Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Jaguar XFR-S Sportbrake 5.0 V8

    Auto 13-01-2015Geen reacties

    Een échte mannenburger. Een sponzig en smaakvol broodje gevuld met het lekkerste en rijkste stukje rundvlees dat vindbaar is op onze aardbol. Pure verwennerij. Toch wordt het broodje steeds vaker gemaakt van spelt, is het rundvlees afkomstig van biologische nepkoeien en is het aandeel sla nog hoger dan in een groene salade.

    Een ontwikkeling die niet alleen opgaat voor de voedselindustrie. Kijk maar eens naar BMW. De M’etjes worden steeds zuiniger en een stop/start-systeem is standaard op de AMG-spierballen van Mercedes-Benz. Wat je dan moet als purist? Linea recta naar de dichtstbijzijnde Jaguar-dealer rennen. Die hebben ‘m namelijk nog, zo’n échte mannenburger. Al is hij wel verpakt in een smurfenblauw maatpak.

    driving-dutchman-jaguar-xf-r-s-sportbrake-interiorDit is een XF Sportbrake met benzinemotor 

    Na een slapeloze nacht arriveer ik vroeg in de ochtend bij het Nederlandse hoofdkantoor van Jaguar in Beesd. Een kort babbeltje en de woorden “koud, zomerbanden” later, ontvang ik de sleutel en loop ik richting mijn testexemplaar. Een uitvoering om van te likkebaarden, zo blijkt. Voor mijn neus prijkt een ‘Ultra Blue’ stationwagon met een lengte van net geen vijf meter. De wielkasten zijn gevuld met twintig inch gepolijste jetsers, sideskirts zorgen voor extra body terwijl een forse voor- en achterbumper met vier imponerende uitlaten de vitaliteit van het benzine-hart ondersteunen. Hier is geen twijfel over mogelijk. Dit is een XF Sportbrake met benzinemotor. De enig leverbare welteverstaan en dat betekent feest!

    Is de Jag in ruste, dan zie je geen enkel ventilatierooster. Ontwaak je ‘m, dan draaien ze op decadente wijze tevoorschijn.

    Ik ontgrendel de deuren, zak weg in de zwart lederen kuipen en kijk uit over een uiterst strak en modern vormgegeven dashboard. Typisch een moderne Jaguar, vol fraaie gimmicks en details. Is de Jag in ruste, dan zie je geen enkel ventilatierooster. Ontwaak je ‘m, dan draaien ze op decadente wijze tevoorschijn, evenals de ‘drive selector’ die omhoog rijst als een feniks. Een gi-ga contrast in vergelijking met het Jaguar van anderhalf decennia geleden. Toen nam je plaats in een weelderige blend van crème lederen bekleding en het fijnste hout dat vindbaar is op deze aardbol. Een ambiance die meer deed denken aan een Engelse sigarensalon dan aan een auto.

    Jaguar--driving-dutchman-jaguar-xf-r-s-sportbrake-rear1Feest zei u? En of, de enig leverbare benzinemotor in een XF brengt je namelijk meteen naar de 5.0 V8 met compressor. Een geweldenaar die menig Jaguar/Land Rover telg omtovert tot een agressief om zich heen slaand monster. 550 Paarden brengt ‘ie in dit geval over op de achterwielen middels een razendsnelle achttraps automaat. 0-100: 4,8 seconden. Topsnelheid: Driehonderd, achterlijk snelle, kilometers per uur.

    Echt zuinig is deze superJag niet

    Na het vinden van de juiste zitpositie beroer ik de startknop die zich bovenaan de middenconsole bevindt. Het schelle en hyperactieve geluid van de startmotor verraadt in no-time dat ik een blok van formaat tot leven wek. Alsof Barry White ontwaakt uit z’n dood, komt de 5.0 V8 met een diepe, maar toch ook scherpe toon tot leven. De vier uitlaatpijpen brullen met een iets verhoogd toerental als een katachtige die een haarbal ophaalt ter voorbereiding op het killen van een muis. Mijn nekharen staan rechtovereind, net als de brandstofmeter. Althans, voor even.

    Co2 uitstoot? Vergelijkbaar met die van een Maersk containerschip. Erg? Nee hoor, integendeel. Damn, wat is dit een puristisch monster!

