Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Seat Ibiza diesel in noodloop door vacuüm-lek Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotechniek: Seat Ibiza diesel in noodloop door vacuüm-lek

    Auto Techniek 04-06-2019Geen reacties

    Het motormanagement van de Seat Ibiza diesel uit 2010 gaat tijdens het accelereren op de snelweg in de vijfde versnelling in noodloop. De oorzaak van het probleem wijst in de richting van de turbo, maar die functioneert ogenschijnlijk goed.

    Het motormanagementsysteem wordt uitgelezen waaruit blijkt dat permanente storing P0299 – ‘Turbo onderdruk’ in het geheugen opgeslagen is. Omdat de monteur niet verder komt met zijn diagnose, wordt de hulp ingeroepen van Automotive Techline.

    Als eerste wordt aan de monteur gevraagd wat de gewenste en gemeten turbodruk zijn. De monteur geeft aan dat hij dit nog niet gemeten heeft. Wel heeft hij het inlaatsysteem gecontroleerd en geconstateerd dat dit luchtdicht is.

    Seat Ibiza diesel in noodloop door vacuüm-lek Driving-Dutchman

    Omdat het motormanagement aangeeft dat er te weinig turbodruk wordt opgebouwd, zouden de gemeten druk te laag moeten zijn. Tegelijkertijd wil Automotive Techline de gemeten en gewenste luchtmassa weten.

    De monteur koppelt terug dat de gewenste turbodruk niet uitleesbaar is omdat zijn diagnosetester dit niet kan. De gemeten turbodruk ligt tussen de 1.000 en 1.600 millibar. Uit de data wordt ook duidelijk dat de EGR-klep even op 100 procent bleef staan. Hierdoor heeft de monteur het vermoeden dat de klep blijft hangen. Controle leert echter dat de EGR-klep gangbaar is en derhalve geen probleem kan veroorzaken.

    Vacuüm-aansturing turbo controleren

    Na bovenstaande controles en werkzaamheden begint het er op te lijken dat de turbo niet voldoende opbrengt, met als gevolg dat de motor in noodloop gaat. Automotive Techline adviseert om de vacuüm-aansturing te controleren met een vacuümmeter.

    Als de motor gestart wordt, moet het vacuüm-stangetje op de turbo naar de uiterste stand gaan. Controleer of het stangetje gangbaar is. Indien het stangetje stroef of zwaar gaat, werkt de turbo niet zoals hij zou moeten doen. De monteur bevestigt dat het stangetje gangbaar is, maar dat het slechts een klein beetje en zeker niet tot de maximale stand beweegt.

    Samengevat is de turbodruk niet hoog en de EGR-klep dicht, wat duidt op een lekkage of probleem met de turbo-regeling, variabele geometrie turbo, klep of vacuüm. Hierop wordt het vacuüm-potje op de turbo gecontroleerd. Deze blijkt lek te zijn, waardoor de problemen ontstaan.

    De vacuüm-pot van de turbo wordt vervangen, de storing uit het geheugen van het motormanagement-systeem gewist en het probleem is opgelost.         

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Lexus UX 250h, de meest premium compacte crossover?
    Next Article Test nieuwe Jeep Renegade    

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?