Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Audi A3 behoorlijk op de vorige generatie. Schijn bedriegt echter. Wat we voor ons zien is een, volgens Audi Nederland, volledig nieuw ontworpen auto die op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen Groep staat. Dit heeft geresulteerd in een iets bredere en langere wielbasis en daarmee meer binnenruimte dan de vorige generatie.
Op dit moment is de A3 verkrijgbaar met een 1.4 TFSI (122 pk), 1.8 TFSI (180 pk) en 2.0 TDI (150 pk) motor. Alle nu beschikbare motoren vallen in de 20% bijtellingscategorie. Daar komen later dit jaar nog de 1.4 TFSI met 140 pk en cilinderuitschakeling, 1.6 TDI en Quattro-versies voor 1.8 TFSI en 2.0 TDI bij. Voldoende om de concurrentie aan te kunnen, of heeft de A3 hiervoor nog meer verrassingen in huis?
Uiterlijk
De A3 springt niet uit de ban qua uiterlijk vertoon. Hij is wat scherper gelijnd dan zijn voorganger, heeft hoekige en compacte buitenspiegels, een agressiever ogend front. De achterlichtunits passen bij zijn grotere stalgenoten en de auto heeft een wat meer gedrongen verschijning. Maar de A3 is geenszins vernieuwend zoals een aantal van zijn directe concurrenten waaronder de onlangs door ons geteste Mercedes A-klasse en Volvo V40. De (potentiële) Audi-rijder zit waarschijnlijk ook niet op ingrijpende wijzigingen te wachten. Misschien wel op een aantal niet direct zichtbare innovaties. Waar nieuwe modellen tegenwoordig veelal wat zwaarder zijn dan hun voorgangers, geldt dit niet voor de A3. De basisversie weegt 80 kilogram minder dan de vorige generatie, door toepassing van aluminium voor onder meer motorkap, spatborden en delen van de wielophanging. Ook het gebruik van lichtere staalsoorten en kunststoffen draagt bij aan de gewichtsreductie.
Interieur en ruimte
In het interieur zijn de vernieuwingen beter zichtbaar. Het straalt rust, kwaliteit en overzichtelijkheid uit door de opgeruimde middenconsole, het verzonken multimediascherm dat bij het starten opklapt en de beperkte hoeveelheid knoppen en schakelaars die qua ontwerpstijl een eenheid vormen. Opvallend zijn de op straalmotoren geïnspireerde ventilatieroosters. Een bijzondere vermelding verdienen de prima bruikbare bekerhouders voorin de middenconsole (in de vorige A3 zaten deze onder de middenarmsteun). Onze Ambition uitvoering was voorzien van sportstoelen. Deze zijn ongeacht de lichaamslengte goed in te stellen, door de verlengbare zitting en hoge rug. De zitpositie is uitstekend en voorin heb je meer dan voldoende ruimte. Het zicht naar achteren is redelijk. Door de beperkte beenruimte zijn achterpassagiers wat minder gelukkig in de A3. De passagier op de middelste zitplaats kan zijn benen extra lastig kwijt door de hoge middentunnel. De hoofdruimte is wel voldoende. Dit geldt ook voor de goed toegankelijke bagageruimte. Met 365 liter geen zee aan ruimte, maar ook zeker niet kleiner dan de concurrentie. De laadvloer is in hoogte verstelbaar. Met neergeklapte achterbank is 1.100 liter (vlakke) laadruimte beschikbaar.
Uitrusting
De Audi A3 is standaard voorzien van een radio met acht luidsprekers, 16-inch lichtmetalen wielen, airconditioning, verwarmbare buitenspiegels en met leer bekleed stuurwiel. Zaken als een middenarmsteun, stuurwielbediening voor audio en navigatiepakket behoren niet tot de standaarduitrusting, maar maken traditioneel deel uit van de Pro Line meeruitvoering (€ 1.650). Pro Line plus (€ 2.950) voegt daar nog xenon verlichting en automatische airconditioning aan toe. De optielijst die Audi aanbiedt, is indrukwekkend van omvang. Je kunt het dus zo gek maken als je wilt. Onze testauto is een aardig voorbeeld: de uiteindelijke prijs ligt met ruim € 49.000 bijna € 15.000 boven de basisprijs van de 1.8 TFSI Ambition. De duurste en meest vermeldenswaardige opties in onze A3: een glazen panoramadak, Bang & Olufsen audiosysteem (grotendeels gelijk aan het systeem in grotere Audi’s en een aanrader voor audiofielen), 18-inch lichtmetaal, uitgebreide parkeerhulp en adaptieve cruise control.
