Hij is mooier, ruimer en volgens Skoda tot 17 procent zuiniger dan zijn acht jaar oude voorganger. De nieuwe Fabia hatchback staat vanaf medio 2015 in de showroom. De combi verschijnt een maand later en is 900 euro duurder.
Qua uiterlijk is de Fabia nog steeds niet mijn eerste keus, maar voor zijn rijprestaties, ruimte, luxe, comfort en value for money zou ik wel overstag kunnen gaan. Ik denk dat de Skoda Fabia een goede kans maakt om het zijn directe concurrenten in het B-segment moeilijk te maken.
Skoda heeft de derde generatie Fabia breder en lager gemaakt waardoor hij ‘dikker’ op zijn wielen staat.
Skoda heeft de derde generatie van de B-segmenter breder en lager gemaakt waardoor hij volgens de Tsjechische fabrikant ‘dikker’ op zijn wielen is komen te staan en de aerodynamica beter is geworden. Volgens Skoda zorgen het nieuwe design, het lagere gewicht en aangepaste Volkswagen Groep motoren voor dat de nieuwe Fabia significant zuiniger is dan zijn voorganger.
999 cc zonder turbo verrassend sterk
Vanaf bijna 13 duizend euro rijd je rond in een Fabia met 1-liter benzinemotor zonder turbo en met 60 pk. Dan zou je denken dat je met een niet al te snelle auto te maken hebt, maar niets is minder waar. Zelfs in de Portugese heuvels, die flink steil kunnen zijn, is de 999 cc MPI-motor met 95 Nm trekkracht verrassend sterk. Je bent wel iets meer aan het schakelen om de motor in het juiste vermogensgebied te houden, maar er is genoeg kracht om de auto een steile helling op te duwen.
Er zijn ook nog een 1-liter benzine met 75 pk en een 1.2-liter benzine met 90 pk. De zuinigste Fabia wordt medio 2015 de 1.4 TDI met 75 pk. De Fabia 1.4 TDI met de lichtste (90 pk) diesel is er vanaf bijna 18 duizend euro. Alle motoren hebben in 2015 een bijtelling van 20 procent.
De driecilinder diesels klinken en voelen als een viercilinder en hebben een trekkracht van 230 en 250 Nm.
De driecilinder diesels klinken en voelen als een viercilinder en hebben een trekkracht van 230 en 250 Nm die wordt overgebracht door een soepel schakelende versnellingsbak met langeversnellingen. De trekkracht is al vanaf een laag toerental beschikbaar, maar de meeste kracht is er tussen de 3.000 en 3.250 toeren. Zowel de benzine- als dieseluitvoeringen hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Alle motoren voldoen aan de Euro 6 regelgeving.
Sportief comfortabel onderstel
Het onderstel van de Fabia krijgt van mij extra punten. Zowel de benzine- als de dieselversies sturen neutraal. Je voelt in het prettig aanvoelende en met leer beklede stuur goed wat er met de banden op de weg gebeurt. De wielophanging houdt de carrosserie in bochten mooi vlak en recht op de weg. Op bochtige wegen is de Fabia niet zomaar van zijn koers te brengen. Hierdoor ervaar ik de rijeigenschappen als sportief, maar ondanks het sportieve onderstel is de auto comfortabel en soepel.
Briljant is, net als bij iedere andere Skoda, de ruimte in de iets langer en breder geworden Fabia. Achter het stuur, ernaast en achterin zit je bijna net zo riant als in de grotere Octavia. Binnen voelt de Fabia ruimer aan dan dat hij er aan de buitenkant uitziet. Ik miste in de stoel wel een lendensteun en tijdens stationair draaien voel je de resonantie van de motor in je zitvlak. Het is echter niet irritant en tijdens het rijden is het trillen verdwenen.
Hard plastic is overal aanwezig en zichtbaar in het enigszins sobere maar verder wel functionele interieur. Door de goede kwaliteit en passing van de panelen geeft het geheel echter geen goedkope indruk. In de kofferbak groeide de ruimte van 315 naar 330 liter en als je de achterbank neerklapt, vergroot je die ruimte tot 1.150 liter.
Hard plastic is overal aanwezig en zichtbaar in het enigszins sobere maar verder wel functionele interieur.
Skoda heeft de nieuwe Fabia veel comfort- en veiligheidsopties gegeven die normaal alleen beschikbaar zijn voor luxere modellen. Handig en nieuw van Skoda is MirrorLink waarmee je de weergave van je smartphone op een full color display kunt laten zien en bedienen.
Conclusie
Skoda heeft de Fabia een flinke opfrisser gegeven. Het is een nog ruimere en efficiëntere auto geworden die door zijn praktische maten en indeling geschikt is voor verschillende gezinsvarianten met en zonder kinderen. Tijdens de introductie van de Fabia in en rondom de Portugese hoofdstad Lissabon heb ik genoten van het rijden met zowel de benzine- als dieselversies. De Skoda Fabia oogt goed en is met zijn fijne motoren en onderstellen fun to drive geworden.
Bekijk meer foto’s van de Skoda Fabia op onze Facebook pagina.
Plus
+ Ruim
+ Wegligging
+ Motoren
Min
– Stoelen
– Sober interieur