    Echt zuinig is deze superJag namelijk niet. Één blik op de specsheet is voldoende om een diep- en donkerrood G label te bespeuren. CO2-uitstoot? Vergelijkbaar met die van een Maersk containerschip. Erg? Nee hoor, integendeel. Damn, wat is dit een puristisch monster! Zodra het brede rubber ook maar enige grip krijgt op de ondergrond, voelt het acceleratievermogen als een ware drug. Ja, er zijn auto’s die sneller zijn op de 0-100 sprint, maar de wijze waarop de XF ‘m aflegt is haast ongekend. De automaat van ZF (ja, die gebruiken Audi en BMW ook) vliegt bij volgas als een hyperactieve jaknikker door z’n acht versnellingen en met name het snelheidspotentieel boven de 100 kilometer per uur is krankzinnig. Sterker nog: de almachtige Nissan GT-R zal een flinke kluif hebben aan dit aluminium Britse ros op een tussensprint van 120 tot 200 kilometer per uur. Ongekend, wat een oerkracht. Het alsof je onderbuik implodeert terwijl je hoofd bijkomt van een fikse kater.

    driving-dutchman-jaguar-xf-r-s-sportbrake-alloy-wheelOké, een ogenschijnlijk onschuldige stationwagon uitrusten met een monsterlijk motorblok is geen kunst. Alles in toom houden echter wel. Jaguar is daar gelukkig deels in geslaagd. Om te beginnen met een minpuntje; het ESP-systeem is verre van up to date. Iets dat de concurrentie vele malen beter voor elkaar heeft. Een kuch, wat kramp in de voet en een uitglijder op een rotonde of licht vochtig wegdek is al snel het resultaat.

    Onhandelbaar wordt ‘ie nooit

    Maar, en nu komt het; onhandelbaar wordt ‘ie nooit. Het onderstel, de besturing en het algehele gevoel dat de auto je geeft is namelijk subliem. Ondanks zijn formaat en gewicht van bijna twee ton, voelt de XFR-S aan als een middenklasser en is met name het totale gebrek aan bodyroll bewonderenswaardig. De besturing is vrij licht maar scherp en na het insturen van een bocht bijt hij zich vast. Het ‘zetten’ van de carrosserie is ‘m vreemd, evenals onderstuur. Overstuur daarentegen ligt continu op de loer. Enkel met zon en gortdroog asfalt kan je hem de baas.

    driving-dutchman-jaguar-xf-r-s-sportbrake-interior-multimedia
    Tja, en om dan terug te komen op die burger. Wat smaakt zo’n politiek incorrect exemplaar toch heerlijk. Ja, spelt is gezonder, net als light mayonaise en sla, maar écht lekker en puur? Hmm, denk ’t niet. Net als bij de XFR-S. Deze Jag lijkt namelijk geen gelijke meer te kennen. In een tijdperk waarin alles makker wordt, slaan de Britten hevig om zich heen met vermogen en louter plezier. Lefgozers hoor, daar bij Jaguar, al eist het wel zijn tol.

    De door ons geteste Jaguar XFR-S Sportbrake kende namelijk een subtiel prijskaartje van net iets meer dan 180.000 ekkies. Daarvan gaat 62.000 euro rechtstreeks richting de fiscus. Een verkoopknaller zal het dan ook nooit worden, maar dat is misschien maar goed ook. Dit soort scheppingen moet je namelijk koesteren.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook-pagina. 

    Jaguar-XFRS-Sportbrake-5.0-V8-DrivingDutchman-FacebookTechnische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/bijtelling: G/25%
    Gem. verbruik: 12,7 l/100 km (1 op 7,9)
    CO2-uitstoot: 297 g/km
    Cilinderinhoud: 5.000 cc
    Cilinders/kleppen: 8/32
    Max. vermogen: 405 kW/550 pk bij 6.500 tpm
    Max. koppel: 680 Nm bij 2.500 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 4,8 sec.
    Topsnelheid: 300 km/h
    Versnellingsbak: 8-traps automaat
    Gewicht: 1.948 kg
    Nieuwprijs: € 175.600

    Plus
    + Prachtig motorblok
    + Scherp en lichtvoetig onderstel
    + Exclusieve verschijning

    Min
    – Hoog brandstofverbruik
    – Erg duur

    Tekst: Irwin Versteegh

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest BMW 218d Active Tourer
    Next Article Autotest en introductie Skoda Fabia Combi

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?