Deze week waren we bij de Nederlandse persintroductie van de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse, een enorm belangrijk model voor de Duitsers. Mercedes claimt dat deze vierde generatie van haar kleinste een stuk volwassener is. Wat leert een korte impressie ons?
De nieuwe A-klasse is qua design een evolutie ten opzichte van de voorganger. De auto is duidelijk herkenbaar als A-klasse, maar maakt indruk door de toegenomen buitenmaten en strakkere, minder speelse lijnen. De panamericana grille en de kleinere en vooral scherper gesneden koplampen en achterlichten zorgen voor een Mercedes-Benz uiterlijk dat weer helemaal 2018 is.
Qua design hebben de Duitsers het dit keer iets minder ingezet op “looks over practicality”. Dit zien we onder andere terug in de kofferklep, waarbij nu de helft van de achterlichtunit mee opengaat. Dit maakt de toegang tot de kofferbak een stuk ruimer en praktischer.
Revolutie in de compacte klasse
In het interieur heeft Mercedes wel een echte revolutie doorgevoerd. Daar was het ook wel tijd voor. Het vorige interieur ging immers al sinds 2012 in vrijwel ongewijzigde vorm mee. Wat meteen opvalt is dat je in binnenin enorm profiteert van de toegenomen buitenmaten. De ruimte in de cabine is prettig en je hebt niet het gevoel in een compacte auto te zitten. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn zoals je van een Mercedes-Benz mag verwachten; “das beste oder nichts”.
De auto waarin wij mochten rijden was uitgevoerd in AMG-line. Daarbij horen onder andere sportstoelen en een mooi sportstuur dat erg fijn in de hand ligt. Wat naast de ruimte opvalt is het dashboard, dat geheel tegen alle conventies in is vormgegeven. Voor je heb je geen instrumentencluster met daarboven een dakje, maar een enorme glasplaat. Daarachter gaan twee 10 inch schermen schuil, waarmee de Mercedes je van alle informatie kan voorzien die je hartje begeert.
“Hey Mercedes”
Het infotainmentsysteem van Mercedes’ kleinste, MBUX ofwel Mercedes-Benz User Xperience, moet het neusje van de zalm in de industrie zijn. Het bevat talloze handigheden, zoals het spraaksturingssysteem dat “natuurlijke taal” verstaat en laat zich oproepen door in de auto “hey Mercedes” te zeggen. Onze eerste indruk met dit MBUX is zeer positief te noemen.
Zo kun je niet alleen een nieuwe bestemming inspreken, maar ook de temperatuur of radiozender instellen. En, elke A-klasse is uitgerust met dit systeem, onafhankelijk van het formaat scherm dat je kiest. Iets wat we erg toejuichen, daar je voorheen eigenlijk enkel was aangewezen op het prijzige Command Systeem als je state of the art infotainment wilde.
We zijn daarnaast erg enthousiast over de toepassing van virtual reality in de navigatie. Hiermee laat de A-klasse in realtime de buitenwereld zien en projecteert daarover met pijlen en nummers welke kant je op moet of waar je moet zijn. Kijk hieronder hoe dat er uit ziet:
Frans Duits
Op motorisch gebied heeft Mercedes wederom samengewerkt met Renault. Nieuw is de 1.3 met 163pk en 250Nm die als A200 door het leven gaat. Wij mochten met dit nieuwe blok in combinatie met de 7G DCT-transmissie op pad. Vermogen is op elk gewenst moment beschikbaar en de automatische versnellingsbak doet soepel zijn werk. Het onderstel is vrij neutraal, maar wat we wel missen is gevoel bij het sturen.
De A-klasse heeft een hoop actieve en passieve veiligheidssystemen en rij-assistenten van zijn grotere familieleden meegekregen. De actieve cruise-control en rijbaan-assistent zorgen ervoor dat je op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam nog maar weinig zelf hoeft te doen. Zelfs van baan wisselen kan de A-klasse voor je doen, richting aangeven volstaat.
Mercedes voorop
De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse is een pareltje en we hebben er het volste vertrouwen in dat het weer een verkooptopper voor Mercedes-Benz gaat worden. Zij hebben de nieuwe A volgestopt met alle veiligheidstechnologie die je in de S-klasse terugvindt, uniek in dit segment, net als het MBUX-systeem dat echt indruk maakt. Het is nu afwachten waar de concurrentie mee komt, maar voorlopig loopt Mercedes-Benz weer even voorop.
Mercedes-Benz A200 AMG-line
Motor: 1.333 cc 4-in lijn turbo benzine
Vermogen: 163 pk bij 5.500 toeren
Koppel: 250 Nm bij 1.620 toeren
Transmissie: 7 v., automaat met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 225 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.375 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 125 g/km
Energielabel: C
Prijs: 51.500,- euro