Ken je dat? Je partner vraagt aan je wat je van de net aangeschafte trui vindt, maar je weet niet precies wat je er van moet denken. Je wilt haar of hem natuurlijk niet voor het hoofd stoten, dus wat zeg je dan….? Ja, prima, leuk. Dit dacht ik ook over de BMW 2 Serie Active Tourer, is prima of leuk een goede kwalificatie?
De 2 Serie Active Tourer is de eerste MPV van BMW en voorzien van voorwielaandrijving. Samen met de bijzondere vorm en naam roept dat de vraag bij mij op of het nog wel een echte BMW is. De Duitsers hebben ook lang gewacht om tot dit segment toe te treden, maar is dat misschien om meteen het beste jongetje van de klas te zijn? Ik reed een paar dagen in de BMW 218d Active Tourer om het uit te zoeken!
BMW-achtig
Zodra ik instapte in de Mediterranblau metallic Active Tourer, kwam de premium uitstraling me tegemoet. Alles ziet er heel BMW-achtig uit, de ergonomie is goed en ook de afwerking is dik voor elkaar. Prima dus, of bedoel ik gewoon goed? De zitpositie in de elektrische instelbare lederen sportstoelen is nagenoeg perfect, maar deze stoelen behoren wel tot de ongeveer 16.000 euro aan opties waarmee deze testauto was voorzien.
Wat verder opvalt, is de ruimte voorin. De afstand tot de voorruit is enorm en geeft een ruimtelijk effect. Helaas is de A-stijl fors uitgevallen waardoor het zicht schuin naar voren wordt ontnomen. Ander puntje is dat je de voorkant van de schuin aflopende motorkap niet kunt zien, waardoor je bij het inparkeren goed moet opletten. De achter passagiers hebben ook ruimte genoeg. De benen raken de voorstoelen niet en hoofd raakt ondanks het glazen panoramadak niet de hemelbekleding. Handig is dat de achterbank op rails staat, waardoor je hem naar voren of naar achteren kunt schuiven. Hierdoor ontstaat een ruimere kofferbakruimte, die tevens voorzien is van een dubbele vloer.
Bliksem
Tijd om te gaan rijden. Bij een koude start is de 150 pk sterke dieselmotor al erg stil en eenmaal op temperatuur hoor je nog amper dat je met een zelfontbrander onderweg bent. Hier kan menig fabrikant nog een puntje aan zuigen. De Active Tourer is leverbaar met drie diesel motoren en drie benzine motoren. De instapversies (zowel benzine als diesel) hebben drie cilinders, de rest vier.
De BMW 2 Serie kan wel eens het beste jongetje van de klas worden!
De handgeschakelde zesbak schakelt precies en nauwkeurig. Met een knop op het dashboard kun je kiezen uit een aantal verschillende modi waarmee je de rijeigenschappen kunt instellen, variërend van zuinig tot sportief. Met 150 pk is de Active Tourer ruim voorzien van vermogen en met het gaspedaal naar beneden wil hij ondanks zijn ruim 1.400 kilo goed vooruit. Het insturen gaat precies en direct, je neemt bochten met veel vertrouwen. Nu is het in dit soort type auto’s niet zo belangrijk hoe snel je van nul naar honderd gaat, veel meer van belang is de ruimte en comfort tijdens het rijden en dat is prima voor elkaar.
Verbruik
Tijdens mijn ritten heb ik gespeeld met de verschillende rijstanden en maar met de meeste kilometers in de comfort modus, kwam ik uit op een gemiddeld verbruik van 5,9 liter per honderd kilometer. Daarmee vind ik de Active Tourer niet heel erg zuinig, maar het feit dat er winterbanden onder de auto zaten zal hier ook een rol in hebben gespeeld.
Conclusie
Heeft BMW met de 2 Serie Active Tourer voor genoeg ‘Freude am fahren’ gezorgd ondanks dat het een voorwielaangedreven auto is? Het antwoord daarop is ja. Complimenten dus, de technici zijn er in geslaagd om een heel fijn sturende auto te maken. Een BMW die eigenlijk geen echte BMW is, maar toch weer wel vanwege de premium uitstraling, fijne motor en rijeigenschappen.
Dat de Active Tourer meer op comfort is ingesteld dan op sportiviteit is logisch. De vormgeving is even wennen, maar volgens de PR-man van BMW zijn er al behoorlijk wat Active Tourers verkocht, dus dat zegt genoeg. Concurrentie zit in de Mercedes-Benz-hoek met de B-Klasse, die aan de 2 Serie Active Tourer nog een flinke kluif gaat krijgen waar het gaat om verkoopaantallen. Want dit kan wel eens het beste jongetje van de klas worden!
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel/bijtelling: C/20%
Gem. verbruik: 4,1 l/100 km (1 op 24,4)
CO2 uitstoot: 109 g/km
Cilinderinhoud:1.995 liter
Cilinders: 4
Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 330 Nm bij 1.750 – 2.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 208 km/h
Transmissie: Handgeschakelde zesbak
Gewicht: 1.350 kg
Prijs basisuitvoering: € 34.499
Prijs gereden uitvoering: € 50.301
Gereden test kilometers: 320 km
Plus
+ Interieurruimte
+ Afwerking
+ Stille dieselmotor
Min
– Zicht schuin naar voren
– Stevige prijs