Een Ford Kuga met een 1.6 benzinemotor? En ook nog ‘Eco’ in de naamgeving? Met een licht sceptisch gevoel begint de week waarin ik ruim 1.000 kilometer zal rijden in deze nieuwe suv.
Instappertje?
De 150 pk benzinemotor in onze voorwielaangedreven Kuga is de basismotorisering. Ford Nederland verwacht dat deze versie 80 procent van de verkopen in ons land zal uitmaken. De Kuga is ook beschikbaar met een krachtigere benzinemotor van 182 pk in combinatie met vierwielaandrijving en met twee 2.0 liter dieselmotoren van 140 en 163 pk. Direct een niet bindend koopadvies: meer dan het 150 pk instapmodel heb je, zeker in Nederland, niet nodig. Al tijdens de eerste rit blijkt mijn initiële scepsis namelijk onterecht.
Direct een niet bindend koopadvies: meer dan het 150 pk instapmodel heb je, zeker in Nederland, niet nodig.
Precies goed
De motor levert zijn forse maximale koppel al vanaf 1.600 toeren en werkt geweldig samen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Het motorcompartiment is goed geïsoleerd. Het resultaat is een auto die je rust biedt tijdens het rijden, of je nu op je gemak rijdt of de Kuga stevig de sporen geeft. De bak laat zich met een of twee vingers in het volgende verzet tikken. De weerstand in het koppelingspedaal is precies goed. Punten die kenmerkend zijn voor de soepelheid van de Kuga. Ook soepel, maar af en toe net iets té, is de elektrische stuurbekrachtiging. De Kuga reageert direct op correcties, maar met wat minder gevoel in het stuur dan ik zou willen. Over het onderstel niets dan lof. Vering en demping zijn stevig, maar niet oncomfortabel. Oneffenheden worden goed gefilterd.
Keerzijde
De keerzijde van de medaille is dat de EcoBoost motor niet in de buurt komt van het verbruikscijfer van 6,6 liter per 100 kilometer. Tijdens een rit van 200 kilometer met voornamelijk snelwegkilometers houden we ons netjes aan de maximumsnelheid. Ford claimt de zuinigste in het segment te zijn, maar onder de 8,4 liter per 100 kilometer komen we niet.
Profiel van een stationwagon
Zwarte ruitensproeiers op de motorkap. Het valt bij onze in groenbeige ‘Ginger Ale’ uitgevoerde Kuga direct op. Naar mijn mening een esthetisch minder aantrekkelijk detail op het verder fraai gelijnde uiterlijk. De gedrongen koets lijkt, afhankelijk van de hoek waaruit je naar de auto kijkt, soms meer op een hoge stationwagon dan op een suv. De bult op de motorkap hint op de kracht eronder, zonder onvriendelijk te ogen. De achterzijde met hoog geplaatste lichtunits en grote klep laat geen misverstand bestaan over de beschikbare ruimte.
Plastics en ergonomische missers
In het interieur hoef ik geen spijkers op laag water te zoeken, om een aantal kritiekpunten te benoemen. Rond navigatiesysteem, versnellingspook en handrem is een lelijke harde plasticvariant gebruikt die bij aanraking hol klinkt. Het optionele Sony entertainmentsysteem in hoogglans zwart met talrijke knoppen in onduidelijke variaties heeft veel weg van een antwoordapparaat uit de jaren negentig. De pijltoetsen op de centraal geplaatste knop gebruik je om de door de menu’s te bladeren.
De gedrongen koets lijkt, afhankelijk van de hoek waaruit je naar de auto kijkt, soms meer op een hoge stationwagon dan op een suv.
Het zou een stuk intuïtiever zijn als dit ook via het draaien aan de knop mogelijk was. Helaas wordt daarmee alleen het geluidsniveau aangepast. Ook onhandig is dat de stappen waarin het volume aan te passen is, te groot zijn. De geluidskwaliteit is redelijk. Het 5 inch scherm van het navigatiesysteem bevindt zich ver van de ogen van bestuurder, diep in het dashboard. Het display is desondanks goed afleesbaar, al blijft er door het grote lettertype voor de kaartdetails soms weinig plaats over.
Slim, comfortabel…
De Kuga is in de standaard Trend uitvoering voorzien van sportstoelen die goede ondersteuning aan onderrug, zij en bovenbenen geven. Zitpositie en zicht rondom zijn uitstekend, zonder het gevoel dat je je in een vissenkom bevindt. Het luxere Titanium uitrustingsniveau biedt extra’s als regensensor, automatisch inschakelende dimlichten, dimmende binnenspiegel en bluetooth integratie. Ford biedt een voor 1.995 euro interessant geprijsd First Edition Pack aan met tal van elektronische extra’s waaronder een elektrisch bedienbare achterklep die met een schopbeweging te openen én te sluiten is. Fijn als je balancerend met twee volle boodschappentassen komt aanlopen, al duurt het even voor de klep geopend is. Dit optiepakket en het Advanced Technology Pack (ook 1.995 euro) samen zorgen dat het je in de Kuga aan niets ontbreekt.
Het optionele Sony entertainmentsysteem in hoogglans zwart met talrijke knoppen in onduidelijke variaties heeft veel weg van een antwoordapparaat uit de jaren negentig.
…En bruikbare ruimte achterin
Drie achterpassagiers hebben het prima naar hun zin. Hoofd- en beenruimte zijn ruim voldoende. Ook fijn is dat de hellingshoek van de rugleuning per achterbankdeel verstelbaar is. Wanneer je de achterbank volledig neerklapt, heb je een indrukwekkende 1.653 liter ruimte tot je beschikking. De kofferruimte met in hoogte verstelbare bodem biedt tot 456 liter bagagevolume. Dat is 46 liter meer dan de vorige generatie, maar minder dan concurrenten als de Mazda CX-5 (505), Subaru Forester (505), Toyota RAV4 (575) en Honda CR-V (589).
Conclusie
De Kuga biedt waar voor zijn geld. Het rijgedrag van de Kuga met deze EcoBoost motor is uitstekend. Met een vanaf-prijs die ruim 11.000 euro lager ligt dan die van het instapmodel van de vorige Kuga, vist Ford in dezelfde vijver als onder meer de Volkswagen Tiguan, Honda CRV en Toyota RAV4. En met deze prijs kan het merk ook in Nederland potten breken. De Kuga heeft met name in het interieur enkele minpunten, maar compenseert dit met het rijgedrag. En zeg nou zelf: daarvan geniet je elke dag. En over die draaiknop haal je vervolgens je schouders op. Na een week in de Kuga betwijfel ik of ik als potentieel koper überhaupt nog een van de alternatieven zou overwegen. En dat is een compliment voor Ford.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: B/25%
Gem. verbruik: 6,6 l/100 km
CO2 uitstoot: 154 g/km
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,7 sec.
Topsnelheid: 195 km/h
Transmissie: Handgeschakeld 6 versnellingen
Gewicht: 1.580 kg
Prijs basisversie: € 34.465
Prijs gereden uitvoering: € 42.805
Plus
+ Prestaties EcoBoost motor
+ Rijgedrag en afstelling van onderstel
+ Stoelen en zitpositie
+ Aantrekkelijk geprijsd (vanaf-prijs en optiepakketten)
Min
– Ergonomie
– Grootte en plaatsing navigatiescherm
– Verbruik