De nieuwe Honda CR-V 1.6 i-DTEC is een populaire keuze in het crossover segment. Voor de dieselliefhebbers was er bij Honda tot voor kort slechts één optie: de 2.2 liter diesel. Deze motor blijft volgens Honda Nederland public relations manager Leo Jegen overigens voorlopig nog bestaan in de CR-V.
Met de introductie van de 1.6 i-DTEC biedt Honda een zuiniger en goedkoper alternatief. En voor wie denkt dat een kleinere motor betekent dat je in moet leveren op de rijervaring: ik heb zelden in zo’n fijne middenklasser viercilinder diesel gereden als in de Honda CR-V 1.6 i-DTEC, die uitblinkt in souplesse en stilte. Helaas is de CR-V 1.6 diesel er niet in een 20 procent bijtelling-uitvoering. “Er is ook nog niets over deze uitvoering bekend,” aldus Jegen. Een vierwielaangedreven versie sluit Jegen niet uit. “Maar ook daarover is nog niets bekend.”
Gelijkenis met de Volvo XC60
De CR-V is een modern ogende auto, waarbij de achterkant met de langwerpige hoge achterlichten doet denken aan de Volvo XC60. De voorkant oogt echter wat smal en had wel wat stoerder gemogen. Onze testauto was uitgevoerd in het grijs, waardoor de Honda er een beetje saai, zelfs droevig uitziet. Heel anders wordt dat als je de auto in het metallic rood met zwarte accenten ziet of helemaal in het zwart als Black Edition.
Opvallend zijn de voor- en achterdeuren, die bijna 90 graden open gaan. Dit maakt de instap makkelijk, maar heeft als nadeel dat je zittend in de auto wel erg ver moet reiken om de deuren weer dicht te kunnen doen. Ondanks dat de nieuwe CR-V aan de buitenkant minder groot lijkt danzijn voorganger, merk je daar door de praktisch ingedeelde binnenzijde niets van.
Opvallend ruim
Binnenin de CR-V zit je comfortabel en opvallend ruim. De vlakke leuningen van de voorstoelen hadden echter wel wat meer zijdelingse steun mogen hebben. De hoofdsteunen zijn net kleine kussentjes, heerlijk zacht. Een opvallend detail zijn de stootkussens voor de knieën aan de rechter- en linkerkant van de middentunnel onder het dashboard, waar je bij lange ritten prettig je been tegen aan kunt leggen. Voor de achter passagiers is het ook prima vertoeven, want je zit er ongeacht je lengte royaal.
Het interieur is modern, zakelijk en de gebruikte materialen degelijk en premium, de ergonomie van de bedieningsknoppen is goed. Honda heeft bij de nieuwe CR-V veel aandacht besteed aan het gebruiksgemak van de auto. Dit is vooral terug te vinden in de bediening van de achterbank. Door simpel aan een lus of hendel te trekken, vouw je gemakkelijk de achterbank, inclusief hoofdsteunen, weg. Hiermee vergroot je in lutteleseconden de toch al riante kofferruimte van 589 naar 1.669 liter.
Soepel en zuinig
De CR-V 1.6 i-DTEC gaat zuinig met brandstof om. Tijdens onze test kwamen op een gemiddeld verbruik van 5,6 liter diesel per 100 kilometer, waarbij we voornamelijk op N-wegen en in de stad reden. De motor heeft naast een normale stand, ook een Eco-stand, waarbij hij nog zuiniger is. Het dieselblok is in deze stand opvallend soepel; misschien nog wel prettiger dan in de normale stand, waarbij het allemaal iets nerveuzer aanvoelt.
De CR-V pakt bij 1.200 toeren al goed op, maar pas bij 1.400 toeren begint er echt iets te gebeuren. Het blok van de auto is zo sterk, dat je zelfs met 30 kilometer per uur in de derde versnelling een bocht kunt nemen. Doordat de motor zo soepel is, kun je gemakkelijk strak en resoluut schakelen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. In de auto is de motor nauwelijks hoorbaar, waardoor je op de snelweg soms zelfs vergeet over te schakelen van de vijfde naar de zesde versnelling.
Aan de stugge kant
Het onderstel van de CR-V is op hobbelige wegen aan de stugge kant, zonder dat dit vervelend aanvoelt. De comfortabele stoelen compenseren het straffe onderstel namelijk prima. Sturen doet de Honda resoluut, je hoeft maar één keer in te sturen en de auto volgt de bocht, ongeacht hobbels in de weg. De CR-V komt steeds weer in het rechte spoor zonder nerveus of zoekerig te worden. Geholpen door de prima remmen geeft dit de Honda een sportief karakter, de elektronica grijpt amper in. Ook niet op een nat wegdek, wat aangeeft dat Honda de balans tussen comfort en een veilige wegligging voor deze relatief hoge auto perfect in balans heeft gekregen.
Conclusie
De Honda CR-V 1.6 i-DTEC voelt aan als een hele degelijke en wel doordachte auto. Het zuinige 1.6 dieselblok doet het uitstekend en zorgt voor een prima rijervaring, ondanks de 1.500 kilo die deze auto weegt. Voor 32 duizend euro heb je een bewezen betrouwbare auto.
Ik zou hem persoonlijk alleen wel in het zwart nemen. In Nederland is de Honda CR-V 1.6 diesel tot nu toe 125 keer verkocht. “En dat terwijl de communicatie- en marketingcampagne pas in januari van start gaat.” De auto is vooral populair onder gezinnen met kinderen en automobilisten in de leeftijd van 30 tot 60 jaar.
Bekijk meer foto’s van de Honda CR-V op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: B/20%
Gem. Verbruik (opgegeven): 4,5 l/100 km
Gem. Verbruik (gemeten): 5,6 l/100 km (vooral lokaal)
CO2 uitstoot: 119 g/km
Cilinderinhoud: 1.597 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 88 kW/120 pk bij 4.000 Nm
Max. Koppel: 300 Nm bij 2.000 toeren per minuut
Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
Topsnelheid: 182 km/h
Transmissie: 6 versnellingen, handgeschakeld
Gewicht: 1.511 kg
Prijs basisversie: € 32.490
Prijs gereden uitvoering: € 37.990
Plus
+ Soepele sterke motor
+ Schakellui te rijden
+ Stil interieur
+ Strakke wegligging
Min
– Vlakke voorstoelleuningen
– Saai in grijs
– Positie start/stop-knop