Steeds meer auto’s worden van een – al dan niet gestekkerde – hybride aandrijflijn voorzien. Zo ook de Ford Kuga en dus was het weer de hoogste tijd voor een hernieuwde kennismaking. Wij reden hiervoor met de luxe Vignale uitvoering.
Aan de buitenkant is de Vignale er wat ons betreft een flink stuk op vooruitgegaan. In z’n geheel is de Ford 20 millimeter lager en een stuk ‘ronder’ geworden en zijn de scherpe hoeken die er nog in zaten verdwenen. Aan de voorkant heeft de ‘bestelwagen-achtige’ grille met forse horizontale lamellen plaats gemaakt voor een stijlvoller en moderner exemplaar met chromen omlijsting.
Achter heeft de rechtopstaande kofferklep plaats gemaakt voor een schuin exemplaar. Het plaatje wordt gecompleteerd door dubbele uitlaten en een achterbumper met fraaie diffuser die de Vignale een stoere look geven. De combinatie van alle vernieuwingen zorgen dat de nieuwe Kuga in z’n geheel weer een stuk dynamischer en moderner oogt dan zijn voorganger.
Ruim, ruimer, ruimst
Nu was de oude Kuga binnenin al niet aan de krappe kant, bij de nieuwe doet Ford er nog een schepje bovenop. Als we het voorportier openen valt de immense ruimte direct op. Ruimte die ontstaan is omdat de Kuga 4,5 centimeter breder en bijna 9 centimeter langer is geworden. Hoewel de Kuga lager geworden is, is de hoofdruimte zowel voor- als achterin flink gegroeid waardoor zelfs de allergrootsten onder ons zich probleemloos kunnen nestelen. De zitpositie is goed, de zittingen zijn stevig maar comfortabel en de stoelen hadden wat ons betreft iets meer lendesteun mogen hebben.
Hoewel het dashboard ongeveer dezelfde vorm behouden heeft, ziet het geheel er in de nieuwe Kuga – mede dankzij het digitale instrumentenpaneel – een stuk moderner, opgeruimder en rustiger uit. Het 12,3 inch grote en goed afleesbare aanraakscherm van het ingebouwde infotainmentsysteem heeft plaatsgemaakt voor een scherm dat als een soort van monitor op het dashboard staat. Wat ons betreft had het iets meer naar de bestuurder gericht mogen staan. Ook staat het relatief ver bij de bestuurder vandaan, maar gelukkig kun je vrijwel alle en in ieder geval de meest voorkomende handelingen op het stuur en met stemcommando’s verrichten.
De Kuga zit verder vol met moderne en handige snufjes die het leven van de moderne mens een stuk aangenamer maken. Zo is de Ford een rijdende wifi-hotspot waar je maar liefst 10 verschillende apparaten mee kunt verbinden. Ook je mobiel draadloos opladen ontbreekt niet. Enorm genoten hebben we ook van het fantastisch klinkende B&O audiosysteem met een vermogen van 575 watt, subwoofer, tweeters en tien speakers rondom.
Nog vloeiender
Hoewel luxe en comfort enorm belangrijk zijn, blijven de prestaties natuurlijk het allerbelangrijkste. Vanzelfsprekend zit de Kuga bomvol systemen die het rijden veiliger en zo comfortabel mogelijk maken. Bij de nieuwe Kuga heeft Ford de voor- en achterwielen iets verder uit elkaar gezet waardoor hij nu nog vloeiender en soepeler over de weg gaat. De Kuga voelt hierdoor degelijk en veilig aan en geeft de bestuurder veel vertrouwen in de wegligging.
In Nederland zijn alleen de benzine en benzine/hybride modellen verkrijgbaar, diesel is niet in het programma opgenomen. De Kuga plug-in hybrid waar wij mee reden heeft een 2,5-liter viercilindermotor en een elektromotor die samen 225 pk vermogen leveren. Met een nul tot 100 sprint in 9,2 seconden is Ford’s Kuga PHEV geen Le Mans racer, maar met 2.200 kilo trekvermogen wel een prima caravantrekker. De deels geëlektrificeerde aandrijving en aan de motor gekoppelde 8-traps automatische versnellingsbak maken de rijervaring heerlijk soepel en comfortabel.
Dankzij een 14,4 kWh accu is een elektrische afstand van 50 kilometer mogelijk. Onderweg wordt de accu in vergelijking met andere PHEV’s waar we mee reden relatief snel opgeladen. De Kuga PHEV beschikt over vier rijmodi: EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. Zodra de laadstatus van de accu zijn minimum bereikt heeft, schakelt de elektromotor automatisch over naar elektrisch rijden om brandstof te besparen.
Ford Kuga PHEV Vignale 2020
Ford heeft de Kuga een mooie moderne en dynamische upgrade gegeven en kan qua looks weer een aantal jaartjes mee. De binnenruimte is en blijft immens, Ford heeft werkelijk iedere beschikbare centimeter optimaal benut om been-, hoofd-, schouder- en opbergruimte te maximaliseren. Dankzij een iets grotere wielbasis en (plug-in) hybride aandrijving zijn de prestaties en het comfort naar een nog hoger niveau gebracht.
Motor: 2.488 cc, elektrisch benzine hybride
Gecombineerd vermogen: 225 pk (XX benzine, XX elektrisch)
Transmissie: 8-traps automaat
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.744 kilogram
Accucapaciteit: 14,4 kWh
Max. aanhangergewicht (geremd) (kg): 1.200
Max. aanhangergewicht (niet geremd) (kg): 750
Opgegeven max. elektrische actieradius: 56 km
Emissiecode: Euro 6
CO2-uitstoot: 29 g/km
Energielabel: B