Lexus betreedt met de NX 300h het segment van de premium midi-suv’s en begeeft zich daarmee in het vaarwater van de BMW X3 en Audi Q5. Importeur Louwman & Parqui geeft voor 2015 een doelstelling van 550 verkochte exemplaren af, waarmee de NX met ongeveer een kwart van de totaalverkopen direct een van de belangrijkste modellen van het merk is.
Ook verwacht de importeur dat de stijging van het zakelijk bijtellingspercentage van 20 naar 25 procent per 1 januari van dit kalenderjaar nauwelijks op de verkopen zal drukken: “Voor klanten die voor dit type auto in de markt zijn, speelt dit maar heel beperkt een rol.”
Emotioneel lijnenspel
Het lijnenspel van de NX is dermate scherp en overweldigend dat het geen kwaad kan dat hier en daar wat minder licht weerkaatst wordt. Ik zou daarom een donkere kleur kiezen, zoals de in fraai Meteor Blue uitgevoerde testauto. Rondvraag leert dat het uiterlijk van de NX 300h voor iedereen voldoende gespreksstof biedt. Geen anonieme verschijning dus! Een verademing binnen het wat saaie segment en geen vanzelfsprekendheid voor een product uit het land van rijzende zon.
De naden tussen de achterlichten en de lichtunits op de achterklep hebben een kleine lichtbron waardoor het licht als één geheel doorloopt.
De NX 300h deelt het platform met de RAV4 van concerngenoot Toyota, al is het voor de NX 300h grondig onder handen genomen. Met aangepaste vering, schokdempers en diverse verstevigingen is het weggedrag verbeterd, ondanks het extra gewicht van de hybride uitrusting. Je moet je ogen goed samenknijpen om iets van de RAV4 te herkennen. Hier staat een Lexus. De “spindle” grille, het stijlicoon van het merk, mag niet ontbreken, maar is op onze Business Line Pro uitvoering wat minder uitgesproken aanwezig dan op de F Sport Line.
In de meer anonieme achterklep komt dezelfde vorm subtiel(er) terug. De naden tussen de uitstekende achterlichten en de lichtunits op de achterklep zijn voorzien van een kleine lichtbron, die maakt dat het LED-licht als een geheel doorloopt. Lexus kenmerkende aandacht voor detail. Ook aan de zijkant geen gebrek aan markante lijnen en vlakken, maar wel aan vulling van de wielkasten. Voorzien van 18 inch lichtmetaal staat de NX nog steeds erg hoog op zijn wielen.
Interieur
De zitpositie voorin is prettig. De lage daklijn voor een compact cockpitgevoel. Dit wordt versterkt door de pontificale middenconsole, die ervoor zorgt dat de bewegingsruimte voor je rechterbeen aan de krappe kant is. Op diezelfde middenconsole een fraai analoog klokje en alle bedieningsknoppen voor klimaatbeheersing binnen handbereik. Voorts mooi leer op het dashboard. Naast de versnellingspook, waarmee je de automaat ook handmatig van verzet kunt wijzigen, bevindt zich een draai-/drukknop voor de bediening van het goed geplaatste infotainmentscherm.
De dikke zwarte rand rondom doet wel wat gedateerd aan, wat ook geldt voor de grafische details van het scherm. De duurdere F Sport en President Line versies zijn voorzien van touchpad bediening. Het is goed om te zien dat Lexus de beroerde muis/controller bediening van onder meer de GS 450h heeft vervangen, al is het samenspel met de hier en daar wat onlogische menustructuur nog altijd niet optimaal.
