De Kia Rio liet zich voor het eerst op de Nederlandse markt zien in 2000, als opvolger van de Pride. In 2006 verscheen de tweede generatie ten tonele. De derde generatie Kia Rio werd geïntroduceerd op de Autosalon van Genève in maart 2011. Kia wist tot en met juni 2012 bijna 7.700 nieuwe Rio’s op kenteken te zetten (waarvan 5.300 in 2012). Het is daarmee na de Picanto het bestverkochte model. Ter vergelijking: tussen 2000 en 2010 verkocht Kia jaarlijks gemiddeld nog geen 1.800 Rio’s. Ik kreeg de kans om het geheim van deze generatie Rio te ontdekken.
Bijtelling en wegenbelasting
De 1.2 CVVT Super Pack waarmee we reden, valt met een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer sinds 1 juli niet langer in de 14% bijtellingscategorie, maar wel nog altijd in de 20% categorie. Ook is deze Rio nog steeds vrijgesteld van wegenbelasting, wat gezien het grote aandeel particuliere kopers belangrijker is. De 109 pk sterke 1.4 CVVT benzinemotor valt ook in de 20% bijtellingscategorie, maar is helaas niet wegenbelastingvrij. Voor de particuliere koper is de meerprijs in aanschaf van € 2.500 én wegenbelasting dan ook haast geen valide optie. De verkoopcijfers onderschrijven dit: de 1.4 benzine wordt nauwelijks verkocht. Wil je met 14% bijtelling rijden, dan ben je aangewezen op de basisversie van de 1.1 CRDi diesel.
Exterieur
De Rio is voorzien van het Kia gezicht met de in het midden samengeknepen “tiger nose” grille, die de voorzijde een licht agressieve en krachtige uitstraling geeft, die de auto niet misstaat. De naar achter oplopende taillelijn, die overgaat in de achterlichtunits, draagt bij aan een sportief en frivool uiterlijk. De relatief kleine achterruit beperkt het zicht enigszins.
Uitrusting
De Rio in Super Pack uitvoering, aangevuld met Navigation Pack en 15” lichtmetalen velgen, laat qua uitrusting weinig te wensen over en bevat zaken die je niet in dit segment verwacht, zoals LED dagrijverlichting en een achterruitrijcamera. Audiobediening op het stuurwiel is zelfs standaard voor alle versies. Een kanttekening bij de sequentiële opbouw van de pakketten: ons Super Pack kan alleen gekozen worden, als we ook het Comfort én Plus Pack selecteren. Ingebouwde navigatie is alleen mogelijk in combinatie met het Super Pack. Ben je alleen geïnteresseerd in het Comfort Pack uitrustingsniveau, kies dan voor een los navigatiesysteem.
Interieur
Eenmaal ingestapt, vallen de gebruikte materialen grotendeels in positieve zin op. Dit geldt niet voor het harde plastic in de portieren en de vreemde verhoging bij de spiegels. De plastic rand loopt hier voor de ruit langs, om aan te kunnen sluiten bij het dashboard. Dit lijkt een noodoplossing. De klimaatbeheersing en de bijbehorende flipschakelaars zijn intuïtief te bedienen. Verder komt de middenconsole wat rommelig over door de verschillende gebruikte plastics. Ook zijn elementen en knoppen nu eens in hoogglans uitgevoerd, dan weer in mattinten. Hierdoor is het lastig als geïntegreerd geheel te zien. De klokken voor snelheid en toerental zijn fraai en goed afleesbaar, net als de centraal hierin geplaatste boordcomputer.
Ruimte & Comfort
De stoelen bieden een goede zijdelingse steun en zitten comfortabel. De zitting is wat aan de korte kant. De ruimte voor de berijder en voorpassagier is goed. De voorruit is ver weg geplaatst, wat een ruimtelijk gevoel geeft. Twee passagiers kunnen achterin redelijk tot goed zitten. Met name de hoofdruimte achterin verrast in positieve zin. De bagageruimte meet 288 liter. Dit is iets meer dan die van de marktleider in het B-segment, de Volkswagen Polo. Het neerklappen van de achterbank (in twee delen) zorgt voor een bijna vlakke laadvloer en een bagagevolume van 923 liter.
