De door een combinatie van twee elektromotoren en een benzinemotor aangedreven Fisker Karma is een indrukwekkende verschijning. De auto staat op imponerend 22-inch lichtmetaal en dwingt met een breedte van ruim 1,98 meter (2,13 meter inclusief spiegels) bij een hoogte van slechts 1,33 meter ontzag af.
In combinatie met een lengte van 5,00 meter en de agressieve lijnen is het plaatje compleet: hier staat een beest van een sportauto. Of moet ik Gran Turismo zeggen?
Fisker Automotive
De man achter het merk is Hendrik Fisker. Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de autowereld. Zo was hij verantwoordelijk voor de bevallige lijnen van de Aston Martin DB9 en V8 Vantage, en de BMW Z8. Vooral van de laatste kun je elementen in de Karma herkennen. Fisker Automotive is in 2007 opgericht en komt voort uit Fisker Coachbuild, dat vanaf 2005 (weinig succesvol) klantspecifieke koetswerken ontwierp en bouwde. De Karma is het eerste productiemodel van het merk Fisker. Halverwege 2011 rolden de eerste productiemodellen van de band.
Interieur
Als je in de auto gaat zitten, vormen de diepe stoelen zich direct om je heen. Vervolgens heb je even nodig om alle indrukken te verwerken. Het interieur van de Karma doet nog het meeste denken aan dat van een concept car: onconventioneel en futuristisch, met mooie designelementen als in glas verwerkte magnoliabladeren (alleen in EcoChic uitvoering), verzonken aluminium druktoetsen om de portieren te openen, en een door een diamantvormig element met druktoetsen vervangen schakelpook. De hoge en volledig naar achter doorlopende middentunnel is naast een designstatement zeker ook functioneel: deze herbergt de accu’s voor de twee achterin geplaatste elektromotoren.
De knoppen op het stuurwiel voor bediening van audio- en telefoonfuncties detoneren met al het designgeweld: deze komen linea recta uit hele gewone Opelmodelletjes. Het gigantische 10,2-inch centrale touchscreen dat alle communicatie- en informatiefuncties herbergt, kan gebruikersvriendelijker en is wat laag geplaatst. Voorin zit je comfortabel in de Karma. Achterin kunnen twee personen redelijk goed zitten. Je koopt de Fisker niet voor zijn bagageruimte. Deze is met 195 liter kleiner dan die van bijvoorbeeld de Volkswagen up!
Technologie
Fisker noemt de Karma een EVer: een Electric Vehicle with extended range. De auto beschikt over twee elektromotoren en een range extender: een conventionele 2.0 liter turbo benzinemotor van General Motors, die 260 pk levert en onder andere in de Opel GT werd gebruikt. De range extender drijft een generator aan, die de accu’s van stroom voorziet. In Sport mode zorgt dit voor extra vermogen voor de elektromotoren. Indien de accu’s leeg zijn, dan zorgt de range extender ervoor dat de auto blijft rijden. Anders dan bij de Chevrolet Volt / Opel Ampera is er bij de Fisker geen verbinding tussen de range extender en de aangedreven wielen.
Vermogen
Het maximale vermogen dat door de elektromotoren op de aandrijfas kan worden overgebracht is 403 pk. Het maximale koppel is met 1.330 Nm nog indrukwekkender, vooral als je je realiseert dat deze trekkracht in tegenstelling tot bij conventionele motoren direct beschikbaar is zodra de motor toeren gaat maken. Spanningsomvormers zorgen voor een gedoseerde overbrenging, zodat je niet na drie keer optrekken de aandrijflijn hoeft te laten vervangen.
Actieradius
100 procent acculading brengt je ongeveer 80 kilometer ver, zonder dat de verbrandingsmotor hoeft bij te springen. En anders dan bij veel hybrides kun je in de Karma ook op hoge snelheden volledig elektrisch rijden: de topsnelheid in Stealth mode is begrensd op 153 kilometer per uur. Wanneer je kiest voor de Sport mode, dan gaat de topsnelheid omhoog naar 200 kilometer per uur en bedraagt de gecombineerde actieradius 483 kilometer. Een technologisch detail dat aan de buitenzijde goed zichtbaar is, is het futuristisch ogende dak dat geheel uit zonnecellen bestaat, waarmee de klimaatregeling wordt gevoed en de accu’s worden bijgeladen.
Rijden
Het rijden in de Fisker Karma. Beginnend met de al genoemde Stealth mode, waarin je 100% elektrisch rijdt. In de cockpit hoor je bij het optrekken een zacht zoemen, maar dan moet je aandachtig luisteren. Het vrijwel ontbreken van geluid is een bijzondere sensatie in combinatie met de trekkracht die direct beschikbaar is: in de elektrische modus accelereert de ruim 2.400 kilogram zware Karma nog steeds in 7,9 seconden naar 100 kilometer per uur.
De Fisker produceert een waarschuwingsgeluid in stadsverkeer, zodat mede weggebruikers in de gaten hebben dat je er bent. De proef op de som nemend, reed ik in een rustige straat enige tijd achter twee fietsers, die me toch echt pas hoorden toen ik ze inhaalde. Of dit door de intensiteit van het gevoerde gesprek kwam, of doordat het volume van het waarschuwingsgeluid niet toereikend was, viel niet direct te verifiëren.
Flipperen
Om alles te ontdekken wat de Karma in zich heeft, schakelen we met een flipper achter het stuur over naar de Sport mode, waarna de rang extender (benzinemotor) ingeschakeld wordt. Er is direct wat meer geluid hoorbaar in de cockpit en de al niet trage gasrespons wordt merkbaar sneller. De auto accelereert nu in 6,3 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is afgeregeld op 200 kilometer per uur. In de bochten merk je dat de Karma geen lichtvoetige sportauto is, maar hij voelt zeker niet zwaarlijvig. Het lage zwaartepunt en de centrale plaatsing van de accu’s zorgen dat het gedrag van de auto goed te voorspellen is.
Conclusie
De Fisker Karma is een fantastische auto, om te zien én om te rijden. Geen volbloed sportauto, maar een Gran Turismo waarin je op een comfortabele manier kilometers kunt afleggen en die je met een stevige trap op het gaspedaal meer dan voldoende kracht en sportiviteit biedt. Met een Karma maak je een statement, namelijk dat groen niet automatisch saai, suf of langzaam hoeft te betekenen.
Bekijk meer foto’s van de Fisker Karma op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Aandrijving: 2 elektromotoren en benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/kleppen per cilinder: 4/4
Versnellingsbak: Eentraps variabele overbrenging
Max. vermogen: 403 pk
Max. koppel: 1330 Nm over gehele toerenbereik
Topsnelheid: 200 km/h (153 km/h in elektrische modus)
Acc. 0-100 km/h: 6,3 s (7,9 s in elektrische modus)
Gewicht: 2.404 kg
Gemiddeld verbruik: 2,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 51 gr/km
Energielabel/bijtelling: A label/14% bijtelling
Prijs testauto: € 125.307
Vanafprijs: € 106.505
Plus
+ Exterieur- en interieurdesign
+ Rijeigenschappen
+ Techniek
Min
– Grote buitenmaten voor Nederlandse wegen en parkeerplaatsen
– Bagageruimte
– Werking en plaatsing informatie- en communicatiesysteem