Als je Jeep zegt, denk je aan ruig uitziende terreinwagens met brullende motoren, auto’s die eruitzien alsof ze de hele wereld aankunnen. Die wereld is met de komst van de Renegade 4xe Plug-in Hybrid flink veranderd. Wij reden met de optisch licht, maar technisch flink gefacelifte versie. 

Wat niet veranderd is, zijn de positieve reacties over het uiterlijk van de auto. Veruit de meeste reageerders zijn positief en vinden de nieuwe Renegade onderscheidend, leuk, stoer en mooi. En dat is toch knap, want de huidige generatie dateert van alweer enkele jaren geleden en ook destijds waren de positieve reacties niet van de lucht.

Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman achterzijde

Iconische verschijning

Natuurlijk heeft de Renegade in de loop der jaren op detailniveau een aantal veranderingen ondergaan. De jongste facelift betreft een iets veranderde grille, die nog wel steeds de herkenbare zeven koelsleuven draagt. Daarnaast is de voorbumper verlaagd en heeft de Renegade nieuwe dakrails gekregen die het exterieur een frisse nieuwe uitstraling geven.

Onderhuids zijn het met name de al dan niet bekende rijhulpsystemen die zijn toegevoegd. Op een kleine verandering van het paneel met de infotainment en kachelbediening na, is het interieur vrijwel ongewijzigd. We merken wel dat de gebruikte materialen er mooi uitzien en goed aanvoelen. Ze verhogen daarmee het algehele kwaliteitsgevoel dat je daarmee van de auto krijgt.

Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman dashboard

Ongewijzigd blijft de immense binnenruimte. In de Jeep Renegade zitten alle inzittenden als vorsten en je kunt ook nog eens een flinke berg bagage meenemen. En dat is wat we tegenwoordig met z’n allen willen. Wat we liever niet willen is windgeruis en bandengeluid en daar is de Renegade helaas niet helemaal van verschoond. Wij vinden echter dat het een beetje bij het karakter van het vierkante terrein-vretende icoon hoort. Het mag. En eerlijk is eerlijk, heel heftig is het niet.

Jeep met een stekker

De belangrijkste technische vernieuwing van de Jeep Renegade vinden we terug in de nieuwe Plug-in Hybride aandrijflijn. Als je dit vijf en misschien zelfs wel twee jaar (2018 red.) geleden gezegd zou hebben, zou iedereen je voor gek verklaard hebben. Wel, de Jeep Renegades van weleer met hun acht- of zescilinder motoren komen wellicht nooit meer terug. Daarvoor in de plaats is nu een viercilinder benzinemotor gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie die de voorwielen aandrijven en een elektromotor die de achterwielen in beweging brengt.

Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman voorzijde

De bestuurder van de Renegade kan kiezen uit drie verschillende aandrijf-modi. In de Hybrid modus worden zowel de verbrandingsmotor als elektromotor gebruikt. In de Electric mode rijdt de Renegade elektrisch en emissievrij. De e-Save modus zorgt ervoor dat de auto alleen op de benzinemotor rijdt om de accu’s maximaal opgeladen te houden. En dan is er tot slot nog de Sport-modus waarmee onze test Jeep dankzij een gecombineerd benzinemotor elektromotor vermogen van 180 pk in 7,1 seconden van stilstand naar 100 km/h sprint.

Snelheid is voor de meeste automobilisten echter lang niet het belangrijkste. Veruit de meeste autobezitters willen souplesse en het bijbehorende comfort. Soepel is de Jeep Renegade x4e met zijn hybride aandrijflijn rijtechnisch zeker. Als de transmissie ‘s morgens koud is, voel je af en toe nog even een hikje, maar eenmaal opgewarmd vloeien alle versnellingen naadloos in elkaar over. Het onderstel daarentegen is, zoals het wellicht een ‘terreinwagen’ betaamt, aan de stugge kant hoewel het ook weer niet zo is dat de tanden uit je mond rammelen als je over een iets minder glad gestreken Nederlands biljartlaken rijdt. De terreinwagen capaciteiten van de Renegade hebben we echter niet getest. Wellicht kunnen we dat volgend voorjaar nog eens doen als we met de caravan op pad gaan.

Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman achyerlicht

Wellicht nog belangrijker is dat de moderne gestekkerde Jeep dankzij de gedeeltelijk elektrische aandrijving een stuk zuiniger met brandstof omspringt. We hebben het niet getest, maar Jeep belooft ons op basis van de WLTP-testmethode een verbruik tussen de 2,1 en 2,3 liter benzine per 100 kilometer en een CO2-emissie tussen 49 en 53 g/km. Hiervoor moet wel de hybride accu gebruikt worden. 

Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid

De Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid is een auto waarvan zijn uiterlijk door velen omarmd wordt. De terreinwagen-achtige verschijning biedt door zijn vorm een zee aan ruimte waardoor hij praktisch en daarnaast comfortabel voor de lange ritten is. Dankzij de gestekkerde hybride aandrijflijn is er veel kracht aanwezig terwijl het brandstofverbruik laag blijft. Mooi bijkomend voordeel van de hybride aandrijflijn is de altijd aanwezige vierwielaandrijving waardoor de Jeep een volwassen auto is geworden. Bovendien zit de Renegade in zijn klasse aan de top qua hoeveelheid ADAS-systemen. Je rijdt hierdoor in een auto waarmee je zonder je direct zorgen te hoeven maken prettig en vooral veilig door slechte weersomstandigheden en over niet gebaande paden kunt rijden.

Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman

Motor: 1.332 cc viercilinder benzine icm elektromotor
Vermogen (gecombineerd): 180 pk
Aandrijving: benzinemotor voorwielen, elektromotor achterwielen
Transmissie: automatische zesversnellingsbak
Topsnelheid: 199 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,1 seconden
Actieradius elektrisch gemiddeld: 44 km
Actieradius elektrisch stad: 52 km
Gewicht voor wegenbelasting: 1.745 kilogram
Prijs vanaf: 42.990- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Audi A4 Avant Allroad Quattro.

Laat een reactie na: