Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

    Auto 05-05-2012Geen reacties

    Hyundai heeft hoge ambities. De i30 speelt hierin een belangrijke rol, want het is met afstand de bestverkochte Hyundai in Europa: de eerste generatie was goed voor 350.000 verkochte exemplaren.

    De brochure van de nieuwe i30 stelt al op pagina twee dat het hier gaat om “een uitstekend gebouwde Europese auto, waarmee een nieuwe standaard in kwaliteit en efficiëntie is gezet”. De Hyundai-importeur voegt daar nog het volgende aan toe: “De Hyundai i30 combineert vier bepalende factoren: een hoge kwaliteit, een aansprekend design en een uitgebreide standaarduitrusting voor een zeer scherpe prijs”. Tijd voor Testauto.nl om te kijken of dit allemaal echt waar is.

    hyundaii30_1Uitrustingsniveaus

    Bij de i30 geen ellenlange lijst met accessoires: je kiest één van de vijf uitrustingsniveaus. Het instapmodel is de i-Drive, die voorzien is van zaken als LED-dagrijverlichting, mistlampen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, getint glas, een RDS radio met CD/MP3-speler en USB/AUX-aansluiting. Kies je voor de i-Drive Cool dan komt daar airconditioning bij. De i-Motion voegt daar onder meer een met leder bekleed stuurwiel en pookknop, cruise control, Bluetooth, parkeersensoren achter en Flex Steer aan toe. Vanaf de i-Vision daarbij onder andere nog 15 inch lichtmetaal, een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, parkeersensoren voor, regensensor en dimmende binnenspiegel. De i-Catcher waarmee wij reden heeft onder andere 16 inch lichtmetalen velgen, een elektrisch verstelbare bestuurderstoel, stoelverwarming, lendensteun, geperforeerde leren bekleding met dubbele stiknaden en een TFT-kleuren infoscherm. De enige echte optie (naast een aantal sierlijsten) is een panoramadak.

    hyundaii30_6Motor

    Het is ook niet nodig om lang te dubben over de motorisering: er is één diesel, een 1.6 CRDi met 128pk en één 1.6 GDi benzinevariant met 135pk. Beide motoren vallen voor zakelijke rijders in de 20% bijtellingscategorie, ook na 1 juli 2012. De handgeschakelde varianten hebben tevens een energielabel A. Voor zakelijke rijders is van beide motorvarianten een Business Edition beschikbaar, gepositioneerd tussen i-Motion en i-Vision.

    hyundaii30_5Hyundai-DNA

    De i30 volgt de nieuwe frivole ontwerpstijl, ‘Fluidic Sculpture Design’, die met de i40 is ingezet. In de praktijk betekent dit veel lijnen, hoekjes en een grote grille. Allesbehalve een anoniem uiterlijk dat de belangrijkste concurrent in het C-segment, de Volkswagen Golf, kenmerkt. In het interieur zijn goede materialen gebruikt met weliswaar hier en daar nog wat ontsierende hard plastic details, maar alles is uitstekend afgewerkt. Ook hier een druk maar toch gebalanceerd lijnenspel. Speels maar niet minder functioneel. Goed afleesbare klokken en knoppen op de juiste plaatsen. Hyundai heeft op dit gebied echt slagen gemaakt en kan zich zeker meten met eerdergenoemde en andere concurrenten. Het is niet voor niets dat Volkswagen directeur Winterkorn tijdens de IAA in 2011 hoogstpersoonlijk de i30 aan de tand kwam voelen en constateerde dat de Koreaan goed in elkaar zit.

    hyundaii30_8

    Een extra vermelding voor de zee aan opbergruimte in zowel deuren, middenconsole als dashboardkastje. Ook de bagageruimte is praktisch, goed toegankelijk en met een inhoud van 378 liter (1.316 liter met neergeklapte achterbank) groter dan die van concurrenten als de Volkswagen Golf, Seat Leon en Peugeot 308.

    Prestaties en verbruik

    De 1.6 GDi, die ook in de ix35 en i40 leverbaar is, presteert in de i30 naar behoren. Het is geen snelheidsmonster maar er is voldoende vermogen om stevig door te rijden, zeker als je een beetje hoog in de toeren blijft. Indien je ‘het nieuwe rijden’ als stelregel hanteert, dan wordt het allemaal iets minder dynamisch. Tijdens de testperiode kwamen we tot een gemiddeld brandstofverbruik van ruim 1 liter per 15 km. Aanzienlijk meer dan de theoretisch haalbare 1 op 20 die Hyundai belooft, maar wel redelijk in de buurt van de 1 op 17 die Mike Belinfante, Manager Public Relations van Hyundai-importeur Greenib Car, realistisch noemt.

