De jongste versie van de Jeep Grand Cherokee (anno 1992) werd in mei van dit jaar geïntroduceerd. Toen ik te horen kreeg dat ik de Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit kon gaan testen, begon mijn adrenaline al te stromen.
Ik hoopte dat ik een zwarte mee zou krijgen en dat gebeurde. Ik had al wat foto’s van de Amerikaan bekeken, maar het gevoel wat ik daarbij had woog bij lange na niet op tegen het gevoel dat ik kreeg toen ik de auto in het echt zag.
‘Wow’, was het eerste woord dat in me opkwam. Een grove, grote, zwarte suv die me meteen deed denken aan Amerikaanse actieseries als 24 en videogames als GTA V. Toen ik instapte wist ik het al: dit zou mijn auto kunnen zijn. Stoer, luxe en groot. Ik ‘val op veel auto’s’, maar van dit exemplaar kreeg ik een warmer gevoel dan van de meeste andere.
Vergelijking met Range Rover 3.0 TDV6
De Jeep vergelijk ik vooral met de Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE, maar ik kan echt niet kiezen welke ik zou kopen. De Jeep ziet er wat mij betreft, zeker in het zwart, wat stoerder uit, maar de Range chiquer en sportiever. In technisch opzicht zijn de prestaties van zowel de Range Rover als de Jeep overweldigend. De Grand Cherokee voelt groter aan dan de Range Rover en ook van buiten ziet de Amerikaan er forser uit.
Het aangename motorgeluid van de drieliter V6 diesel van de Jeep is veel beter hoorbaar dan dat van de Range Rover Sport 3.0. De power en het gebrul van de motor, in combinatie met de opmerkelijk soepel schakelende automatische achttraps versnellingsbak, geven me een gevoel van macht.
De Jeep brengt je overal
Jeep staat van origine voor een pure terreinauto voor het Amerikaanse leger, een 4WD waarmee je overal kan komen. De Grand Cherokee is een suv. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat je met deze auto bijna net zover komt als de legerjeep. De reden dat ik dit denk is omdat de techniek van de auto piekfijn in orde is. Laat me hier even verder op ingaan. De Grand Cherokee is leverbaar met een zes- en achtcilindermotor. De 3,6-liter V6 Pentastar benzinemotor levert 286 pk en 340 Nm koppel. In de ‘Eco-Mode’ en met de standaard aanwezige 8-bak bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik volgens de importeur 10,4 liter per 100 kilometer.
De 3,0-liter V6 diesel waar ik mee reed levert 250 pk en een koppel van 347 Nm. Volgens Jeep is het gemiddelde verbruik 7,5 liter per 100 kilometer. Dit verbruik heb ik tijdens mijn test niet gehaald: met mijn rijgedrag kwam ik niet onder de 10,4 liter. Naast deze configuraties is de Grand Cherokee leverbaar met een 5,7-liter HEMI V8-benzinemotor met 352 pk en 520 Nm koppel en een SRT 6,4-liter HEMI V8-beniznemotor met 468 pk en 624 Nm koppel.
28 millimeter omlaag met luchtvering
Om de auto onder andere een sportiever rijgedrag te geven, heeft de Grand Cherokee een luchtvering. Met een druk op de knop wordt het onderstel merkbaar stugger. De auto zakt 28 millimeter met een lager brandstofverbruik tot gevolg door de lagere luchtweerstand. Het permanente vierwielaandrijfsysteem zorgt ervoor dat de aandrijfkracht altijd naar de wielen gaat die grip hebben.
Aan de buitenkant maakte Jeep de nieuwe grille minder hoog. De bi-xenon koplampen (waar tijdens mijn test wat vocht in zat), zijn standaard op alle uitvoeringen. Ze zijn iets slanker geworden en hoger in de auto geplaatst. De achterlichten zijn groter geworden en uitgerust met LED-verlichting. De spoiler op de achterklep is aerodynamischer en groter geworden.
BAM! 19 speakers en drie subwoofers
Binnenin de auto gebruikt Jeep in de exclusieve Summit-uitvoering handgestikt Natura Plus-leer op de prima zittende stoelen en suède stof op de stijlen en als hemelbekleding. Ben je een muziekfreak? Een 825 Watt sterke Harman Kardon audio-installatie met een twaalfkanaals versterker, 19 speakers en drie subwoofers met surround sound geeft je het ultieme concertgebouw-, club- of dancehallgevoel. In het dashboard van de Jeep vinden we het UConnect-systeem met een 8,4 inch touchscreen. Het scherm laat zich prima en zonder vertraging bedienen en toont alle noodzakelijke informatie. Het systeem kan, behalve met de vingers, ook via knoppen op het leren driespaaks stuur bediend worden.
Conclusie
De Jeep Grand Cherokee is een echte cruiser waarmee je ook een aardig stukje het terrein in kunt. Aan de afwerking kunnen de Amerikanen nog wel het een en ander verbeteren. Sommige kunststofdelen zoals spatbordverbreders sluiten niet lekker aan op de carrosserie. Door het hoge gewicht en de toegepaste veiligheidssystemen, krijg je weinig feedback over wat er onder de banden gebeurt. Dit neemt niet weg dat de Jeep een geweldige, veilige en luxe reisauto is.
Bekijk meer foto’s van de Jeep Grand Cherokee op onze Facebook pagina.
Technische gegevens
Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: D/25%
Gem. verbruik: 7,5 l/100 km
CO2 uitstoot: 198 g/km
Cilinderinhoud: 2.987 cc
Cilinders: V6
Max. vermogen: 184 kW/250 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 347 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 s
Topsnelheid: 202 km/h
Transmissie: 8 versnellingen automaat
Gewicht: 2.303 kg
Prijs basisuitvoering: 69.990 euro (3.0 Laredo CRD A8)
Prijs gereden uitvoering: 88.490 euro (3.0 Overland Summit CRD A8)
Plus
+ Stoere uitstraling
+ Motorgeluid
+ Machtsgevoel
Min
– Vocht in koplampen
– Afwerking spatbordverbreders