Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Fiat 500C TwinAir Turbo 85 S

    Auto 23-05-2013Geen reacties

    Een eerste blik op de Fiat 500S doet niet vermoeden dat de auto al sinds 2007 meegaat. Het model oogt nog altijd modern en de gepimpte sportversie benadrukt dit met opgefriste bumpers en lichtmetalen velgen die de wielkasten mooi opvullen. De 500S sluit aan in een lange rij van varianten op het succesvolle retromodel. Of de bijna 4 miljoen verkochte exemplaren van het origineel, de Nuova 500, uiteindelijk gehaald zullen worden, blijft de vraag. Maar de teller staat inmiddels al wel op ruim 1 miljoen.

    Fiat 500S 01 Driving-DutchmanNieuwe doelgroep

    Qua uiterlijk hebben we dus alvast vastgesteld dat het wel goed zit met de 500S. Zo glanzend in de zon ziet hij er niet alleen stijlvol uit, maar ook stoer. En dat is nu precies de bedoeling van Fiat. Met een stoere en gespierde uitstraling een breder publiek aanspreken. Mannen die voorheen de 500 ook al leuk vonden, maar dan wel voor vrouwlief. En liefst in een kittige kleurencombinatie om misverstanden te voorkomen. Bij de 500S niets van dat alles. De testauto die ik meekreeg is zowel van buiten als aan de binnenkant zwart. Het aanslaan van de 875 cc tweecilinder met zijn rauwe motorgeluid neemt ook het laatste greintje masculiene achterdocht weg. Hiermee kan ook ik gezien worden.

    Het aanslaan van de 875 cc tweecilinder met zijn rauwe motorgeluid neemt ook het laatste greintje masculiene achterdocht weg.

    Fiat 500S 02 Driving-DutchmanZwart, rood en Italiaans compact

    Na de lofzang op het uiterlijk zijn mijn verwachtingen voor het interieur hooggespannen. Sportstoelen en een lekker dik stuur, beide omkleed met strak zwart leder en fraaie rode contraststiksels. Mooi afgewerkt dak en een knallend rode pookknop. Dat begint alvast goed. Dan is het zaak een goede zitpositie te vinden om de overige details op het gemak te bekijken. Je zit in de Fiat 500 op compacte stoelen die een stevige zijdelingse steun geven. Hierdoor blijf je ook op bochtige trajecten prima op je plek. De stoelzitting is aan de achterzijde in hoogte verstelbaar, maar de stoel als geheel niet. Ook na enkele dagen had ik nog altijd een voorkeur voor een lagere zitpositie. Mensen wiens lichaamsbouw niet helemaal aan het ideaalbeeld van de Italiaanse ontwerpers voldoet, adviseer ik goed te testen of de compacte stoelen ruim genoeg zijn. Het stuur is in hoogte verstelbaar, maar niet in diepte. Dit nadeel heeft gelukkig ook een voordeel: mensen met lange benen zitten noodgedwongen relatief dicht op het stuur, waardoor achter de bestuurder ineens verrassend veel ruimte over is. Niet dat je er als volwassene graag zult plaatsnemen, maar een kind heeft voldoende bewegingsvrijheid.

    Fiat 500S 03 Driving-DutchmanAankleding

    Als ik eenmaal zit en de aankleding in me opneem, dan vallen de harde plastics bovenop en onderaan het dashboard, op de deuren en rondom de versnellingspook op. Deze passen niet bij de chique sportieve kwaliteitsuitstraling aan de buitenzijde en bij de stoelen en het stuur. De optioneel leverbare Blue & Me TomTom Live wel. Deze is voor 385 euro zeker het overwegen waard. Hiervoor krijg je een navigatiesysteem, waaraan de meeste af fabriek systemen niet kunnen tippen. Goed functionerende bluetooth telefoonintegratie met touchscreen en spraakgestuurde bediening is inbegrepen.

