Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Kia Sorento 2.2 CRDi Super Pack

    Auto 14-03-2013Geen reacties

    Ik hou van mooie suv’s. De nieuwe Kia Sorento is een fraai ogende opvolger van de vorige generatie. Niet dat de vorige generatie niet mooi was. Maar dit model is in mijn optiek mooier. Kia heeft de Sorento, die op hetzelfde platform als de Hyundai Santa Fe staat, zowel aan buiten- als binnenzijde een flinke opfrisbeurt gegeven.

    Al vind ik de Roestbruine kleur van mijn testauto een beetje verkeerd gekozen. Ik moest zelf direct aan de Dacia Duster denken, en met mij meerdere mensen. Meerdere keren hoorde ik, ah een Dacia Duster. Dit zegt natuurlijk meer over de kijker dan de auto. En verder is er geen enkele overeenkomst tussen de twee merken. De Kia Sorento modeljaar 2013 heeft een Amerikaans achtig uiterlijk. De auto is redelijk hoekig met grote rechtopstaande mistlampen en achterlichten.

    Kia-Sorento-2.2-CRDi-Super-Pack-4

    Lagere bodem

    Kia verlaagde de bodemspeling ten opzichte van het vorige model. Desondanks moeten bestuurders die langer zijn dan 1 meter 80 de stoel in de laagste stand zetten om niet met hun hoofd het dak te raken. Volgens PR-manager Sebastiaan van de Pol van Kia Nederland kost het panoramadak in de Sorento ongeveer 5 centimeter. Kia verlaagde behalve de bodemspeling, ook de vloer van de cabine. Hierdoor nam de beenruimte bij de tweede en derde zitrij toe.

    Als je langer bent dan 1 meter 80, moet je de bestuurdersstoel in de laagste stand zetten om niet met je hoofd het dak te raken.

    Achterin de auto heb je daardoor alle ruimte en zit je prima. Ook als je wat langer bent en langere benen hebt. Het interieur van de Sorento ziet er verzorgd uit. Het instrumentenpaneel en de bedieningsknoppen op het dashboard zijn behoorlijk overzichtelijk, zonder al te veel afleidende toestanden. Opvallend maar niet storend tijdens het rijden is het windgeruis onderaan de linker en rechter A-stijlen bij de voorruit. De ruis begint rond de 100 kilometer per uur. Vanaf 130 kilometer per uur hoor je de wind ook tussen de buitenspiegels en zijruiten suizen. Je moet echt wat luider gaan spreken als de voor- en achter passagier met elkaar in gesprek gaan.

    Kia-Sorento-2.2-CRDi-Super-Pack-2Krachtige motor

    De 2.2 liter 4-cilinder dieselmotor in ‘mijn’ auto is een krachtpatser. Het blok met een vermogen van 197 pk, een koppel van 437 Nm en daarachter een 6-traps automatische versnellingsbak, stouwt de 1.723 kilo wegende Sorento voor mijn gevoel lekker snel naar de gewenste snelheid. Het blok is echter niet alleen buiten, maar ook binnenin de auto goed hoorbaar. Tijdens stationair draaien veroorzaakt de motor een lichte resonantie in de zitting van je stoel. Maar de geluiden en trillingen worden nooit storend. Integendeel, het hoort in mijn optiek een beetje bij de stoere suv. Het geeft mij in ieder geval het gevoel dat er iets onder de motorkap gebeurt en daar hou ik van.

     De 2.2 liter 4-cilinder dieselmotor in ‘mijn’ auto is een krachtpatser.

    Psychologisch nadeeltje

    De Kia valt met een CO2-uitstoot vanaf 153 gram per kilometer zakelijk gezien niet echt in de gunstige bijtellingstarieven. Het gekke is dat Kia met de Sorento ook helemaal niet aan zaken zoals stop/start doet. Privé met de Sorento rijden is, op de wegenbelasting na, niet zo heel gek. Het verbruik ligt rond de 1 liter diesel op 15 kilometer, als je rustig rijdt. Heb je een zware rechtervoet? Dan neemt het verbruik snel toe. Bij 100 kilometer per uur draait de motor netjes rond de 1.500 toeren. Bij 120 kilometer per uur tikt de teller-naald net de 2.000 toeren aan. Psychologisch nadeeltje bij onze testauto was nog dat de naald van de brandstofmeter na het wegrijden met volle tank heel snel uit de hoek kwam. Hierdoor kreeg ik direct de indruk dat de Sorento een brandstof-slurpende suv is.

    Kia-Sorento-2.2-CRDi-Super-Pack-1Snelwegridder

    De Kia Sorento 2.2 CRDi voelt zich het beste thuis op de snelweg. Op een slecht wegdek worden geluiden in het onderstel wel doorgegeven naar het interieur. Op vlakke wegen rij je heerlijk rustig en relaxt. De Sorento ligt als een blok op de weg, ook op bochtige wegen. Lange afstanden rijden met de Kia Sorento is, hoe dan ook geen enkel probleem. De stoelen geven rondom goede steun en zorgen er samen met de ruimte en luxe in de auto voor dat je na een lange rit uitgerust uit de auto stapt.

    Conclusie

    De Sorento krijgt van mij een rapportcijfer 7. Waarom? De nieuwe Kia Sorento heeft om te beginnen zijn uiterlijk enorm mee. De auto oogt en voelt stoer. Op de snelweg is de Sorento het meest in zijn element, lange afstanden rijden gaat probleemloos. Kia doet er weinig aan om de Sorento zakelijk interessant te maken. Leaserijders zullen dus nog even moeten wachten voor ze de auto met 20 procent bijtelling kunnen gaan rijden. Als het al gebeurt.

    Volgens Van de Pol wordt de 20 procent helaas door geen enkel model, van welk merk dan ook, in dit segment gehaald . “De combinatie van de praktische eigenschappen van de Sorento, zoals zijn ruimte en het hoge trekgewicht in combinatie met een scherpe leaseprijs, maakt de Sorento alsnog een interessante auto voor zakelijk gebruik. Onder de Sorento-klanten zien wij veel ZZP’ers. Voor deze doelgroep leveren wij ook een speciale VAN-uitvoering van de Sorento op grijs kenteken.”

    Kia-Sorento-2.2-CRDi-Super-Pack-3Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel: D
    CO2 uitstoot: 169 g/km
    Cilinderinhoud: 2.199 cc
    Cilinders: 4, in lijn
    Max. vermogen: 197 pk bij 3.800 tpm
    Max. koppel: 437 Nm bij 1.800 tpm
    Acceleratie 0–100 km/h: 9,7 sec.
    Topsnelheid: 190 km/h
    Transmissie: 6 v., automaat
    Gewicht: 1.723 kilo
    Prijs gereden uitvoering: 53.995 euro
    Prijs basisversie: 39.995 euro (2.4 GDI Plus Pack)
    Gereden testkilometers: 700 km

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Plus
    – Uitstraling
    – Ruimte
    – Rijcomfort lange afstanden
    – Wegligging
    – Brandstofverbruik

    Min
    – Gewicht
    – Windgeruis A-stijlen

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography
    Next Article Autotest Subaru Forester 2.0i Lineartronic CVT Executive

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?