Wanneer op 6 december de nieuwe BMW X6 in de showrooms arriveert, blijft hij nog tot medio volgend jaar heer en meester in zijn segment. De Beierse Sport Activity Coupe heeft immers sinds zijn introductie nooit concurrentie gehad.
Velen dachten dat het niets zou worden met hoogpotige, agressief ogende coupé, maar zij kregen geen gelijk. Sinds de introductie van de eerste generatie zijn er tot nu toe wereldwijd bijna 260.000 exemplaren verkocht. Dat succes was de reden dat er binnenkort nieuwe spelers het segment zullen binnenrijden: de Mercedes MLCoupé. die later zal worden gevolgd door een Porsche met coupédesign en gebaseerd op de Cayenne.
Eleganter front
Inmiddels staat de nieuwe generatie klaar voor zijn marktintroductie. Net als zijn voorganger staat hij weer op het platform van de X5, waarmee hij ook de motoren deelt. Het exterieurdesign lijkt grotendeels een evolutie van de eerste X6, maar er zijn toch heel wat wijzigingen. Het front is wat eleganter met bredere nieren die nu direct aansluiten op de koplampen. De nieren zien er meer bescheiden uit met matchromen randen in plaats van blinkend chroom.
De nieren zien er meer bescheiden uit met matchromen randen in plaats van blinkend chroom.
Verder is de raampartij aan de zijkanten iets verder naar achteren doorgetrokken en uiteraard zijn de nieuwste aerodynamische vondsten zoals ‘air curtains’ en ‘air breathers’ toegepast. Daarmee is de cW-waarde van 0,34 naar 0,32 gedaald, goed voor een reductie in brandstofverbruik tot 22 procent.
Achteloos gemak
De eerste rij-impressies in de buurt van de BMW-fabriek in Spartanburg, South Carolina, voltrokken zich niet alleen op de openbare weg, maar ook op het terrein van BMW’s Performance Center vlak bij de fabriek. De 450 pk en 650 Nm sterke X6 xDrive50i voerde op het lescircuit van BMW’s Driving Experience bij de fabriek met achteloos gemak een slalom uit. De bijna 2.200 kilo zware auto gedraagt zich op het bochtige circuitje verbazingwekkend lichtvoetig. Zijn stabiele wegligging dankt hij mede aan het achterdifferentieel met torque vectoring dat deel uitmaakt van het optionele Dynamic-onderstel. Hierbij worden de aandrijfkrachten op het juiste moment apart naar de achterwielen geleid. Daardoor is er weinig over- en onderstuur en is het zelfs leuk om met de grote BMW snelle rondjes te rijden.
De bijna 2.200 kilo zware auto gedraagt zich op het bochtige circuitje verbazingwekkend lichtvoetig.
Verder zullen er maar weinig X6-rijders zijn die met hun auto in off-road situaties belanden, laat staan ze zelf opzoeken. Toch bewijzen onze tests met de M50d, die met 381 pk en 740 Nm de grootste beul is van de serie, dat je met de X6 ook op dit gebied geen flater slaat. De auto waadt simpel door een beek met water tot dorpelhoogte en rijdt zonder mankeren steile heuvels op met losse ondergrond en stenen. Daarbij helpt het vooral dat je na inschakeling van de vooruitkijkcamera in het centrale display kunt zien wat er zich achter de top van de heuvel bevindt, als je zelf door de voorruit naar de blauwe hemel staart. Voor de afdaling druk je op de HDC-knop (hill descend control) stuurt in de goede richting en laat de auto het werk doen.
Comfortabel, snel en betrouwbaar
De ongewone tests hebben aangetoond dat de X6 veel meer kwaliteiten heeft dan het overgrote deel van zijn eigenaren ooit zal willen of moeten gebruiken. Op zijn gedrag op de openbare weg is niets aan te merken. Wie wil kruisen of haastig op pad is, heeft aan de grote BMW een comfortabel, snel en betrouwbaar vervoermiddel. En wie wil uitproberen of ook dit model ‘fun to drive’ is, kan zich met succes buiten de gebaande wegen wagen.
Vanaf de marktintroductie op 6 december is er keuze uit de xDrive30d, de xDrive50i en de M50d met prijzen vanaf respectievelijk 85.300 euro, 132.100 euro en 120.700 euro. In het voorjaar van 2015 volgen de X6 xDrive35i en de X6 xDrive40d, met prijzen vanaf 88.100 euro en 92.400 euro.