Als autofabrikant kun je niet meer achterblijven in de transitie naar elektrisch rijden. Zo ook Mazda met zijn allereerste en tot nu toe enige vol-elektrische model de MX-30. Wij reden met de Luxury uitvoering van deze coupé-achtige crossover en vonden er iets van.
Sportief, weinig poespas, stoer en door deze combinatie onderscheidend. Dat waren de eerste ingevingen zodra we de MX-30 zagen. Koplampen die strijdvaardig de wereld inkijken. De 3-Tone-samenstellingen waarbij het dak zwart is en de zijkanten zilver of donker geven de auto een moderne uitstraling. Achterlichten die niet strak in de carrosserie zitten, maar iets uitpuilen. Ook Mazda is het gelukt een eigentijdse EV neer te zetten.
Freestyle deuren
Dankzij z’n imponerende uiterlijk en relatief hoge instap oogt de auto bijzonder ruim. Dit besef wordt versterkt door de freestyle achterdeuren die in tegenovergestelde richting openen. Vreemd is het aanblik van de ontbrekende middenstijl, een groot gapend gat staart je aan als zowel de voor- en achterdeur tegelijkertijd open staan.
Hoewel de instapruimte voldoende is, voegen de freestyle deuren praktisch niets toe. Integendeel, om de achterdeuren te openen moeten de voordeuren open staan, waardoor je klem komt te zitten tussen je eigen auto en de auto die naast je staat. Mazda maakt met de ‘zelfmoorddeuren’, zoals ze ook wel genoemd worden, echter wel een fraai design statement. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Milieuvriendelijk
Als je in de MX-30 stapt voel je je meteen op je gemak. Mazda gebruikt naar eigen zeggen uitsluitend hoogwaardige materialen. De premium aanblik geeft het interieur met warme kleuren en zachte materialen een vertrouwd gevoel. Mazda denkt hierbij ook aan het milieu. Zo zijn de deurpanelen van gerecyclede petflessen gemaakt. Het milieuvriendelijke kurk in de deuren en op de middenconsole zijn een verwijzing naar de heritage van Mazda dat ooit als kurkfabrikant begonnen is.
De stoelen van de MX-30 zitten als gegoten en de zitpositie is perfect in te stellen. Het strakke en minimalistische interieur sluit nauw aan bij de rest van het design van de auto. Voorin heb je alle ruimte, achterin is het prima toeven als je niet al te lange benen hebt. Je zit daar relatief diep weggezakt in de stoelen waardoor er, ondanks de sterk aflopende daklijn, wel altijd voldoende hoofdruimte is. Met respectievelijk 366 en 1.171 liter kofferbakruimte kun je ook aardig wat bagage meenemen.
Soepel onderstel
Het dashboard met instrumentenpaneel en de middenconsole zien er opgeruimd en netjes verzorgd uit. De audio, entertainment en navigatie bedien je via het stuur of rechtstreeks op het display op het dashboard. Andere functies zoals airco en klimaat bedien je met het paneel boven het middenconsole met daarin onder andere de snelheidskeuze-hendel.
Als je met de Mazda gaat rijden, valt direct het soepele onderstel op. Oneffenheden worden mooi gladgestreken, onderstel-geluiden zijn er nauwelijks. Vanwege zijn gewicht van 1.620 kilo voelt de compacte crossover als een grote luxe auto. Omdat het zwaartepunt dankzij de accu laag is, helt de auto in bochten nauwelijks over.
Helaas is niet alles rozengeur en maneschijn bij de Mazda. Hoewel Nederlanders gemiddeld maar 32 kilometer per dag rijden, houdt de gemiddelde actieradius tussen de 150 en 170 kilometer niet echt over. Zeker niet als je bedenkt dat de Mazda geladen wordt met een 1-fase lader en maximaal 40 kWh en er dus flink wat tijd nodig is om op te laden. Snelladen met 3-fase zou met een dergelijke kleine batterij geen overbodige luxe zijn.
Interessante investering
Voordeel van het ontbreken van een grote accu en snellader zijn wel dat Mazda de prijs van de MX-30 ‘laag’ heeft weten te houden. Je rijdt namelijk al in een MX-30 vanaf bijna 34 duizend euro, en dat maakt de Mazda in zijn segment en in dit formaat een prijstechnisch interessante investering.
Met 145 pk vermogen, 265 Nm trekkracht en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in 9,7 seconden is de Mazda MX-30 overduidelijk niet in de markt gezet om te patsen tijdens stoplichtsprintjes. Integendeel, alles gaat smooth in de Mazda. Het geeft je als bestuurder vooral heel veel gemoedsrust.
Mazda MX-30
De Mazda MX-30 is een neusje van de zalm als het om comfort en voel- en zichtbare kwaliteit gaat. De bouwkwaliteit is perfect in orde, de gebruikte materialen in en op de auto zijn van hoogwaardige kwaliteit. Deze solide basis uit zich in prima rijeigenschappen en een hoog comfort in de auto. De relatief lage actieradius van 150 kilometer in de winter (in de zomer is 200 mogelijk) is een aandachtspunt.
Aandrijving 1 elektromotor, 145 pk en 265 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 75 kWh
Elektrisch verbruik (WLTP)190 Wh/km
Gewicht in kg (rijklaar) 1.620 kg
0-100 in sec: 9,7
Topsnelheid in km/h: 140
Vanafprijs in euro 33.140,-
Prijs testauto 39.900,- incl. btw en accessoires