Lexus heeft een naam hoog te houden als het over innovaties op het gebied van hybride motoren gaat. Het relatief jonge merk, dat in 1989 ontstond als een luxedivisie van Toyota, stelt zich als doel om hét premium hybride automerk te zijn.
De Lexus GS is inmiddels toe aan de vierde generatie. Sinds 2006 is de GS als hybride leverbaar. De huidige GS werd in augustus 2011 gepresenteerd en maakt deel uit van het initiatief om de concurrentie met de Duitse luxemerken beter aan te kunnen. Lexus claimt legio verbeteringen ten opzichte van de vorige generatie. We kregen een week de tijd om de proef op de som te nemen.
Uitstraling
De F Sport Line maakt direct indruk. Met 19-inch antraciet lichtmetaal, spoiler, diffuser, afwijkende voorbumper en grille staat er geen anonieme Japanner klaar. Zou het dan toch? Moet ik mijn vooroordeel dat Japanse auto’s in het luxesegment vaak een imagoprobleem hebben, dan toch gaan bijstellen?
Interieur
Na het instappen neem ik plaats op de beste autostoelen waarop ik ooit gezeten heb. Bekleed met rood leer voorzien van diamantvormige perforaties en contraststiksels dwingen ze die gedachte wellicht snel op, maar door de 16-voudige verstelbaarheid moet je het wel heel bont maken, wil je niet de perfecte zitpositie kunnen vinden. Wat valt verder op in het interieur? In ieder geval het gigantische 12,3 inch breedbeeld multimedia display, dat bediend wordt met een controller die nog het meeste weg heeft van een computermuis. Hoewel de bediening went, blijft de draai- en drukbediening van de concurrentie intuïtiever, en stelt die je beter in staat om het scherm te bedienen zonder er voortdurend naar te kijken.
Het met leer afgewerkte dashboard en het analoge klokje geven rust tussen al het digitale geweld. Met de interieurkwaliteit is bijzonder weinig mis, afgezien van de wat lomp uitgevallen knop waarmee het dashboardkastje kan worden geopend.
Ruimte
De beenruimte achterin is meer dan voldoende. De hoofdruimte is wel wat beperkt. Mensen boven 1,85 meter raken met hun kruin het dak. De bagageruimte meet 482 liter, aanzienlijk groter dan de vorige generatie GS (330 liter). Dit is bereikt door de batterijen voor de aandrijving van de elektromotor verticaal achter de achterbank te plaatsen. De consequentie is wel dat deze niet neerklapbaar is. Het bagagevolume blijft ondanks deze innovatie nog steeds wat achter bij dat van de Duitse concurrentie: 520 liter voor de BMW 5-serie, respectievelijk 530 en 540 voor Audi A6 en Mercedes-Benz E-klasse.
Rijstanden
Het rijgedrag van de Lexus is met een draaiknop te wijzigen. Gasrespons, schakel- en stuurgedrag en beschikbaar motorvermogen worden aangepast bij keuze van een van de standen Eco, Normaal, Sport S en Sport S+. In de laatste stand wordt ook de demping van het onderstel verstevigd. De GS 450h heeft een (variant op een) Continu Variabele Transmissie (CVT). Zonder op de technische details in te gaan, is het belangrijkste kenmerk hiervan een rustig rijgedrag en het haast onmerkbare schakelen. Het is mogelijk om zelf te schakelen met stuurwielflippers of pook, maar de automaat schakelt zo perfect, dat ik dit al na korte tijd voor gezien heb gehouden.
Elektrisch rijden
Tot een snelheid van 64 kilometer per uur kun je 100% elektrisch rijden in de GS. Als je maar even het gaspedaal iets te snel of diep indrukt, dan springt direct de verbrandingsmotor bij ongeacht de gekozen rijstand. Het zou fijn zijn als je dit als bestuurder iets meer zou kunnen controleren. De EV-knop biedt hiervoor geen uitkomst, want deze zorgt weliswaar voor een waarschuwing bij het inschakelen van de verbrandingsmotor, maar voorkomt het niet.
Wegligging
De Lexus ligt als een blok op de weg en bij het selecteren van de Sport S+ stand geeft de auto me ook daadwerkelijk het gevoel dat alles gericht is op sportief rijgedrag. De elektronisch beperkte topsnelheid van 250 kilometer per uur bereik je haast ongemerkt, mede omdat de CVT ervoor zorgt dat het toerental bij plankgas constant op 6.000 toeren blijft. Op het moment dat de begrenzer ingrijpt, besef je met pijn in het hart dat de auto nog zoveel overheeft.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik is, afgezien van de test op snelheid bij onze Oosterburen, zeer competitief. Een verbruik van 7,8 liter per 100 km of zelfs iets daaronder is haalbaar (1:12,5).
Premium maar anoniem
Kunnen we concluderen dat Lexus haar doelstelling om het premium hybride automerk te zijn, met een imago van superieure kwaliteit en innovatie in combinatie met maatschappelijk verantwoorde keuzes, met de GS haalt? Qua rijgedrag: absoluut. De verschillende rijstanden veranderen het karakter van de auto daadwerkelijk en de Lexus haalt indrukwekkende verbruikscijfers. Qua uiterlijk: gedeeltelijk. De voorzijde heeft onmiskenbaar het krachtige Lexus gezicht. Met de –toch weer– anonieme achterzijde zijn we minder gelukkig. De lichtunits doen denken aan BMW, de belijning heeft iets van een Volkswagen Jetta. Over interieur, comfort en kwaliteit van gebruikte materialen kunnen we kort zijn: top in zijn klasse. Wel is bij snelheden boven 200 kilometer per uur sprake van storend windgeruis bij de B-stijlen. Bij bijvoorbeeld de Lancia Thema, een auto in dezelfde klasse, viel ons dit minder op.
Valide Alternatief
De Lexus GS 450h is een meer dan valide alternatief voor de zwaardere benzine- en dieselvarianten van de Duitse concurrentie. Het ontbreken van een krachtige en zuinige diesel in de GS-range betekent wel dat het marktaandeel in de Nederlandse markt beperkt zal blijven. Tot nu toe heeft Lexus in Nederland ongeveer 100 exemplaren verkocht, waarvan een kwart F Sport Line modellen. Geruchten gaan dat Lexus overweegt om in 2013 een dieselversie te introduceren. Importeur Louwman & Parqui kon hierover nog niets bevestigen. Gezien de ervaringen met de hybrideversie kunnen we het alleen maar toejuichen.
Bekijk meer foto’s van de Lexus GS 450h F Sport Line op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/25% (20% tot 1 juli 2012)
Gem. verbruik: 6,2 l/100 km
CO2 uitstoot: 185,1 gr/km
Cilinderinhoud: 3.456 cc
Cilinders: V6
Max. vermogen: 254 kW/ 345 pk bij 6.000 tpm (gecombineerd)
Max. koppel: 352 Nm bij 4.500 tpm (benzine) / 275 Nm (elektrisch)
Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 s
Topsnelheid: 250 km/h (elektronisch begrensd)
Transmissie: Traploze CVT automaat met 6 versnellingen
Gewicht: 1.800 kg
Prijs basisversie: € 62.750
Prijs gereden uitvoering: € 92.903
Plus
+ Zitcomfort en -positie
+ Wegligging
+ Versnellingsbak
+ Brandstofverbruik
Min
– Hoofdruimte achterpassagiers
– Achterbank niet neerklapbaar
– Verbrandingsmotor slaat snel aan
– Opvallend veel windgeruis boven 200 kilometer per uur