Het komt niet vaak voor dat een concept-car die gepresenteerd wordt op een autosalon bijna één op één in productie wordt genomen. Gelukkig is Citroën zo dapper om dat wel te doen met de C4 Cactus 1.6 BlueHDi.
De Franse autofabrikant heeft vaker bijzondere creaties op de weg gezet zoals de ‘déesse’, in de volksmond ook Snoek genoemd en wat in het Frans ‘godin’ betekent. Citroën heeft het aangedurfd om weer buiten de lijntjes te denken. Ik ging op stap met de C4 Cactus en nog nooit had ik zoveel bekijks met een auto!
Airbumps zijn een soort huid
Zelden had ik een auto onder mijn kont waarbij mensen spontaan omheen kwamen staan en met hun vingers probeerden in de zijkant van de auto te drukken. Citroën heeft namelijk standaard ‘kussentjes’ tegen de zijkant aangeplakt. Deze zogenoemde ‘Airbumps’ zijn een soort huid van TPU (thermoplastisch polyurethaan) die soepel blijft en de auto bestand maakt tegen krassen. Ze voorkomen de nare deukjes die je op kunt lopen als je dicht naast een andere auto parkeert. De Airbumps zijn er in vier kleuren en afhankelijk van welke carrosseriekleur je kiest.
Toen ik de Cactus voor het eerst zag, viel het mij op dat hij behoorlijk groot en robuust lijkt. Dit komt door de geaccentueerde wielkasten, de brede C-Stijl en de voorzijde met LED-dagrijverlichting die boven de slanke koplampen is geplaatst. Ook staat de Cactus wat hoog op zijn poten. Hoe Citroën het voor elkaar heeft weten te krijgen is bijzonder, maar feit is dat de C4 Cactus op een aangepast C3-platform staat. Voor de koper maakt dat niets uit, die heeft met de C4 een ruime auto met de voordelen van een lager gewicht.
Eigenzinnige Citroën
In de C4 Cactus is het zeer aangenaam toeven. De stoelen zien er op het eerste gezicht niet bijzonder uit. Ze lijken eenvoudig en rechttoe rechtaan, maar zitten uitstekend en bieden een goede ondersteuning tijdens het rijden. Het dashboard is eenvoudig van opzet maar daardoor niet minder functioneel. De auto is voorzien van twee schermen, één recht voor de bestuurder met daarop de snelheid en instellingen van de cruise control, helaas ontbreekt een toerenteller. In het midden zit standaard een zeven inch touchscreen waarmee je de navigatie, airco en radio bedient.
Citroën zou Citroën niet zijn als ook het interieur wat eigenzinnige zaken zou bevatten.
Maar Citroën zou Citroën niet zijn als ook het interieur wat eigenzinnige zaken zou bevatten. De airbag voor de bijrijder zit nu in het plafond waardoor het dashboardkastje groter gehouden kon worden. Een rooster voor de ventilatie aan de rechterkant ontbreekt. Daarvoor in de plaats zit een breder ventilatierooster in het midden van het dashboard dat naar de bijrijder gericht is. Een leuk detail is ook de deurgreep in de vorm van een lus. Wat ik wel jammer vind is dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn.
Geen strepentrekker
De 1.6 e-HDi common rail turbodiesel is geen strepentrekker, maar eenmaal op gang is de motor verrassend soepel en vlot. De motor is wel duidelijk hoorbaar bij een koude start, maar naarmate de viercilinder op bedrijfstemperatuur komt, verdwijnt het tokkelen naar de achtergrond. Een duidelijk pluspunt van de motor is dat hij erg zuinig is zonder dat je daarvoor erg veel moeite voor hoeft te doen. Één op 25 is makkelijk te halen. De handgeschakelde vijfbak laat zich bovendien vloeiend bedienen en het aangrijpingspunt van de koppeling is makkelijk te vinden.
Rijdt de C4 Cactus net zo eigenzinnig als hij eruit ziet? Het antwoord daar op is nee. De auto rijdt bovengemiddeld comfortabel en helt wat over in bochten, maar dat is inherent aan het hogere koetswerk. Maar je hebt niet het idee dat je in een boot zit wat bij de “déesse” vroeger wel het geval was. De C4 cactus is gebouwd om comfortabel van A naar B te rijden ongeacht de afstand. Korte ritjes verteert hij net zo makkelijk als lange.
Conclusie
Ben je opzoek naar een niet alledaagse auto die reacties oproept, comfortabel, ruim en zuinig is? Dan is de C4 Cactus een prima keuze. Met deze auto heb je op verjaardagsfeestjes genoeg voer om de hele avond door te komen. Een compliment voor Citroën, ze hebben het aangedurfd om na lange tijd weer met iets bijzonders te komen. Een prikkelende auto!
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel: B
CO2 uitstoot: 82 g/km
Gem. verbruik: 4,7 l/100 km (1:21,3)
Cilinderinhoud: 1.560 cc
Cilinders: 4
Max. vermogen: 73 kW/100 pk bij 3.500 tpm
Max. koppel: 254 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,7 sec
Topsnelheid: 184 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gewicht: 1.045 kg
Prijs basisuitvoering: € 15.990
Prijs gereden uitvoering: € 22.000
Gereden test kilometers: 267 km
Plus
+ Origineel en eigenzinnig
+ Ruim
+ Comfortabel
+ Zuinig
Min
– Geen snelheidsmonster
– Harde materialen op dashboard
– Hoge tildrempel