Opel introduceerde de eerste Mokka in 2012 in het compacte SUV-segment. Anno 2022 ziet het auto-landschap er heel anders uit en is de elektrische auto vanwege bizar hoge brandstofprijzen ongekend populair. Ook Opel doet mee in deze transitie en dus werd het hoog tijd dus om de elektrische Mokka-e te testen.
Op moment van publicatie van dit artikel komt meer dan de helft van de Mokka-registraties voor rekening van de elektrische versie. Opel heeft er, in tegenstelling tot onder andere Mazda met de MX-30, voor gekozen om in een bestaande modellijn met brandstofmotoren ook een elektrische versie neer te zetten. In 2020 transformeerde Opel de wat oubollig geworden Mokka tot wat de auto op dit moment is. Het resultaat: een aantrekkelijk ogende compacte SUV met sportieve coupé-achtige lijnen voorzien van zowel brandstof- als elektromotoren.
LED Matrix
Van de LED Matrix-koplampen tot de Eco-LED achterlichten, het is de ontwerpers van Opel gelukt de Mokka een geheel eigen gezicht te geven in het volle crossover segment. Less is more dacht Opel en dat is zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van de auto duidelijk zichtbaar. Opel biedt naast standaard uitvoeringen talloze mogelijkheden om jouw Mokka nog meer te laten onderscheiden door je eigen stijl te kiezen met bijvoorbeeld unieke dakkleuren of hemelbekledingen.
Binnenin ziet de auto er al net zo strak uit als aan de buitenkant. Het dashboard oogt met zijn carbon-look delen fraai en opgeruimd en ademt rust uit. Het 12 inch Pure Panel instrumentenpaneel geeft alle informatie die je tijdens het rijden nodig hebt, duidelijk weer. Hetzelfde geldt voor het 10 inch infotainmentscherm voor de bediening van onder andere navigatie en audio.
Bagage
De materialen die Opel in het interieur heeft gebruikt zien er mooi uit en geven de Mokka een premium uitstraling. De hoogglans zwarte panelen in de middenconsole zijn echter ware stof-trekkers. Je zit lekker op de stoelen, de leuning geeft goede steun, hoewel de zitting iets minder vlak had mogen zijn. Ondanks dat de auto compact oogt, hebben bestuurder en passagiers voldoende ruimte. Met respectievelijk 310 en 1060 liter kofferruimte kan er ook nog aardig wat bagage meegenomen worden.
Bij de Mokka kun je, zoals gezegd, kiezen uit twee soorten aandrijflijnen: brandstof of elektrisch. Omdat de elektrische versie veelal een stuk zwaarder is dan de brandstofuitvoering, heeft Opel een compromis moeten vinden in het onderstel. De demping van de schokdempers is in de EV uitvoering prima in orde. De wegligging is goed en je krijgt goede terugkoppeling van hetgeen er op de weg gebeurt. Onderstel-geluiden van hobbels en bobbels door vorst-kuilen en asfaltreparaties zijn echter wel hoorbaar.
Acceptabele actieradius
Met een DC snellader van 100 kW is de accu binnen 30 minuten op te laden tot 80 procent. Voor de gemiddelde Nederlandse ritjes is dit alles ruim voldoende. Dankzij de 50 kWh accu kom je volgens de WLTP opgave 338 kilometer ver met de Mokka dus ook om de langere ritten hoef je je geen zorgen te maken. Met 136 pk en 260 Nm heb je ruim voldoende vermogen en trekkracht tot je beschikking. En hoe minder je ervan gebruikt, hoe langer je op een acculading kunt rijden.
Ook de Mokka-e is voorzien van een groot aantal assistentiesystemen die het rijden veiliger en meer ontspannen maken. Lane Departure Warning met actieve rijstrookassistent en het automatische noodremsysteem zijn standaard en helpen aanrijdingen te voorkomen door continu de verkeerssituatie rondom de auto te controleren. Tot 30 km/u wordt de auto als het nodig is zelfs automatisch volledig tot stilstand gebracht.
Opel Mokka-e
De Opel Mokka-e is een fijn rijdende auto waarmee je vanwege een acceptabele actieradius onder gunstige omstandigheden in één batterijlading van noord naar zuid Nederland rijdt. Met een ruim interieur én competitieve prijsstelling is de Mokka-e een uitdager in het populaire, maar overvolle crossover suv-segment.
Aandrijving: 1 elektromotor, 136 pk en 260 Nm, voorwielaandrijving
Batterij: Li-Ion 75 kWh
Elektrisch verbruik (WLTP):176 Wh/km
Actieradius gemiddeld (WLTP): 338 km
Gewicht in kg (rijklaar): 1.498 kg
0-100 in sec: 9,0
Topsnelheid in km/h: 150
Vanafprijs in euro: 35.649,-
Prijs testauto: 38.892,- incl. btw en accessoires