Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI

    Auto 14-10-2014Geen reacties

    “Oh wat is het leven fijn als de zon schijnt, en de allergrootste pessimist wordt een veelgevraagde humorist, oh wat is het leven fijn als de zon schijnt”. Andre van Duin zong dit jaren geleden en het klopt helemaal! Zeker als je een cabriolet te testen hebt. Dus het dak ging open en met de zon op ons bolletje gingen we eind september op pad.

    Audi-A3-cabriolet-11Chique

    Ik vind dat een cabriolet een stoffen dak moet hebben. Het geeft de auto iets chiques, iets bijzonders. En in tegenstelling tot een hard-top is het is natuurlijk veel lichter qua dakconstructie. Door het contrast van een stoffen dak zie je direct dat je met een cabriolet te maken hebt. Het dak van de Audi A3 kan al rijdend tot 50 kilometer per uur in 18 seconden geopend en gesloten worden.

    Audi-A3-cabriolet-5Verrassend stil

    Wat betreft de geluiddemping ben ik, rijdend op de snelweg, aangenaam verrast hoe stil het is in het interieur. Mijn testauto is dan ook uitgerust met een ‘akoestische’ kap. Een dikker uitgevoerde en strakker gespannen kap die voor meer geluiddemping in het interieur zorgt. Alleen als je een vrachtwagen passeert hoor je die wat beter dan in een gesloten auto.

    Achterin is het voor volwassenen behelpen qua beenruimte, kinderen kunnen iets beter zitten.

    Waar de vorige generatie A3 Cabrio gebaseerd was op de driedeurs hatchback, is deze generatie gebaseerd op de A3 Limousine, waardoor hij maar liefst 18 centimeter langer is dan zijn voorganger. Hierdoor is de auto ook wat beter in proportie. De 18 centimeter meer hebben er echter niet voor gezorgd dat de achterpassagiers veel meer ruimte hebben. Achterin is het voor volwassenen behelpen qua beenruimte, kinderen kunnen iets beter zitten. Het interieur is typisch Audi: alles zit op een logische plek, mooie bedieningsknoppen en het gebruikte materiaal voelt erg fijn aan. Fraai is het kleurendisplay wat automatisch uit het dashboard komt.

    Audi-A3-cabriolet-2Lawaaiige föhn

    Onze testauto was voorzien van lederen Pashminabeige bekleding. Erg mooi, het geeft de auto een luxe uitstraling, maar is wel vuilgevoelig. Omdat de vloermatten ook lichtbeige van kleur zijn zie je daar al gauw donkere vlekken op. De stoelen zitten goed maar hebben wel een te vlakke zitting. Onze testauto is voorzien van de optionele nekverwarming. In de rugleuning van de voorstoelen zit een uitstroomopening voor warme lucht. Het is alleen jammer dat dit systeem een kapster met een lawaaiige föhn nadoet. Dat dit ondanks Audi’s slogan ‘voorsprong door techniek’, niet wat stiller kan is opmerkelijk, maar lekker is het wel, zeker als je het standaard aanwezige windscherm hebt opgezet. Windwervelingen en je weelderige haardos door de war zijn dan niet aan de orde.

    Audi-A3-cabriolet-6Geen langzame sloeber

    De A3 Cabriolet is leverbaar met een vijftal motoren, namelijk drie TFSI-benzinemotoren met respectievelijk 125, 150 en 180 pk en twee TDI-dieselmotoren met 110 en 150 pk. Ik reed met de 1.8 TFSI met 180 pk en dat is geen langzame sloeber. Nee, de 180 pk’s zijn ruim voldoende om vlot van A naar B te rijden terwijl de cabriolet toch 1.505 kilo weegt.

    De auto is eerder comfortabel dan sportief afgesteld en blijft mooi neutraal.

    Het motorvermogen wordt naar de voorwielen gestuurd, maar je hebt nooit het gevoel dat de voorwielen dat vermogen niet op de weg kunnen brengen. Enkel aan snelheidssensatie ontbreekt het. De auto is eerder comfortabel dan sportief afgesteld en blijft mooi neutraal als je de grenzen opzoekt. De S-tronic versnellingsbak met zeven versnelling doet zijn werk erg soepel.

    Audi-A3-cabriolet-3Besturing is te licht

    Ik ben erg enthousiast over de optionele adaptieve cruise control. Deze automatische afstandsregeling doet zijn werk erg nauwkeurig. In combinatie met de automaat kan de auto volledig tot stilstand komen en naar wens weer versnellen. De radarsensor herkent de auto’s voor je en houdt automatisch de juiste afstand door te remmen of te versnellen. Ik heb dit een aantal keren getest en na verloop van tijd hield ik mijn voet niet eens meer boven het rempedaal. Uiteraard is het altijd opletten geblazen wanneer je met de adaptieve cruise control rijdt, want er kan altijd iets onverwachts gebeuren in het verkeer. Het lederen stuurwiel ligt goed in de hand, echter het sturen zelf voelt wat licht en kunstmatig aan. Je kunt de auto wel goed plaatsen maar meer weerstand is welkom.

    Audi-A3-cabriolet-4Kinderen de deur uit

    Ik ben enthousiast over de Audi A3 Cabriolet. Het is een auto waar weinig op aan te merken is, of het moet al de prijs zijn nadat je hem wat opgeleukt hebt met opties. De A3 Cabriolet is prima geschikt voor alledaags gebruik omdat het met de kofferbakruimte ook wel goed zit, als je tenminste met de kap dicht rijdt. Ik zie mezelf er wel in rijden als de kinderen de deur uit zijn.

    Bekijk meer foto’s van de Audi A3 Cabriolet op onze Facebook-pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: B/25%
    Gem. verbruik: 5,8 l/100 km
    CO2 uitstoot: 133 g/km
    Cilinderinhoud: 1.798 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 132 kW/180 pk bij 5.100 – 6.200 tpm
    Max. koppel: 250 Nm bij 1.250 – 3. 500 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 7,8 sec
    Topsnelheid: 242 km/h
    Transmissie: zeventraps automaat met dubbele koppeling
    Gewicht: 1.505 kg
    Prijs basisuitvoering: € 43.970,-
    Prijs gereden uitvoering: € 59.871,-
    Gereden test kilometers: 311 km

    Plus
    + Soepele versnellingsbak
    + Zeer redelijke bagageruimte met dak dicht
    + Erg fijne motor
    + Goede wegligging

    Min
    – Beperkte beenruimte voor de achterpassagiers
    – Prijzige opties
    – Te lichte besturing

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBMW 118i loopt vast tijdens proefrit
    Next Article Autotest BMW X6 xDrive50i

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?