Hoe maak je een bijna perfecte auto nog perfecter? Mazda lijkt er een abonnement op te hebben. De CX-5 is altijd al een koploper in zijn segment geweest. En met de jongste uitvoering voegt de Japanse autofabrikant er een extra schepje perfectionisme aan toe.
Ten opzichte van het vorige model, heeft Mazda het design nog verder verfraaid. De mooie grotere grille zit nu onder een laag aflopende motorkap en tussen twee esthetische lage koplampen. De ronde voorspatborden zijn lager geplaatst dan het midden van de motorkap, wat de CX-5 aan de voorkant lekker dik, sportiever, maar vooral stijlvoller maakt. Mazda heeft hier een fraai staaltje luxury design-techniek toegepast.
Tussen de voor- en achterwielen heeft Mazda een einde gemaakt aan de golvingen in de portieren. Het geheel is nu bijna vlak, waardoor de auto er ook hier een stuk moderner en vooral chiquer uitziet. Achter zijn het vooral de, eveneens, plattere achterlichten die de CX een flinke modernisering hebben gegeven. Al met al is de nieuwe Mazda CX-5 er ten opzichte van zijn voorganger qua uiterlijk een flink stuk op vooruit gegaan.
Interieur
Ook het interieur heeft een flinke design-update gekregen. Het infotainmentdisplay is nu niet meer in, maar op het dashboard gemonteerd en de luchtroosters zijn platter en rechter geworden. De door Mazda gebruikte materialen voor het dashboard lijken en voelen nog mooier en beter dan ze al waren. De optionele wit lederen stoelen, middenarmsteun en accenten in de portieren geven de CX-5 een nog sjiekere uitstraling.
De stoelen van de Mazda zijn comfortabel en zacht en geven goede steun. Net als in de Mitsubishi Eclipse Cross is de lendensteun net niet dik genoeg om ook net het nodige laatste zetje onderin je rug te geven. Ten opzichte van het vorige model, lijkt er binnenin de CX-5 minder windgeruis en het weer net even een beetje stiller te zijn. Zelfs met de vierwielaandrijving en winterbanden vroeg ik me af en toe af of er niets aan mijn oren mankeerde.
Scherper
Aan downsizen doen ze nog niet bij Mazda. Onze CX-5 GT-M heeft een 2,5-liter benzinemotor met 194 pk, zonder turbo die kapot kan gaan. Desondanks sleurt de viercilinder er flink aan en heeft geen enkele moeite om de bijna 1.460 kilo wegende suv van zijn plek te krijgen. Een relatief laag gewicht als je bedenkt dat onze testauto vierwielaandrijving heeft en vol met opties zit. Mazda geeft een gemiddeld brandstofverbruik van 7,1 liter per 100 kilometer op. Die hebben wij net niet gered, maar reden dan ook vooral kortere afstanden in de periode dat we de auto hadden.
Ook aan het onderstel heeft Mazda wat kleine updates doorgevoerd. Daardoor stuurt de nieuwe CX-5 met de G-Vectoring Control bochtenassistent weer even net iets scherper en strakker dan de ‘oude’. De carrosserie blijft daarbij mooi rechtop staan en zorgt voor net dat kleine beetje extra comfort waar Mazda bekend om staat. Het enige foutje dat we technisch hebben kunnen ontdekken was de automatische transmissie. Soms is die even op zoek naar de juiste versnelling, wat resulteert in een licht schokje tijdens het op- of terugschakelen.
De jongste Mazda CX-5 is op alle fronten net weer een stukje mooier, luxer, comfortabelere en beter geworden. Hij is er vanaf 32 duizend euro en daarvoor heb je al veel auto. De CX-5 is premium en heeft zijn kwaliteit al lang bewezen. Kies je voor de Mazda CX-5, dan kies je met je verstand.
Mazda CX-5 SKYACTIV-G 194 4WD GT-M
Motor: 2.488 cc viercilinder benzine zonder turbo
Vermogen: 194 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 258 Nm bij 4.000 toeren
Transmissie: 6 v., sequentiële automaat
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.460 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 162 g/km
Energielabel: E
Uitstootniveau: Euro 6
Basisprijs (rijklaar): 31.990 euro
Prijs testauto (rijklaar): 50.890 euro (excl. Soul Red Crystal 1.195 euro en Pure White Leder 200 euro)