster Driving-DutchmanEen over de weg gespannen draad veranderde het leven van Dillon vervolgens volledig. “Ik zag het pas een meter van tevoren. Omdat ik dure voetbalschoenen bij me had, dacht ik dat ik overvallen werd. De draad hing op keelhoogte, ik klapte achterover en viel. Mijn brommer reed nog 100 meter door omdat het gas bleef hangen. Ik dacht: als ik hier blijf liggen, ga ik dood.”

    Dillon stond op, pakte zijn voetbaltas, liep naar zijn brommer en reed door naar de training. “Toen ik bij de club aankwam, liep er bloed uit mijn mond. Mijn trainer Rob Gansner zag dat het ernstig was, schakelde snel en bracht mij meteen naar een dokter in de buurt. Het duurde even voor die opendeed, maar belde meteen de ambulance. Dit leek wel een eeuwigheid te duren. Toch was de ambulance er vrij snel. Al die tijd was ik bij kennis en wilde maar één ding: lucht. Ik voelde het kaarsje langzaam uitgaan.”

    Ik voelde mezelf wegglippen

    In de ambulance raakte ik buiten kennis. Op dat moment besefte ik dat ik op het randje van leven en dood balanceerde. Ik kreeg de keuze om dood te gaan of te blijven leven. En terwijl ik mij voelde wegglijden, koos ik voor leven. Het was mijn tijd nog niet! In het ziekenhuis kwam ik weer bij kennis en zag mijn moeder zitten. Toen voelde ik dat het goed zou komen en zei dat tegen haar. Ik ben Rob eeuwig dankbaar dat ik dit allemaal nog na kan vertellen.”

    Dillon Koster Driving-DutchmanIn het ziekenhuis constateerden artsen dat Dillon’s luchtpijp en slokdarm doormidden gesneden waren en zijn strottenhoofd verbrijzeld was. “Alleen mijn ruggenwervel was nog heel. Volgens de artsen was het onmogelijk dat ik was doorgereden was en nog leefde.”
    Dillon lag acht maanden in het ziekenhuis en kon ruim een jaar niet op de normale manier eten en drinken. “Ik raakte ook mijn stemvermogen kwijt en moet sinds het ongeluk ademhalen via een tracheostoma in mijn hals.”

    Voetbalcarrière voorbij

    Eenmaal uit het ziekenhuis kon Dillon niet meer voetballen op zijn gewenste niveau. “Ik voetbalde met Sebastiaan Visser en die racete ook. Via hem kwam ik met de autosport in contact en dacht: dat wil ik. Mijn ouders vonden het na het brommerongeluk geen goed idee en vonden dat racen gevaarlijk was. Maar dat is het niet, het leven is gevaarlijk. Een ongeluk zit slechts in een klein hoekje, het geluk zit in de rest. En wat in mijn kop zit, zit niet in mijn kont. Als ik ergens mijn zinnen op zet, moet en zal het gebeuren.”

    Autoracen kost geld en Dillon moest op zoek naar sponsors. “Mijn racelicentie betaalde ik zelf. Voordat ik het geld bij elkaar had om te kunnen racen, deed ik drie jaar lang de racecursus. Ik leerde Erik Weijers en Tom Coronel kennen. Erik hielp mij met het vinden van sponsors en leerde mij hoe ik mezelf moest verkopen, promoten en presenteren. Tom was mijn grote held, allerbelangrijkste voorbeeld en mentor.”

    Ik ga wel even kampioen worden

    Na drie jaar had Dillon voldoende geld om te racen. “In eerste instantie zou ik bij Van Vegten Racing in de Citroën Saxo cup gaan rijden. Via Wilko van Vegten ontmoette ik Renault Dealer Evert Kroon. Die zei: jij gaat geen Saxo, maar in de Renault Mégane racen. In 1997 reed ik mijn eerste race en een jaar later werd ik Renault Junior kampioen.”

    Dillon Koster Driving-Dutchman

    In 2002 had Dillon een mega budget. “Ik kon veel trainen en dacht: ik ga even kampioen worden. Maar autosport is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik kreeg de kolder in mijn kop en ging naast mijn schoenen lopen. Ik werd teruggefloten door Tom Coronel die me vroeg waar ik nou eigenlijk helemaal mee bezig was. Na een paar goede gesprekken met Tom, landde ik weer op aarde. Dit was een belangrijke les voor me.”

    Van racen alleen kon Dillon niet leven. “In 2006 schreef ik mezelf in bij de Kamer van Koophandel en richtte Certainty Racing Team en Evenementen op. Ik ging raceauto’s onderhouden en VIP race-evenementen voor bedrijven organiseren.” Samen met zakenpartner Danny van Dongen heeft Dillon nog drie ondernemingen.

    Ik heb altijd vakantie

    “Bij de Dutch Race Driver Academy kun je in twee dagen je racelicentie halen. In 2009 startten we de Dutch Race Driver Business Club waar we business en autosport combineren en in 2011 introduceerden we de Dutch Race Driver Organisation met drie nieuwe raceklassen.”

    Dillon heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. “Dat is het mooiste wat er is, ik heb nu altijd vakantie”, glimlacht Dillon. “Sinds het ongeluk ben ik nog positiever ingesteld”, besluit Dillon. “Ik heb geleerd dat je moet vechten als je in een moeilijke situatie terecht komt. Ik ben het sterkst als ik in een moeilijke situatie zit. Als de druk het hoogst is, presteer ik het best.”

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWat is dat toch met de mens en de auto? deel 1
    Next Article De Yamaha Tracer 700, een vriend voor iedere dag

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    View 4 Reacties

    4 reacties

    1. Wilko on 11-10-2016 11:08

      Je bent een Topper

      Reply
    2. Jaco on 11-07-2018 19:50

      Moiere vent bestaat niet. Dillon koster

      Reply
    3. Guido van Rijn on 27-05-2019 19:33

      Hi Dillon,

      Mail je me?

      Reply
    4. Frans van Gerwen on 10-07-2020 22:17

      Je bent echt een topper, en doorzetter
      Respect voor je inzet om je te brengen waar je nu bent!
      Jou uithoudingsvermogen is voor de meeste mensen niet haalbaar!
      Ga je goed!
      Met vriendelijke groet
      Frans van Gerwen

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?