Infotainment
Een geïntegreerde radio/CD-/MP3-speler met USB- en AUX-aansluiting is standaard voor alle versies. Het Super Pack biedt ook bluetooth connectiviteit wat streamen van de op je mobiele telefoon opgeslagen muziekverzameling mogelijk maakt. Het systeem laat zich eenvoudig bedienen. Het navigatiesysteem functioneert uitstekend, maar de te frequent herhaalde gesproken aanwijzingen onderbreken het mediageluid volledig. Dit wordt snel hinderlijk.
Prestaties en Rijeigenschappen
De meeste kopers kiezen de 1.2 CVVT motorisering waarmee wij reden. De 85 pk die de benzinemotor levert, is voldoende om de Rio vlot van zijn plek te laten komen. Volg je de schakelindicator nauwgezet, dan zit je met 70 km per uur al in de vijfde versnelling en is de fut er snel uit. Zo rijd je uiteraard het zuinigst, maar op de snelweg moet je voor minder gezapige inhaalacties zeker terugschakelen. Schakel je structureel wat later richting de vijfde versnelling en wat vaker terug, dan merk je dit direct in het verbruik. Wij realiseerden een verbruik van 6,9 liter per 100 km (1:14,5). De fabrieksopgave houdt het op een ambitieuze 4,8 l/100 km (1:20,8).
Onderstel
De vering filtert oneffenheden in het wegdek goed uit, zonder ongevoelig te worden. De Rio stuurt licht maar met voldoende weerstand om ook in bochten nog het gevoel met de weg te houden. De standaard Hankook Kinergy Eco banden waarop de Rio wordt uitgeleverd, zijn bedoeld om een maximale brandstofbesparing te realiseren zonder aan comfort in te boeten. Ze maken de Rio echter behoorlijk lawaaiig bij normale snelwegsnelheden. We ervoeren dit in combinatie met het op zichzelf niet overheersende motorgeluid als storend. Eerder hadden we een vergelijkbare ervaring met de Kia Optima.
Conclusie
De Kia Rio is een auto die zichzelf al bewezen heeft: de verkoopcijfers spreken voor zich. De Nederlander kiest steeds vaker voor Kia en de Rio vormt hierin geen uitzondering met zijn fraaie uiterlijk en goede rijeigenschappen. Toch blijven er mensen die de Europese gevestigde orde en/of het merk dat ze gewend zijn, prefereren. Om ook die groep succesvol te kunnen overtuigen, is het zaak dat Kia nog een aantal slagen maakt op het gebied van het interieur. De 1.2 CVVT motor voldoet, maar daar is direct alles mee gezegd. Zo dynamisch en krachtig als zijn uiterlijk wordt de Kia met deze atmosferische motor op geen enkel moment.
Bekijk meer foto’s van de Kia Rio op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel: A
Bijtelling: 20%
Gem. verbruik: 6,9 l/100 km (1:14,5)
CO2 uitstoot: 105 gr/km
Cilinderinhoud: 1.248 cc
Cilinders: 4 in lijn
Max. vermogen: 63 kW/85 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 121 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,1 sec.
Topsnelheid: 172 km/h
Transmissie: Handgeschakeld 5 versnellingen
Gewicht: 1.004 kg
Prijs basisversie: € 11.695
Prijs gereden uitvoering: € 17.489
Plus
+ Vormgeving exterieur
+ Zitruimte voor- en achterpassagiers
+ Wegligging
+ Uitgebreide basisuitrusting
Min
– Lawaaiige af fabriek gemonteerde banden
– Rommelige middenconsole
– Grote afwijking van opgegeven verbruik