We hebben even moeten wachten, maar Fiat komt nu ook met verschillende hybride modellen. Wij gingen op pad met misschien wel de allerleukste: de Fiat 500 Cabrio Hybrid.
De techniek
Vanuit het oogpunt van kosten en het daardoor betaalbaar houden van hun kleine modellen, heeft Fiat voor de 500 (en de Panda) gekozen voor Mild Hybrid. Wat houdt dit nu in en hoe werkt het?
Als basis dient een 1,0-liter driecilinder benzine zonder turbo, waaraan een elektromotor/generator is gekoppeld via een riem. Deze motor is op zijn beurt aangesloten op een kleine 12 Volt Lithium accu, die verborgen zit onder de bestuurdersstoel. Samen zijn ze goed voor 70 pk en 92 Nm.
Bij het optrekken tot 3.500 tpm ondersteunt de elektromotor de brandstofmotor, daarboven schakelt hij uit. Bij het afremmen op de motor verandert de elektromotor in een generator en wekt stroom op die weer in de accu wordt opgeslagen. Een eenvoudig systeem, dat je dus niet kunt/hoeft op te laden van buitenaf.
Zuinig?
Het hoofddoel van deze nieuwe aandrijving is natuurlijk zo zuinig mogelijk rijden en daardoor zo min mogelijk CO2 uitstoten, maar hoe zuinig is hij in de praktijk? Om de 500 een eerlijke kans te geven, hebben we tijdens de testweek ‘normaal’ gereden op zowel snelweg, stad als B-wegen. Hierbij hebben we soms flink opgetrokken, maar zeker niet geracet.
Uiteindelijk kwamen wij daarbij uit op een gemiddelde van 1 op 19, wat niet slecht is. Op stukken waar we zeer voorzichtig waren met het gaspedaal, dook het verbruik zonder moeite onder de 1 op 20, niet gek ver van de theoretisch haalbare 1 op 25.
Het rijden
Qua zuinigheid zit het dus wel goed met deze nieuwe hybride, maar hoe rijdt het? De nieuwe aandrijflijn vervangt de oude twee cilinder turbo en is een flinke verbetering. Hij is stiller en soepeler, maar door de turbo voelden die oude motoren wel feller. Wil je het maximale uit deze nieuwe motorisering halen, dan is het een kwestie van ouderwets toeren maken tot de 5.500 tpm, waarbij hij inderdaad rap zat is.
Op de snelweg betekent dit bij het inhalen, dus even één of twee versnellingen terug. Het opvallende is dat de auto dus het snelst aanvoelt, precies in het toerenbereik waar de elektromotor niet meewerkt. Die is dus er dus echt alleen voor om de boel zuiniger te maken tijdens het minst efficiënte rijden: optrekken en afremmen.
Van binnen
Ook in het interieur is aandacht besteed aan de nieuwe manier van voortbewegen. In het kleine digitale scherm achter je stuur, kun je met verschillende mooi vormgegeven visuals zien hoe het met de lading staat, wanneer de elektromotor ondersteunt en laadt en hoe zuinig je hebt gereden.
En verder zijn de stoelen deels gemaakt van gerecycled plastic, opgevangen uit de oceanen. Dus nog ietsje groener, dan je al dacht.
De 500
De Fiat 500 is een typisch voorbeeld van een briljant ontwerp. Het eerste (nieuwe) model stamt al weer uit 2007, maar een aantal slimme updates maken deze kleine charmante Italiaan nog altijd geliefd. Sterker nog, de laatste jaren behoren tot de best verkopende jaren.
Volgens ons komt dit deels, zeker als het gaat om de cabrio, door het feit dat er vrij weinig concurrentie is. Ja, er zijn genoeg kleine en (veel) goedkopere autootjes, maar slecht weinigen bieden dezelfde stijl, charme en klasse als een 500.
Conclusie
Het heeft even mogen duren, maar Fiat komt nu met een hybride concept dat uitermate goed bij hen past. Simpele techniek, die eenvoudig doet wat het moet doen: een fijne, maar vooral zuinige kleine auto maken. En daar is Fiat al sinds de allereerste 500 goed in. Je rijdt al een 500 Hybrid vanaf 15.735,- euro, de Cabrio doet het vanaf 18.735,- euro.
Fiat 500C Hybrid
Motor: 999 cc driecilinder benzine icm elektromotor
Vermogen: 70 pk
Koppel: 92 Nm
Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
Topsnelheid: 163 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 12,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 950 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 19
CO2-uitstoot: 88 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 15.735- euro
Prijs testauto: 23.900,- euro