    Fiat 500S 04 Driving-DutchmanTwinAir

    Rijden met een TwinAir motor is anders dan je gewend bent. Leuker vooral, doordat je weer echt aan het rijden bent in plaats van op routine onderweg van A naar B. De tweecilinder laat zich wel horen, maar pas als de toerenteller bijna in het rood gaat, klinkt het alsof je moet schakelen. Voordat je het weet, zit je dus op toerentallen waarbij je bij een reguliere motor al twee verzetten hoger zou hebben geschakeld. In het begin is het devies dus om mee te kijken op de klokken om te kijken wat er onder de motorkap gebeurt. De schakelindicator blijkt namelijk niet in de war: ruim voldoende trekkracht bij lage toeren, ook al klinkt de motor alsof hij elk moment kan afslaan. Zeker als je bij 40 kilometer per uur opschakelt naar de vierde versnelling. De vijfde versnelling is een echte overdrive voor lange afstanden. De 945 kilo wegende 500C komt vlot van zijn plek en biedt bij een ritje op een bochtig dijkparcours erg veel rijplezier. Hij laat zich heel direct sturen. Het lichtvoetige en sportieve karakter van de tweecilinder turbomotor past uitstekend bij de auto.

    De schakelindicator blijkt namelijk niet in de war: ruim voldoende trekkracht bij lage toeren, ook al klinkt de motor alsof hij elk moment kan afslaan.

    Fiat 500S 05 Driving-DutchmanEco-knop

    Een Eco-stand. Ook de 500 ontkomt er niet aan. Waar deze functie bij veel auto’s leidt tot een merkbaar verminderd rijcomfort en een trage of aarzelende gasrespons, is dit bij de Fiat niet het geval. De functie is met name bedoeld voor gebruik in stad of file. Met een druk op de knop wordt de maximale trekkracht teruggebracht van 145 naar 100 Nm (bij 1.750 toeren per minuut). Het verschil merk je alleen als je stevig op het gas gaat, wat in genoemde situaties natuurlijk onnodig is. Het brandstofverbruik daalt merkbaar, zonder afbreuk te doen aan het karakter van de auto. Hieruit kunnen veel andere merken, met name diegene met hybride modellen in hun gamma, lering trekken. Fiat geeft een gecombineerd brandstofverbruik van 4,0 liter per 100 kilometer op. Stevig doorrijdend kom ik tot 6,2 liter. In Eco-modus haal ik –in stadsverkeer– 5,2 liter per 100 kilometer. Het stop/start-systeem doet zijn werk vrijwel ongemerkt en dus goed.

    Een Eco-stand. Ook de 500 ontkomt er niet aan. Waar deze functie bij veel auto’s leidt tot een merkbaar verminderd rijcomfort en een trage of aarzelende gasrespons, is dit bij de Fiat niet het geval.

    Conclusie

    Missie geslaagd voor Fiat? Grotendeels. Qua rijgedrag heeft de 500S ons voor zich gewonnen. Wat betreft zijn looks ook. In het interieur mag nog wat tijd gestoken worden. Laat de vaklui die stoelen en stuur onder handen hebben genomen ook eens losgaan op dashboard en deurpanelen. Dan is de 500S zijn premium prijs waard en zijn ook wij verkocht. Liefst nog dit jaar als het even kan, want nu valt de 500S met TwinAir motor nog in de 14 procent bijtellingscategorie… 

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/14%
    Gem. verbruik: 4,0 l/100 km
    CO2 uitstoot: 90 g/km
    Cilinderinhoud: 875 cc
    Cilinders/Kleppen: 2/8
    Max. vermogen: 62,5 kW/85 pk bij 5.500 tpm
    Max. koppel: 145 Nm bij 1.900 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
    Topsnelheid: 173 km/h
    Transmissie: Handgeschakeld 5 versnellingen
    Gewicht: 945 kg
    Prijs basisversie: € 13.295 / € 16.095 (500 / 500C)
    Prijs gereden uitvoering: € 22.253

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Plus
    + Rijplezier
    + Interieurkwaliteit: stoelen, stuur, afwerking
    + TwinAir motor past perfect bij imago

    Min
    – Prijsstelling
    – Interieurkwaliteit: harde plastics op diverse plaatsen
    – Hoge zitpositie

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Skoda Superb 1.8 TSI
    Next Article Autotest Nissan Note 1.2 DIG-S en 1.5 dCi

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?