Concessies
De afwerking van het interieur is van een hoog niveau. Juist het premium imago van het merk maakt dat na verloop van tijd wat dingen opvallen. De met kunstleer beklede stoelen zonder lendensteun en met te zachte zijwangen, het onbeholpen – als een make-up spiegel vermomde – afdekklepje van het nauwelijks met de hand toegankelijke opbergvakje in de middenconsole en de plastic kast van het klokje. Zaken die op dit niveau net het verschil maken. In stilte genieten
De bestuurder kan met een draaiknop de gewenste rijstand selecteren: Eco, Normal of Sport. Bespaar je echter de moeite, want als de NX iets niet is, is het sportief. De auto ademt comfort. In alles. De stilte in het interieur wanneer je met 130 kilometer per uur voortraast, is indrukwekkend. Van motorgeluid en windgeruis is nauwelijks sprake. Toch rijden we niet elektrisch: de elektromotoren van Lexus’ hybridesysteem werken tot 65 kilometer per uur volledig zelfstandig, dus op de snelweg speelt de 2,5 liter benzinemotor de hoofdrol.
In de NX 300h als een dwaas op het gas gaan zorgt voor een luid protesterende versnellingsbak.
Het stuur biedt voldoende weerstand en is redelijk direct. Het weggedrag in de bochten is des suv’s, dus niet fantastisch. Maar kies de juiste snelheid en de Lexus zorgt dat je elke curve comfortabel rondt. De automaat draagt ook bij aan het comfort, of beter gezegd, dwingt het af. Als een dwaas op het gas gaan zorgt voor een luid protesterende versnellingsbak die hoog in de toeren schiet. In de NX 300h besef je snel dat dat helemaal niet nodig is. Een langere reistijd betekent een verlengd verblijf in een bijzonder aangename omgeving. Ook je achterpassagiers zullen dat beamen: been- en hoofdruimte zijn uitstekend. De hellingshoek van de leuning is in delen verstelbaar. Voorwaar geen straf dus, deze Lexus. En dan heb ik automatische luchtbevochtiging (om uitdroging van je tere huid te voorkomen) en de draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone nog niet eens genoemd.
Koffers
De kofferbak meet weliswaar een met de concurrentie vergelijkbare 550 liter (met neergeklapte achterbank 1.600 liter), maar dit volume neemt substantieel af door het vanaf de Business Line Pro standaard meegeleverde reservewiel. Twee koffers plat op elkaar leggen is een uitdaging, wat toch tegenvalt met de zee aan ruimte voor de achterpassagiers in gedachten.
Keuzes, keuzes, keuzes
Een vergelijkbaar geconfigureerde BMW X3 xDrive20i kost niet veel meer dan deze Lexus. Geld verdienen ga je in theorie dus pas tijdens het rijden, want met de Lexus kom je op papier met elke liter benzine 4,6 kilometer verder (1 op 18,5 versus 1 op 13,9). In de praktijk kom ik onder winterse omstandigheden met een rustig rijgedrag en veel snelwegkilometers niet tot meer dan 1 op 13,2, wat niet zoveel afwijkt van de praktijkcijfers van de BMW. Maak je echter veel kilometers op lagere snelheid en in stedelijk gebied, dan helpt de elektromotor je zeker om het verbruik te drukken. Analyseer dus je rijgedrag om verrassingen na aanschaf te voorkomen.
Relax!
Ambieer je een sportieve suv, laat de Lexus dan vooral staan. Kies je voor een combinatie van comfort en luxe en kijk je wat meewarig naar mensen die gehaast door het leven gaan: Lexus heeft met de NX 300h de rode loper al voor je uitgerold.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/25%
Gem. verbruik: 5,2 l/100 km (1 op 18,5)
Testverbruik: 7,6 l/100 km (1 op 13,2)
CO2 uitstoot: 121 g/km
Cilinderinhoud: 2.494 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 145 kW / 197 pk bij 5.700 tpm (gecombineerd)
Max. Koppel: 210 Nm bij 4.200-4.400 tpm (benzine) / 270 Nm (elektrisch)
Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 s
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: automaat (e-CVT)
Gewicht: 1.695 kg
Prijs basisversie: € 46.390
Prijs gereden uitvoering: € 56.680
Plus
+ De definitie van comfort
+ Onderscheidend
+ Geluidsisolatie
Min
– Praktijkverbruik bij veel snelwegkilometers
– Kwaliteitsconcessies in interieur
– Plaatsing middenconsole
Foto’s: Yuri van Koeveringe