    Flex Steer

    Hyundai heeft het zogenoemde Flex Steer geïntroduceerd om een bekend Hyundai fenomeen, een lichte gevoelloze besturing, te verhelpen. De stuurbekrachtiging kan hiermee op drie standen worden ingesteld, van Comfort (heel licht, stadsverkeer), via Normal tot Sport (zwaarder, snelweg). Persoonlijk had ik graag nog een vierde stand gewild, die nog meer weerstand en daarmee gevoel biedt dan de Sport-stand. De i30 is duidelijk afgesteld op comfort, een verstandige keuze om een zo groot mogelijke klantengroep aan te spreken. De auto rijdt hierdoor prima, ongeacht de kwaliteit van het wegdek. Het wordt echter nooit echt spannend, omdat het gevoel altijd wat indirect blijft.

    hyundaii30_7Ergonomie

    Het navigatie- of eigenlijk infotainmentsysteem met touchscreen dat bovenin de middenconsole is geplaatst, zit degelijk in elkaar. Wel zitten de knoppen aan de rechterzijde van het systeem te ver weg, ook voor iemand met een bovengemiddelde armlengte. Gelukkig zitten aan die zijde niet de meest gebruikte knoppen. De pookjes aan het stuurwiel vallen een beetje uit de toon bij al het Hyundai designgeweld. Hoewel functioneel, hebben deze een afwijkende kleur en lijken ze uit een eerdere generatie te stammen. Samen met eerdergenoemde hard plastic details zijn dit nog verbeterpuntjes die we classificeren als puntjes op de i.

    Een belangrijker punt is dat het met een lichaamslengte van of boven 1,85 meter lastig kan zijn om een ideale zitpositie te vinden in de Hyundai. De diepte-verstelbaarheid van het stuur is voor mij niet voldoende, waardoor ik te ver van het stuur afzit wanneer mijn benen de juiste afstand tot de pedalen hebben. Mike Belinfante merkt op dat de verstelbaarheid van het stuur juist het ‘unique selling point’ was dat Winterkorn prees bij de i30 t.o.v. de Volkswagen Golf. Het kan dus best aan mij liggen!

    Vergelijkend warenonderzoek

    Als eerder aangehaald is de maatstaf in het segment van de i30 de Volkswagen Golf. We hadden de luxe om een korte vergelijkende test te kunnen doen met een VW Golf (6) 1.2 TSI Highline, in tegenstelling tot de Hyundai met turbo en een licht hoger koppel (175 versus 164 Nm), maar wel met minder pk’s (105 versus 135pk). Na afloop van een testrit over snelweg en lokale wegen trokken we een aantal conclusies: De Hyundai is feller, sneller en voelt lichter aan (wat hij niet is!). Een mooi interieur met keurige materialen, aldus de VW-rijder. Ook qua uitrusting biedt de Hyundai meer: navigatie, leren bekleding en xenon verlichting ontbreken in de Golf. De sportstoelen in de Golf Highline bieden meer diepte en zijdelingse steun dan de Hyundai stoelen.

    Als afsluiting vergeleken we de prijzen van beide gereden auto’s. De Golf, uitgerust met automaat en een beperkt aantal extra’s, is ongeveer € 4.000 duurder dan de rijker uitgeruste, maar handgeschakelde Hyundai. Een automaat staat bij Hyundai voor € 3.995 in de prijslijst, wat het prijsverschil praktisch nihil maakt. De Golf verrijken met de genoemde meeruitrusting van de Hyundai zorgt echter weer voor een prijsverschil van minimaal de genoemde € 4.000. Hyundai stelt zelf dat de aanschafprijs 20 procent voordeliger is dan van de concurrenten met een gelijkwaardige uitrusting. Voor wat betreft Volkswagen kunnen we bevestigen dat deze bewering klopt. Mike Belinfante voegt hier nog aan toe dat het prijsverschil met de Golf voor de i30-versies met een minder uitgebreide uitrusting nog groter is.

    Conclusie

    Wij denken dat Hyundai met de nieuwe i30 hoge ogen gaat gooien in het C-segment. Het merk heeft een aansprekende en kwalitatief hoogstaande auto afgeleverd waar de concurrentie terecht met argusogen naar kijkt. Met een prijs vanaf € 16.995 en zes uitvoeringen onder de € 20.000 is de i30 competitief en een schot in de roos in economisch zware tijden. Hyundai positioneert zich qua prijsstelling in het midden van het C-segment. Qua kwaliteitsbeleving deel ik de i30 hoger in. Absolute top in het C-segment? Nog niet, maar het aantal verbeterpunten is beperkt.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel: A
    Bijtelling: 20%
    Cilinderinhoud: 1.591 cc
    Cilinders: 4 in lijn
    Max. vermogen: 135 pk bij 6300 tpm
    Max. koppel: 164 Nm bij 4850 tpm
    Acceleratie: 0 – 100 km/uur: 9.9s.
    Topsnelheid: 190 km/uur
    Transmissie: Handgeschakelde zesversnellingsbak
    Gewicht: 1.168 kilogram
    Basisprijs: € 16.995,-
    Prijs gereden uitvoering: € 24.995,-

    Plus
    + Prijs-kwaliteit verhouding
    + Degelijkheid en goede afwerking interieur
    + Vormgeving

    Min
    – Hoog in toeren rijden om kracht motor optimaal te benutten met navenant hoog verbruik
    – Verstelbaarheid stuur
    – Hard plastic details die misstaan bij kwaliteitsinterieur

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive
    Next Article Autotest Fisker Karma EcoChic

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?