Als je aan Land Rover denkt, denk je al snel aan een ton in geld en gewicht en een enorm brandstofverbruik. Dit geldt echter niet voor Discovery Sport met plug-in hybride aandrijving en daaraan gerelateerde financiële voordelen. Wij reden met de Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e AWD Automaat PHEV om te ervaren hoe het is om bereikbaar en betaalbaar Land Rover te rijden.
Wel de lusten, niet de zware financiële lasten. Van de benzine-gestekkerde Discovery Sport (de korte versie van de Discovery) profiteer je. Ok, je moet wel eerst 72 duizend euro – de PHEV-uitvoering is verkrijgbaar vanaf 62.215 euro en daarmee de op een na goedkoopste Discovery Sport versie – aftikken om ‘m te bemachtigen, maar dan heb je ook iets écht bijzonders.
Veelzijdig
Om te beginnen een prachtig gestylde SUV waarmee je zonder geldsmijtschaamte overal voor kunt komen rijden. De Discovery Sport straalt van onder tot boven en van voor tot achter uit dat je te maken hebt met een voertuig dat voor veel doeleinden inzetbaar is. Of je nu je dagelijkse boodschappen doet, op wintersport gaat of met de paarden op pad gaat, de Discovery Sport is van al deze en nog veel meer markten thuis.
Hoe dan ook, met een Discovery Sport zul je worden gezien als iemand met een goed gevoel voor design. Je hebt een veelzijdige auto nodig, hecht daar ook veel waarde aan, maar wil niet gezien worden als iemand die geld over de balk smijt door met net iets te dikke auto’s rond te rijden.
Respectabel
De Land Rover Discovery Sport is een respectabele auto voor evenveel geld als een flinke stationwagen, maar dan met meer en mogelijkheden én ruimte. Want zowel voor- als achterin zit je royaal. Ook als je met drie volwassenen op de comfortabele achterbank zit. Een derde zitrij voor de jongste telgen is optioneel, als je hier niet voor kiest heb je 963 liter bagageruimte tot je beschikking. Dat zijn heel wat boodschappenkratjes, kratjes bier of reiskoffers zo je wil.
Minstens zo fijn is de geluidsisolatie van de Discovery Sport. Zodra je zit en de deuren zijn dicht begeef je je in een oase van rust en stilte. Windgeruis is er niet, zelfs de winterbanden zijn nauwelijks hoorbaar. Geniet van de serene rust. Het enige dat je kunt horen is het geluid van de motor. Rij je rustig, dan blijft dit zo, maar als je de auto de sporen geeft laat de, geloof het of niet, 1.500 cc driecilinder (ja 1,5-liter 3-cilinder!), merken dat hij aanwezig is.
Alleskunner
Maar goed, genoeg over de ruimte. Land Rover bewijst met de Discovery Sport plug-in hybrid namelijk dat je geen zes- of achtcilinder motor nodig hebt om te presteren. Moderne verbrandingsmotoren techniek in combinatie met, in dit geval, gestekkerde hybride techniek zorgen voor prima prestaties.
De verbrandingsmotor en hybridetechnologie werken naadloos met elkaar samen. Dit resulteert in een zeer soepel en comfortabel rijdende auto waarvan het gecombineerde vermogen van 309 pk en het koppel van 540 Nm via de automatische transmissie vloeiend op het wegdek overgebracht wordt. Het gecombineerde gemiddelde brandstofverbruik van rond de 8,8 liter per 100 kilometer is alleszins acceptabel voor de 2.129 kilo wegende alleskunner.
Brandstofverbruik
Deze cijfers worden beter naarmate je de tractiebatterij zoveel mogelijk laadt voor de korte ritjes. Het brandstofverbruik op de snelweg is, afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet nog een stuk beter. Onder gunstige omstandigheden is een verbruik van 6 liter per 100 kilometer zeker mogelijk. Lekker hoor voor een auto van dit formaat.
Ook in het terrein staat de Discovery Sport zijn mannetje. Met All Wheel Drive en Terrain Response dat automatisch het meest geschikte rijprogramma kiest, is geen terrein onbegaanbaar. Tel hierbij op dat de Land Rover ook nog eens 2.000 kilo kan trekken en je hebt een van de meest veelzijdige auto’s die je je maar kunt bedenken.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e AWD Automaat PHEV
De Land Rover Discovery Sport is een van de meest veelzijdige terreinwaardige SUV’s in de markt. De Discovery Sport zit bomvol accessoires en systemen die zorgen voor optimaal comfort en prestaties en maximale veiligheid. Voor de prijs van een knappe stationwagen rij je Land Rover en beschik je over een auto waar vrijwel alles mee mogelijk is.
Motor: 1.498 cc viercilinder in lijn benzinemotor
Vermogen (gecombineerd): 309 pk
Koppel (gecombineerd): 540 Nm
Transmissie: automatisch icm. elektromotor
Topsnelheid: 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,6 seconden
Actieradius phev batterij: +/- 48 km
Trekgewicht geremd: 2.000 kg
Gewicht voor wegenbelasting: 2.129 kilogram
Prijs vanaf: 62.215,- euro
Prijs testauto: 73.138,- euro