Infotainment
Het op zichthoogte geplaatste mediasysteem bedien je met een geïntegreerde draai-drukknop in combinatie met een viertal sneltoetsen op de middenconsole. De bediening wijst zichzelf. Het scherm is verkrijgbaar in twee versies. Een 5,8-inch (onderdeel Pro Line) en een 7-inch (optie) variant. Bij de laatste kun je met je vingers karakters invoeren via het touchpad op de eenknopsbediening. Onze testauto was uitgerust met de 5,8-inch versie. De resolutie van de navigatiekaartweergave kon ons niet bekoren. Deze lijkt, afgaande op afbeeldingen in de brochure, bij de 7-inch versie aanzienlijk beter te zijn. Deze optie staat in de catalogus voor een meerprijs van € 1.716 bovenop Pro Line of Pro Line Plus, dan wel € 3.463 zonder een van deze pakketten. Veel geld voor een systeem dat naar onze mening de enige navigatievariant is die past bij de kwaliteit en uitstraling van deze Audi.
Aandrijving
De 1.8 TFSI is standaard voorzien van een (in tegenstelling tot andere componenten niet nieuwe) S tronic 7-traps versnellingsbak die naar keuze met flippers of pook handmatig te schakelen is. En natuurlijk automatisch in de Drive- of Sportstand. De Ambition versie voegt hier nog Audi drive select aan toe. Hiermee heb je de keuze uit vijf rijstanden. Het systeem beïnvloedt merkbaar de besturing, versnellingsbak en motorkarakteristiek. In de meest sportieve dynamic mode wordt het toerental structureel hoog gehouden en zijn gasrespons en besturing directer. In de standen die meer op comfort en efficiëntie zijn gericht, schakelt de bak naar onze smaak soms juist iets te voortvarend en niet altijd vloeiend op. Daardoor krijgen we de neiging om handmatig terug te schakelen. Gelukkig is er dan nog de stand individual. Daarmee kun je alle karakteristieken naar wens instellen.
Prestaties
Het standaard sportonderstel op de Ambition is stevig afgeveerd, maar voelt nooit oncomfortabel hard. Je voelt wat er onder de wielen gebeurt. Ook het kleine sportstuur met afgevlakte hoeken geeft duidelijke terugkoppeling en voldoende weerstand. De A3 laat zich gemakkelijk rijden. De 180 pk die de motor levert, zorgt voor een lichtvoetig weggedrag. Serieus snel als je daar zin in hebt of te laat bent voor een afspraak, maar net zo eenvoudig rustiger als je geen behoefte hebt aan gejakker. Mocht je écht op de limiet willen rijden, dan merk je met name in bochten het gemis van de Quattro permanente vierwielaandrijving.
Verbruik
Het brandstofverbruik is als altijd afhankelijk van je rijstijl en bij de A3 ook van de gekozen rijstand. Wij realiseerden zelfs in de meest onzuinige dynamic mode over een langere afstand nog altijd een verbruik van 1:11. In efficiency mode bleek bijna 1:15 haalbaar zonder dat we erg ons best deden.
Conclusie
Aan tal van kleine dingen merken we dat Audi geen nieuwkomer is in het competitieve C-segment. Bedieningslogica voor multimedia, rijdynamiek, positionering van klokken en displays, opbergmogelijkheden: op al deze vlakken minimaal kleine en soms grote verbeteringen ten opzichte van de vorige generatie. Je kiest deze A3 voor zijn rijeigenschappen en kwaliteit. Wil je meer ruimte? Wacht dan op de (vijfdeurs) Sportback met grotere wielbasis. Hoewel de vanaf-prijs concurrerend is, vormt de totaalprijs voor een enigszins aangekleed model in de huidige markt de grootste bedreiging voor de verkoopcijfers.
Bekijk meer foto’s van de Audi A3 op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: B/20%
Gem. verbruik: 5,6 l/100 km
CO2 uitstoot: 130 gr/km
Cilinderinhoud: 1.798 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 132 kW/180 pk bij 5.100-6.200 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.250-5.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,2 sec
Topsnelheid: 232 km/h
Transmissie: 7-traps S tronic (DSG automaat met dubbele koppeling)
Gewicht: 1.325 kg
Prijs basisversie: € 25.650
Prijs gereden uitvoering: € 49.141
Plus
+ Ergonomie interieur
+ Rijgedrag
+ Brandstofverbruik
Min
– Beenruimte achterin
– Prijs meeruitvoeringen en opties
– Resolutie navigatie (5,8-inch versie)