Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotest Hyundai i30 N, de snelste boodschappenwagen ter wereld!

    Auto 05-02-2018Geen reacties

    Hyundai wil een high-performance imago en timmert hard aan de weg om dat te bereiken. Auto’s worden klaargestoomd op de Nordschleife en sinds 2014 zijn de Koreanen niet geheel onverdienstelijk deelnemer van het wereldkampioenschap rally. Hyundai probeert ook Driving-Dutchman te overtuigen dat ze sportief zijn en daarom moesten we een paar dagen met de i30 N rijden.

    De i30 N is gebaseerd op de standaard Hyundai i30 al is dat niet zomaar zichtbaar vanwege het flinke aantal spoilers en sportieve onderdelen op de auto. En te voelen al helemaal niet.

    Zo moet een hot hatch eruit zien

    Dat begint al bij z’n uiterlijk. Door grote luchtgaten, de cascade grille en front splitter ziet de i30 N er in achteruitkijkspiegels strijdbaar uit. De optionele 19 inch wielen (standaard 18), grotere wielkasten, rode remklauwen en een driehoekig remlicht in de spoiler versterken deze agressie. Z’n scherpe lijnen, achterspoiler, kleine diffuser en uitlaatpijpen aan weerszijden van de auto, completeren het geheel. Het design is niet uitgesproken, maar wel zoals een hot hatch eruit moet zien.      

    Je voelt GTi al als je de deur opendoet. De carrosserie is stijf, en als je instapt, beweegt het boefje nauwelijks. Een bewijs dat de vering stug is, en hard. En als je de deur dicht trekt, wordt dat bevestigd. Het zijn de voortekenen die alleen een echte GTi je kunnen geven.

    Als je eenmaal in de N gevallen bent, de i30 N is tot acht millimeter lager dan de gewone versie en de stoelen liggen écht dicht op de straat, zit je meteen goed. De stoelleuningen bij je rug en heupen klemmen zich om je heen en geven je overal goede steun. Dankzij de uitschuifbare zitting zelfs onder je bovenbenen, waardoor je met de zeer sportieve Hyundai ook voor lange ritten niet terug hoeft te deinzen.

    De sportieve ambities van de i30 N blijven niet beperkt tot de buitenkant. Hyundai heeft aan de binnenkant net zo goed zijn best gedaan. Het stuur is het hart van alle sensatie. Met de opvallende zilverkleurige bedieningsknoppen stel je de rijmodi Normal, Sport en Eco in. Je eigen gepersonaliseerde rijmodi instellen doe je via het grote, goed afleesbare, zwevende centrale infotainmentscherm op het dashboard.

    Performance Pack

    Standaard heeft deze bijna 40 duizend euro kostende i30 N(1) een tweeliter viercilinder met 250 pk, touchscreen navigatiesysteem, Apple Carplay, automatische airconditioning, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, DAB audio en privacy glass. Er is ook nog een luxe N2-uitvoering met alcantara lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, zitvlak verlenging, verwarmbaar stuur en draadloze smartphone oplaadmogelijkheid. De meerprijs voor de N2-versie is 2.500 euro.        

    Wij reden met de N2-versie met Performance Pack en die moet je, als je toch geld aan het uitgeven bent, zeker overwegen. Met dit pakket dat 3.000 euro kost, krijgt de i30 N vijfentwintig pk en koppel meer en maken ‘m nog aantrekkelijker. Al heeft de lichtgewicht, met name als het nat is, soms wat moeite om al dat geweld op de weg te brengen. Daarom heeft Hyundai launch control op de N toegepast, voor als je echt helemaal los wil gaan.   

     De 19 inch Pirelli’s in het Performance Pack doen goed hun best om alle power samen met een elektronisch geregeld differentieel en Power Sense Axle op de ondergrond te krijgen. Ze helpen je om bochten zo strak mogelijk te nemen en door het binnenste voorwiel af te remmen, onderstuur te voorkomen en de zijdelingse stijfheid en grip te maximaliseren. Door al deze systemen voelt de i30 N als een kart met een dak, zo nauwkeurig stuurt hij. Dit gevoel wordt versterkt door de stuuruitslag die slechts één omwenteling links en rechts beslaat.

    Vette hot hatch

    De stijfheid van de carrosserie wordt geregeld door de variabele en instelbare Rear Stiffness Bar. Wat ons betreft een must omdat het onderstel van de N keihard is en je ook wel eens ‘comfortabel’ wil rijden. In het Performance Pack zit ook een Variable Exhaust Valve System uitlaatsysteem. De hitsige i30 is namelijk nogal rumoerig, iets wat je buren je niet altijd in dank af zullen nemen. Afhankelijk of je je buren wel of niet aardig vindt, kun je het uitlaat-geluid harder of zachter laten klinken. Om je toch nog te laten horen dat je in een supersportieve auto rijdt, zit er een Electronic Sound Generator in de N die je het uitlaatgeluid binnenin de auto versterkt.  

    Aardig is het automatische tussengas dat de i30 N in de sportstand geeft als je terugschakelt. Hierdoor kun je soepeler schakelen als je erg sportief aan het rijden bent. Het klinkt gaaf, maar is volgens ons niet echt nodig omdat de versnellingsbak in alle toerentallen prima schakelt. Ons gaf het automatisch gasgeven zelfs een beetje een petjes-gevoel, zo van: kijk en hoor mij eens cool zijn. Hoeft niet,niet voor ons.     

    Hyundai is met de i30 N een nieuwkomer in het high-performance segment. Het mooie aan de N is zijn prijs. Die begint, hoewel die nog best flink is, bij iets minder dan 40 duizend euro. Daar heb je geen Golf of 308 voor, maar in de basis wel een enorm vette hot hatch.

    Wil je liever iets meer vermogen en flink wat sportievere aspiraties? Dan kun je niet om het N2 Performance Pack van 2.500 euro heen. Een schijntje op de basisprijs en wat ons betreft zeer aanbevelenswaardig want: nog meer fun. Wij hadden continu een grijns van oor tot oor. Plooien die tot zelfs lang na onze ritjes niet makkelijk glad te strijken waren. De Hyundai i30 N is nu al een begrip op zichzelf. Een hot hatch pur sang, die goede kansen maakt om het GTi’s als de Volkswagen’s en Peugeot’s van deze wereld knap lastig te maken.

    Hyundai i30 N2 Performance Pack

    Motor: 1.998 cc viercilinder benzine met turbo
    Vermogen: 275 pk bij 6.000 toeren
    Koppel: 378 Nm bij 1.450 – 4.700 toeren
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 250 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,1 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.509 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,1 l/100 km
    CO2-uitstoot: 163 g/km
    Energielabel: E
    Uitstootniveau: Euro 5
    Basisprijs (rijklaar): 39.995 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 45.995 euro (N2-versie met Performance Pack)

    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Autotest rijtest Hyundai i30N boodschappenwagen Driving-Dutchman
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFiat viert 30 jaar Tipo in Turijn en wij waren erbij!
    Next Article De leugen van Groene Stroom

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?