Vanaf bijna 29.000 euro in een flinke stationwagen met een stoere uitstraling rijden? Het kan met de Mazda6 Sportbreak. De nieuwe Mazda6 Sportbreak is, zeker in het wit met donker getinte ramen, een imposante verschijning. Sportief, zakelijk en stoer.
Voor mij persoonlijk is de Mazda6 Sportbreak op dit moment één van de mooiste stationwagens. Mijn eerste gedachte bij het zien van de auto was “daar wil ik wel in gezien worden”. Een imposante neus, mooie lijnen die op sommige punten aan Infiniti doen denken, en een scherp schuin aflopende achterkant. De tweede gedachte kwam in me op tijdens het rijden: “hmmm, helemaal niet verkeerd.” Ik kreeg tijdens het rijden met de Sportbreak een rustgevend gevoel, en dat zegt in mijn optiek iets over de status die een auto richting zijn omgeving uitstraalt.
Motor en versnellingsbak
De 6 Sportbreak is er met drie benzinemotoren met 145, 165 en 192 pk en twee diesels met 150 en 175 pk. Wij reden met de 165 pk-versie met handgeschakelde zesversnellingsbak. Het is verbazingwekkend hoe schakellui er met deze auto gereden kan worden. Veertig kilometer per uur in de vierde versnelling is bijvoorbeeld geen enkel probleem.
De Mazda geeft geen verkeerde kik als je bij die snelheid en in die versnelling gas geeft. Alle motoren, behalve de 145 pk-versie, zijn te combineren met een zestraps automatische versnellingsbak. Deze versnellingsbak is, net als de handgeschakelde transmissie in twee uitvoeringen leverbaar. De ene bak kan een motorkoppel tot 270 Nm aan, de andere is verstevigd en kan tot 460 Nm hebben. De GT-M met automatische transmissie is zowel bij de Sedan als de Sportbreak uitgerust met schakelpaddles achter het stuurwiel.
Interieur
Binnenin de Sportbreak ziet alles er zakelijk en netjes opgeruimd uit. Het dashboard is overzichtelijk en alle instrumenten zijn goed bereikbaar. Boordcomputer, audio, telefoon en navigatie kunnen voor het overgrote deel ook met de centrale stuureenheid in de middenconsole bediend worden. Voor en achterin zit je als een vorst. Hoewel de Mazda6 Sportbreak iets langer is dan de BMW 3-Serie Touring (1.440 kilo), Peugeot 508 SW (1.405 kilo) en Hyundai i40 Wagon (1.394 kilo), is het met 1.295 kilo desondanks de lichtste.
De Mazda6 Sportbreak is een prima reisauto. De stoelen met lederen bekleding zijn elektrisch verstelbaar en een goede zitpositie is snel gevonden. De rugleuning geeft goede steun aan kleinere personen, maar ook voldoende ruimte voor mensen met een steviger postuur.
Genieten
Rijden met de Mazda6 Sportbreak is genieten. Door het hoge koppel over een breed toerengebied, hoef je maar weinig te schakelen. Je hebt het gevoel dat je in een degelijke en veilige auto rijdt. Mazda introduceert op de Sportbreak een aantal veiligheidstechnologieën onder de naam ‘i-Activsense’. De techniek helpt de bestuurder bij het herkennen van gevaren, vermijden en verminderen van de gevolgen van een aanrijding. i-Activsense gebruikt detectieapparaten zoals radarsensoren en camera’s.
i-Eloop
Ondanks het Skyactive-concept, heeft Mazda de Sportbreak met benzinemotor na 1 januari jongstleden niet in de 20 procent bijtellingscategorie weten te houden. Volgens pr-manager Jur Raatjes van Mazda Motor Nederland vallen alle sedan diesels met 150 pk sinds 1 januari jongstleden wél in de 20 procent bijtellingscategorie. “Bovendien hebben alle versies en modellen van de Mazda6 een A-label. Met uitzondering van de Sportbreak diesel automaat, die heeft een B-label.”
Om de auto toch zo zuinig mogelijk te krijgen, introduceert Mazda op de Sportbreak i-Eloop. Een systeem dat energie regenereert tijdens het remmen en als het gas losgelaten wordt. De teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een condensator. Met de opgeslagen energie kan onder andere de airco blijven draaien als de motor is uitgeschakeld.
Uitlaatgeluid
Na de koude start produceert de Mazda6, net als de CX-5, kortstondig een geluid dat lijkt op een lekke uitlaat. Mazda geeft hiervoor de volgende verklaring. “De schadelijkste uitlaatgassen ontstaan tijdens het opwarmen van de motor. Deze cyclus wordt meegenomen bij de emissietesten die de CO2- uitstoot bepalen. Om de efficiëntie van de katalysator tijdens de opwarmfase zo optimaal mogelijk te maken, moet deze zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur zijn. Het ontstekingstijdstip, de kleptiming en het toerental worden zodanig aangepast dat de uitlaatgastemperatuur hoger wordt. Door deze aanpassingen zal de uitlaatgasstroom tijdens het opwarmen een ander geluid produceren dan onze andere modellen.”
Conclusie
In de Mazda6 Sportbreak is de twee liter motor goed hoorbaar, maar zonder storend te worden. Omdat er in de Sportbreak zo schakellui gereden kan worden, is het motorgeluid vooral hoorbaar bij lagere toerentallen. De witte stationwagen met donkere accenten en privacy glas is een ware nekkendraaier. De Sportbreak mag echt gezien worden. Een minpuntje is de chromen afwerkrand met scherpe punt boven de voorportierramen. Als je uitstapt en de deur dichtgooit, blijft de sierlijst regelmatig aan je kleding hangen. Dit hebben we bij andere auto’s niet eerder meegemaakt.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel: A
CO2 uitstoot: 136 g/km
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders: 4
Max. vermogen: 121 kW/165 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 210 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0–100 km/h: 9,1 sec.
Topsnelheid: 214 km/h
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Gewicht: 1.295 kg
Prijs gereden uitvoering: € 36.490
Gereden testkilometers: 550 kilometer
Plus
+ Uitstraling
+ Hoog koppel over breed toerengebied
Min
– Scherpe punt aan sierlijst boven portierraam
– Motorgeluid